Претрага
Претрага
Close this search box.

(FOTO) PRELISTAVAMO STARE FOTOGRAFIJE: Ovako je teklo prebacivanje sa stare na novu železničku stanicu

Arhiv grada

Otvaranjem Žeželjevog mosta početkom 1960-ih i izmeštanjem stare pruge koja je išla kroz današnje Limane, stekli su se uslovi za gradnju nove železničke stanice. Za lokaciju je izabran kraj budućeg Bulevara 23. oktobra.

Žeželjev most 1961. Arhiv grada

POGLEDAJTE JOŠ: OVAKO JE GRAĐEN BULEVAR OSLOBOĐENJA

Prugu koja je prolazila kroz današnje Limane, početkom 1960-ih počeće da zamenjuju moderne saobraćajnice, pa će i sama stanica kod današnje Limanske pijace izgubiti svoju funkciju. Trasa pruge pomeriće se nešto severnije, a preduslov za to bila je izgradnja Žeželjevog mosta, koji je tada bio poslednja reč arhitekture.

Foto: Arhiv grada, gradnja Žeželjevog mosta 1959. godina
Arhiv grada, stara trasa pruge, današnji Bulevar cara Lazara

U dvorištu stare stanice i danas, nalazi se spomenik, kao podsetnik na dane kada su njenim holom koračali užurbani putnici i radnici tadašnje železnice. Putnike koji čekaju da se ukrcaju na voz , zamenili su redovi sugrđana koji šalju svoja pisma, tako da je zgrada koja je pretvorena u Poštu, delom zadržala funkciju da Novosađane spaja sa svetom.

Stara posleratna železnička stanica u Novom Sadu, 1957. godina, danas se tu nalazi Limanska pijaca i pošta Foto: Arhiv, Boris Nikolić.

Poslednji voz preko mosta Maršala Tita prešao je 1962. godine, nakon toga, pruga je sa mosta, ali iz Štrosmajerove ulice u Petrovaradinu uklonjena. Na poslednjem vagonu železničke kompozicije bio je zalepljen plakat na kojem je pisalo “Jel Vam žao što se rastajemo?”.

Gradnja nove stanice

Gradnja nove stanice na kraju Bulevara 23. oktobra (Današnji Bulevar oslobođenja), počela je početkom 1960-ih. Svečano otvaranje bilo je 31. maja 1964 godine, kada je u stanicu pristao i prvi voz.

Foto: Arhiv grada
Prvi voz u novoj stanici (Foto: Arhiv grada)

Zdanje nove stanice građeno je po projektu arhitekte Imrea Farkaša, u stilu moderne. Karakteristično je po testerastom krovu koji podseća krovove starih panonskih kuća.

Sastoji se iz četri dela, deo za upravljanje saobraćajem, veliki hol sa čekaonicama i šalterima, restoran i deo za istovar vozova.

Današnji moderni vozovi u stanici (Foto: Aleksandar Milutinović)
Stanica i Bulevar oslobođenja (Foto: Aleksandar Milutinović)

Nakon otvaranja stanice, počelo je uklanjanje pruge, i izgradnja modernih Bulevara na njenoj trasi. Na trasi od mosta Maršala Tita ka Limanu, izgrađena je Ulica Maksima Gorkog i Bulevar Cara Lazara.

Maksima Gorkog kod restorana Forum, iza je ulica Vojvode Mišića (Foto: Arhiv grada) 1960-ih godina.
Bulevar cara Lazara danas (Foto: Aleksandar Milutinović)

Na bivšim trasama ka Somboru i Subotici, izgrađeni su Bulevar patrijarha Pavla, bivši Somborski i Bulevar Evrope, bivši Subotički bulevar. Danas se deo grada između Novog naselja i Veternika i dalje zove Somborska ili Veternička rampa, po rampi koja se nekada tu nalazila.

Bulevar Evrope (Foto: Aleksandar Milutinović)

Danas, u toku je rekonstrukcija pruge Beograd-Novi Sad-Budimpešta. Prema obećanjima predsednika Aleksandra Vučića, kada se pruga završi, do Beograda će se stizati za 30 minuta, a do Budimpešte za sat i po.

Čortanovci, novi vijadukt i tunel u izgradnji ( Foto: Pruge i vozovi Vojvodine)

Autor: nsuzivo.rs

Tagovi:

1 Komentar
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare
Gost
Coco Bill
02.05.2018 08:40

Bilo bi lepo da je sačuvan taj plakat, pa da se nađe i izloži u Muzeju Novog Sada. Ipak je to deo naše istorije. 🙂

Povezane vesti