Foto: HALC

Pošto je novosadska agencija Kompas Tourism & Travel bankrotirala, oko 400 putnika, od skoro 1.000, obratilo se i stečajnom upravniku, ali je od njega stigao odgovor da neće biti isplate poverilaca

Deset turističkih agencija koje su poslovale u Srbiji je u protekle dve godine otišlo u stečaj, a mnogi putnici koji su imali zamenske vaučere za aranžmane koji su odloženi zbog epidemije virusa korona ostali su i bez para i bez letovanja.

To se dogodilo i turistima koji su uplatili putovanje preko novosadske agencije “Kompas Tourism & Travel”.

Zbog epidemije virusa korona nisu uspeli da odu na zakazana putovanja u sezoni 2020. godine, a zamenski vaučeri nisu im mnogo vredeli nakon bankrota turističke agencije. Lopta se, kako tvrde putnici, sada prebacuje od osiguravajućih kuća na teren stečajnog upravnika, ali sve su manji izgledi da bi im šteta mogla biti nadoknađena, piše Euronews.

Osiguravajuće kuće kod kojih je agencija imala polise su građane koji su se žalili odbile uz obrazloženje da je razlog za otkazivanje putovanja kovid, koji osiguranja tretiraju kao “višu silu” i da u tom slučaju garancija putovanja ne važi.

Pošto je agencija bankrotirala, oko 400 putnika, od ukupno skoro 1.000, obratilo se i stečajnom upravniku, ali je od njega stigao odgovor da neće biti isplate poverilaca, jer “Kompas” nije imao nikakvu imovinu. Putnici su tako došli u situaciju da ne mogu da dobiju novčanu naknadu, iako je agencija imala polisu osiguranja za slučaj insolventnosti i odgovornosti za slučaj štete nanete putniku, a ne mogu da se naplate ni iz stečajne mase, jer ona praktično ne postoji.

Između kovida i stečaja ostali bez para

Jedan od putnika koji su uplatili aranžman Dragoljub M. za Euronews Srbija kaže da je iz “Milenijum osiguranja” stiglo obaveštenje da je zahtev za naknadu štete neosnovan. Oni su naveli da je agencija bila osigurana na sumu od 300.000 evra u dinarskoj protivvrednosti, ali da putnik nema pravo na naknadu štete, jer njegovo letovanje nije realizovano zbog epidemije zarazne bolesti Kovid 19, a ne zbog stečaja koji je otvoren 29. novembra 2021.

“Putovanje dogovoreno po ugovoru je trebalo da se realizuje tokom 2020. godine i tačno je da nije realizovano zbog epidemije, ali je na osnovu Uredbe Vlade Srbije trebalo ili da iskoristimo zamenske vaučere ili da dobijemo svoj novac nazad. To se nije dogodilo, jer je agencija bankrotirala, tako da njihovo objašnjenje da stečaj nije razlog što putovanje nije realizovano ne pije vodu. Ukoliko agencija do naznačenog datuma nije vratila novac za aranžman, osiguranje je po ugovoru i po polisi, dužno da taj novac isplati”, kaže Maksimović.

On napominje da kovid nije krivac zašto putovanje nije realizovano, već isključivo agencija, jer kako navodi, iako su izdali vaučer za novo putovanje, oni ni za sledeću sezonu nisu imali nikakve ponude za putnike kako bi se taj vaučer iskoristio.

Direktor Nacionalne organizacije turističkih agencija (YUTA), Aleksandar Seničić kaže za Euronews Srbija da je od početka epidemije virusa korona u Srbiji prestalo da postoji 10 agencija i napominje da bi putnici koji su odbijeni za naknadu štete, iako su agencije imale polise, trebalo da se obrate Narodnoj banci Srbije, da proveri da li su osiguravajuća društva u ovim slučajevima ispoštovala sve procedure.

“Viša sila na koju se pozivaju osiguravajuća društva je diskutabilna. Ne vidim da postoji dobra volja da se tim ljudima nadoknadi šteta. “Kompas” je prvo imao polisu “Milenijum osiguranja”, a od januara 2020. godine je bio kod “Triglava”. Postavlja se pitanje zašto bi se agencije uopšte osiguravale ako putnici neće moći da budu obeštećeni. Kovid se može tretirati kao viša sila, ali ljudi ipak na kraju nisu iskoristili zamenske vaučere, jer je agencija otišla u stečaj”, ističe Seničić.

Osiguranje: Polisa ne pokriva “višu silu”

U “Milenijum osiguranju” za Euronews Srbija kažu da je turistička agencija “Kompas” kod njih bila osigurana do kraja 2019. godine, a da je prema njihovoj evidenciji po osnovu osiguranja garancije putovanja za slučaj insolventnosti, podneto 269 zahteva za naknadu štete. U drugoj osiguravajućoj kući, “Triglav osiguranju”, kažu da su im putnici do sada podneli 435 zahteva za naknadu štete.

“Deo zahteva već je odbijen zbog toga što ugovori o putovanju nisu zaključeni tokom 2019. godine već kasnije i “Milenijum osiguranje” o istima ne može odlučivati. Na osnovu dokazne dokumentacije u ostalim zahtevima ne može se utvrditi osnov za isplatu naknade štete putnicima, a na teret naše polise”, kažu u “Milenijum osiguranju”.

Svoj stav oni obrazlažu podatkom da ugovorena putovanja nisu realizovana tokom 2020. godine, odnosno u periodu kada je bila na snazi Naredba o proglašenju epidemije zarazne bolesti Kovid 19 od 19. marta 2020. godine, a da je stečaj nad “Kompas Tourism & Travel” otvoren 29. novembra sledeće godine, što znači da su prošle dve godine nakon isteka važenja poslednje izdate polise “Milenijum osiguranja” i više od godinu dana nakon što putnici nisu realizovali svoja putovanja.

Foto: dnevno.rs

“Prema tome stečaj nije, niti može biti razlog zbog koga putnici nisu realizovali svoje putovanje dogovoreno po ugovoru. Važno je naglasiti i da u skladu sa propisima, a na osnovu Odluke o usvajanju uslova za osiguranje od odgovornosti turističkih agencija za slučaj insolventnosti i odgovornosti za slučaj štete nanete putniku, bilo koji osiguravač, nije u obavezi da isplati naknadu ako je ona posledica više sile, kao što je vanredno stanje proglašeno sa početkom pandemije, odnosno nepredviđenih događaja na koje ugovorne strane nemaju uticaja”, kažu u osiguravajućoj kući.

Oni napominju i da je, prema Zakonu o obligacionim odnosima, viša sila spoljni događaj, odnosno dejstvo spoljnog događaja koji se nije mogao predvideti, izbeći ili otkloniti. Smatraju i da pandemija Kovida 19, kao i ograničavajuće mere nadležnih organa, nesporno imaju sve karakteristike više sile.

Na pitanje zašto se putnicima ne uvažava pravo na povrat novca, jer su putovanja odložena zbog epidemije, koja se tretira kao viša sila, kada je svakako razlog što putovanja na kraju ipak nisu realizovana to što je agencija otišla u stečaj. Ivana Vulić Živković, direktor Službe za marketing i komunikacije “Triglav osiguranja” kaže da je neophodno prvo utvrditi pravni osnov, kako bi se utvrdilo pravo na isplatu naknade iz osiguranja i dodaje da još čekaju dokumentaciju koju su tražili od stečajnog upravnika i nadležnih institucija.

Stečajni upravnik: Neće biti isplate poverilaca

Stečajni upravnik Relja Gros za Euronews Srbija kaže da, prema njegovim saznanjima, oko 1.000 putnika nije otišlo na svoja putovanja zbog stečaja “Kompasa” i dodaje da se njemu javilo više od 400 građana koji su uplatili aranžmane, od kojih su 90 odsto putnici koji nisu otišli na putovanje zbog epidemije.

“Oni su pokušali da se upišu u stečajnu masu, ali turistička agencija nema nikakvu imovinu u svom vlasništtvu, tako da uošte neće ni biti isplate poverilaca, jer neće biti sredstava po osnovu prodaje imovine ili na bilo koji drugi način. Postoje neka potraživanja po osnovu datih avansa u Grčkoj, ali su jako skupi ti postupci u inostranstvu i ako neko od poverilaca ima interesa da se ti postupci pokreću, onda bi trebalo da uplati predujam za troškove. Osigranja se ponašaju arogantno i idu na varijantu da razlog za neodlazak na put nije stečaj već kovid i tvrde da nemaju osnov za naplatu. Meni je to suludo, jer je vezano usko jedno za drugo, pošto je činjenica da ljudi na kraju nisu iskoristili aranžmane zbog insolventnosti kompanije”, kaže Gros.

Putnicima je svejedno ko je u pravu, ali sve manje nade imaju da bi mogli dobiti nazad svoj novac, koji je zarobljen već dve godine – prvo zbog epidemije, a potom i zbog stečaja turističke agencije.

kurir.rs/euronews/nsuzivo.rs

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments