Foto: Pexels

Svake godine, treći ponedeljak u januaru poznat je i kao “blue monday” (plavi ponedeljak) i smatra se najdepresivnijim danom u godini.

Koncept je originalno osmislio psiholog Klif Arnal 2004. godine. On je zapazio da je januar depresivan, kada su ga pozvali da promoviše zimske aktivnosti jedne turističke firme.

Tada je osmislio “formulu” lošeg raspoloženja.

Pri odabiru tog jednog, globalno lošeg dana, u obzir je uzeo niz faktora, uključujući vremenske uslove, finansijske okolnosti, vreme koje je prošlo od praznika i ključno, motivaciju ljudi.

Ipak, fenomen zvani “plavi ponedeljka” u principu je ideja jedne marketinške firme koja je na taj način želela da poveća prodaju letnjih turističkih aranžmana.

I sam Arnal je jednom prilikom priznao da je slučajnim odabirom izabrao datum kada su ga pitali da izračuna najdepresivniji dan u godini.

– Prvo su me pitali da dođem do dana za koji mislim da je najbolji za rezervisanje letnjeg odmora. Kada sam počeo da razmišljam o motivima za bukiranje i svemu onome što mi je na hiljade ljudi govorilo tokom godina, svi faktori upućivali su na to da je treći ponedeljak u januaru posebno depresivan – objasnio je on.

Sada, 18 godina kasnije, mnogi stručnjaci ovaj dan smatraju malo više od PR poteza turističke agencije.

– Ako vidite jednačinu, videćete da se šale – rekao je Dejvid Mišulon, direktor kliničkog i istraživanja depresije u Opštoj bolnici.

On je dodao da je plavi ponedeljak postao više razgovor o sezonskoj depresiji i mentalnom zdravlju u celini, umesto određenog dana kada se ljudi osećaju depresivno.

– Zimski meseci generalno mogu biti teški za mnoge ljude, bilo da imaju sezonsku depresiju ili da li imaju redovnu depresiju. Ali ne postoji ništa u vezi sa ovim određenim danom u mesecu što bi se razlikovalo od dana pre ili posle. Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, oko 450 miliona ljudi svakodnevno se bori sa bolestima mentalnog zdravlja – kaže dr Mišulon, a prenosi “Globalnews”.

– Nisam ni slutio da će moja formula steći popularnost kakvu ima – rekao je Arnal.

Tvrdi i da je vodio kampanju protiv sopstvene ideje o “plavom ponedeljku”. Kampanja se zvala “Stop plavom ponedeljku”. Međutim, ispostavilo se da je i to bio marketinški trik, ovaj put u cilju da podstakne zimski turizam na Kanarskim ostrvima.

Ipak, istraživanja nikada nisu dokazala da postoji jedan dan koji je depresivniji od svih ostalih. U pitanju je samo još jedan PR trik koji se, nažalost, ustalio u modernu kulturu.

Telegraf.rs

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments