Foto: Mashed/WenPhoto/Stutterstock

Možda ste upoznati sa pinjolima – ukusnim malim orašastim plodovima u obliku suze koji se često koriste u pravljenju pesta i u kuvanju drugih jela. Pinjoli su jestivo seme borova. Seme su unutrašnji, obično jestivi deo tvrdog, nejestivog omotača oraha.

Pinjoli su jedan od skupljih orašastih plodova na tržištu zbog vremena potrebnog za uzgoj orašastih plodova i napora da se ubere seme iz njihovog zaštitnog omotača, a njihova cena po kilogramu ide i do 5.000 dinara.

Otprilike 20 vrsta borova daje borovo seme koje je dovoljno veliko za berbu. Najčešće berbe semena potiču od četiri određene sorte bora: meksičkog pinjona (Pinus cembroides), koloradskog pinjona (P. edulis), italijanskog kamenog bora (P. pinea) i kineskog bora (P. koraiensis). Borovima je potrebno između 15 i 25 godina da počnu da proizvode ove semenke.

Foto: The Spruce Eats

Ovo su neki od benefita ovog ploda:

1. Pomaže zdravlje srca

Visok nivo „lošeg“ holesterola u krvi ili lipoproteina niske gustine (LDL) može povećati rizik od srčanih oboljenja. Pinolenska kiselina je polinezasićena masna kiselina izolovana isključivo u ulju pinjola.

Pinolenska kiselina može pomoći u smanjenju nivoa LDL holesterola u krvi. Studije na pacovima sugerišu da pinolenska kiselina izaziva jetru da preuzme i metaboliše više LDL holesterola iz krvi.

Konkretan mehanizam kroz koji se to dešava još nije jasan i potrebno je više istraživanja.

2. Može poboljšati nivo šećera u krvi

Studije na životinjama su pokazale da konzumacija ekstrakta pinjola može doprineti smanjenju nivoa glukoze u krvi.

Zamena hrane bogate ugljenim hidratima nezasićenim mastima (kao što su one koje se nalaze u pinjolima) može imati blagotvorne efekte na nivo šećera u krvi.

U pregledu iz 2014. godine, istraživači su analizirali više studija o uticaju konzumiranja orašastih plodova na dijabetičke markere kod ljudi sa dijabetesom tipa 2.

Zaključili su da, u proseku, jedenje 56 grama orašastih plodova u periodu od 8 nedelja doprinosi poboljšanju nivoa glukoze u krvi natašte i osetljivosti na insulin.

Ove studije su proučavale razne orašaste plodove, ali pinjole isporučuju nezasićene masti i nešto proteina i vlakana, tako da mogu imati slične efekte kao i drugi orašasti plodovi.

Pored toga, 28 grama pinjola obezbeđuje 109% dnevne vrednosti minerala mangana, što je povezano sa manjim rizikom od dijabetesa. Štaviše, pinjole isporučuju polifenole, ili fenolna jedinjenja, koja imaju antioksidativne aktivnosti i druge zdravstvene prednosti (13 Pouzdani izvor).

Fenolna jedinjenja koja se nalaze u pinjolima mogu pomoći u smanjenju reaktivnih vrsta kiseonika (ROS) koje se nalaze u telu i stoga poboljšati kontrolu glukoze u krvi. Međutim, ovo se zasniva na studijama na životinjama, a studije na ljudima su ograničene.

Foto: The Spruce Eats/Getty Images

3. Može pomoći u održavanju zdrave težine

Pinjoli sadrže kombinaciju proteina, vlakana i zdravih masti, a sve to pomaže da se duže osećate sitim.

Iako su visokokalorična hrana, oni ne doprinose povećanju težine i pomažu vam da se osećate zadovoljnije. Odabir orašastih plodova za užinu u odnosu na više obrađenu hranu može pomoći u smanjenju gladi. Masne kiseline koje se nalaze u pinjolima su takođe povezane sa upravljanjem težinom.

Koliko god pinjoli bili delikates, oni mogu imati negativne efekte kada se jedu. Nazvano “sindrom pinjola“, ovo stanje znači da jednostavno jedenje pinjola uzrokuje da druga hrana koju konzumirate ima metalni, gorak ukus. Na sreću, ovo traje samo nekoliko dana i veruje se da je uzrokovano određenim vrstama borova koji se uglavnom nalaze u Kini.

nsuzivo.rs

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments