Šta nismo znali o staroj petrovaradinskoj železničkoj stanici?

Foto: Wikimedia

Šezdesetih godina prošlog veka ukinuta je železnica i deo pruge kroz Petrovaradin, na brdašcima Petrovaradinske tvrđave, kraj Molinarijevog parka.

Na izlasku iz Beogradske kapije sa desne strane lovačkog restorana “Trag” nalazi se nekoliko lepih građevina, u kojima je danas smešten deo JP “Vojvodina šume”.
Ipak, ne tako davno u tim objektima se nalazila stara železnička stanica. Ona je 1961. godine ukinuta ,kao i deo pruge kroz Petrovaradin nakon izgradnje i puštanja u promet Žeželjevog mosta.

Nakon zatvaranja stanice, ona je sa pratećim objektima bila pretvorena u stambeni prostor za potrebe porodica radnika železnice. Danas je sedište javnog preduzeća “Vojvodina šume”. Zgrada je rekonstruisana, sređena i sačuvana od propasti i zaborava.

Foto: Wikipedia

Prvobitna železnička stanica u Petrovaradinu

Sama zgrada sazidana je krajem 19. veka, u vreme kada je izgrađen most preko Dunava “Franc Jozef” i kada je prokopan tunel ispod Petrovaradinske tvrđave. Tom trasom je tada išla pruga kroz Petrovaradin.

 

Posle Drugog svetskog rata i izgradnje mosta “Maršal Tito”,  pruga je išla kroz podgrađe Petrovaradinske tvrđave i izbijala desno pored Beogradske kapije.. Tom prilikom je probijen jedan bedem kroz deo Tvrđave, a ugao drugog bedema sravnjen je sa zemljom. To je učinjeno kako bi pruga imala što ravniju trasu.

Foto: okonas.info

I danas se može primetiti nasip nekadašnje pruge, koji se nalazi desno od Molinarijevog parka i proteže se pored osnovne škole “Jovan Dučić”,  pa sve do ulice Dunavske divizije. Tu je nasip poravnat sa zemljom zbog trase lokalnog puta i uređenja ulice. Nakon toga, nasip je ponovo vidljiv iza pravoslavne crkve Svete Petke, gde ide pored fudbalskog igrališta i spaja se nasipom na kome se nalazi postojeća pruga.

Sama izgradnja pruge je zahvatila i uništila desnu stranu Molinarijevog parka, koji  se nekada oslanjao na istureni šanac Tvrđave.

Autor: nsuzivo.rs

Komentari: