Претрага
Претрага
Close this search box.

DA LI VIŠE ODMAŽU ILI POMAŽU? Maske u učionicama – koliko koliko zapravo štete?

Foto: WOWK 13 News
Dve godine nakon početka pandemije, zabrinutost zbog mogućeg uticaja nošenja maski na dečji jezik, emocionalni i društveni razvoj je centralna. U Sjedinjenim Državama su poslednjih nedelja upućeni pozivi da se ukinu obavezno nošenje maski u školama, uključujući i naučnu zajednicu, u vreme kada novi slučajevi Covida-19 padaju.
Naučne studije su pokazale da maske utiču na sposobnost dece da prepoznaju lica i emocije. Kao i kod odraslih, maske takođe mogu ometati verbalnu komunikaciju. Ne, stručnjaci su podeljeni oko dugoročnih efekata na razvoj dece.
Učenje jezika
Prvi razlog za zabrinutost je učenje jezika, koje se odvija u prvim godinama života. Deca uče da govore kroz društvene interakcije, posebno kada gledaju u usta odraslih da bi naučili slogove. Pošto je ovaj put blokiran, logično je pretpostaviti štetan efekat.
-Gledate u lica kada naučite da govorite“, rekla je Dajan Pol iz Udruženja za govor-jezik-sluh (ASHA) za AFP. Ali to nije jedini način – dodao je on. Deca takođe slušaju glasove i prate gestove i pokrete očiju onih oko sebe. Pol primećuje da ljudi sa oštećenjem vida takođe uče da dobro govore – i da se maske ne nose trajno, na primer kod kuće.
– Trenutno ne postoje studije koje bi direktno procenile dugoročni uticaj na razvoj govora i jezika u situacijama kada mala deca komuniciraju sa odraslima koji nose maske, kaže stručnjak.
– Ali postoje studije koje pokazuju da deca mogu da se prilagode drugim komunikacijskim pokazateljima i gestovima kada se odrasloj osobi ne vide usta, kaže on.
Studija iz 2021. pokazala je da su bebe u stanju da prepoznaju jedinstvene reči kroz masku, baš kao što bi mogle bez nje. Ali prema drugoj studiji sprovedenoj u Francuskoj, maske mogu da ometaju učenje čitanja kod dece sa smetnjama u učenju.
Generalno, istraživanja na ovu temu su još uvek retka. Ali, kaže Pol, ja zaista ne vidim razloga za zabrinutost. Prema američkim centrima za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC), „ograničeni dostupni podaci ne ukazuju na jasne dokaze da maske narušavaju emocionalni ili jezički razvoj dece“.
Agencija preporučuje nošenje maski u javnosti osobama starijim od dve godine, dok Svetska zdravstvena organizacija predlaže osobama starijim od pet godina.
Socijalni i emocionalni razvoj
Ali među psihijatrima priča je malo drugačija.
– Emocionalna strana je važnija, kaže Manfred Špicer, koji je i specijalista kognitivne neuronauke na Univerzitetu u Ulmu u Nemačkoj. On napominje da je prvo što se izgubi sa maskom osmeh.„Postoji mnogo implicitnih povratnih informacija između nastavnika i dece u obrazovnom okruženju“, rekao je on za AFP.
Ako narušite ovu stalnu komunikaciju, sigurno ćete ometati uspešnu nastavu, naglasio je on.Strahovi se takođe odnose na sposobnost uspostavljanja društvenih veza.
Brojne studije su pokazale da maske otežavaju prepoznavanje lica i emocija, uključujući – ili čak i više – među najmlađima.

nsuzivo.rs

Tagovi:

0 Komentara
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Povezane vesti