Plava boja- poruka pouzdanosti i lojalnosti

Foto: OECD.org

Čovek je oduvek povezuje sa morem i nebom.

Plava se često opisuje kao boja neba i mora. Priroda takođe cveta raskošnim plavetnilom, koje je u našem podneblju odlika mnogih lekovitih biljaka: različka, lana, cikorije…

Na svetu je puno više plave boje u flori nego u fauni zato što životinje, za razliku od biljaka, ne proizvode plave pigmente. Ali, na površini tela nekih životinjskih vrsta nastaju svetlosni efekti pa se čini da su blistavo plave. To su, vilin konjic, paun i tropski leptir Morpho. O prelamanju svetlosti takođe zavisi boja i sjaj najplemenitijih Zemljinih minerala – dragog kamenja među kojem se plavim nijansama ističu safir, akvamarin, topaz, opal…

Očito je da se priroda voli pojavljivati u zadivljujućem plavom izdanju, a istraživanja pokazuju kako i ljudi imaju poseban odnos prema plavoj boji koja je u poslednjih petnaestak godina više puta proglašavana najomiljenijom na svetu. Među opsežnijim anketama koje potvrđuju dominaciju plave je i ona koju je 2015. godine proveo YouGov, međunarodna internet platforma za istraživanje javnog mnjenja.

Prema rezultatima ankete u kojoj su učestvovali ispitanici iz deset država na četiri kontinenta, svugde je najomiljenija boja plava. Prošle je godine američki web dizajner Pol Herbert, ispitujući koje boje prevladavaju na najpopularnijim internet stranicama u svetu, ustanovio da je plava najčešći izbor. Herbertova analiza otkriva da najposećenije internet stranice imaju dvostruko više elemenata u plavoj boji nego crvenih ili žutih i tri puta više nego zelenih.

Stručnjaci ističu kako nam je život toliko prožet bojama da često nismo svesni njihovog moćnog uticaja, poput navedenog primera u web dizajnu. Takođe, boje doživljavamo opipljivima iako one to nisu, nego je reč o subjektivnom osećaju koji u mozgu izaziva svetlost emitovana iz nekog izvora ili reflektovana s površine nekog tela.

Iako nema uvek samo pozitivne asocijacije, nego se može doživljavati hladnom i depresivnom, ipak se plava pre svega povezuje s opuštanjem, smirenošću i sigurnošću. U psihologiji plava boja podrazumeva pouzdanost, odgovornost, samopouzdanje, poverenje.

Upravo se zato preporučuje imati plavu odeću na razgovoru za posao. Smatra se da ljudi imaju urođenu sklonost prema plavoj boji jer se ona, uz crvenu i zelenu, ubraja u primarne tonove svetla na koje su osetljivi fotosenzibilni receptori u očima. Omiljenosti plave verojatno pridonosi i to što je ona jedna od boja koju deca prvo raspoznaju u razvoju.

Autor: nsuzivo.rs

Komentari: