Foto: Pexels

Svi imamo različita mišljenja prema sedoj kosi. Neki od nas su u redu sa pramenom ili dva, dok drugi žele da ih čupaju direktno iz korena na prvi pogled (nemojte to činiti). Neki čekaju da ih imaju dovoljno za farbanje. A onda ih neki nose kao traku časti.

Skloni smo da povezujemo sedu kosu sa godinama. Pedeset procenata ljudi ima sedu kosu do 50. godine, tvrde dermatolozi. Kako starimo, ćelije u kosi koje proizvode pigment, zvane melanociti, umiru, a vaši pramenovi postepeno gube boju. Prvo će postati sive, a zatim potpuno bele. Ali drugi faktori određuju koliko brzo, ili koliko sporo, postajete sedi.

Jedan takav faktor je genetika. Istraživači su nedavno pronašli gen odgovoran za sedu kosu. U studiji objavljenoj u Nature Communications, naučnici su identifikovali gen IRF4 kao krivca za sede. Ipak, naučnici kažu da su geni odgovorni za samo oko 30 odsto sede.

Foto: Prima

Dakle, šta čini tih drugih 70 posto? Faktori životne sredine i životnog stila, kao što je oksidativni stres usled oštećenja slobodnih radikala. Slobodni radikali su nestabilni molekuli stvoreni od strane raznih agresora iz okoline koji oštećuju zdrave ćelije. Kada su folikuli dlake pod oksidativnim stresom, proizvodnja melanocita je pogođena. Mala studija iz 2020. godine pokazala je povećane markere oksidativnog stresa kod onih koji su prerano postali sedi (definisani kao pre 30. godine). Šta uzrokuje oksidativni stres? Pušenje, izlaganje suncu, zagađenje i određene hemikalije, poput onih koje se nalaze u nekim bojama za kosu.

Nedostaci vitamina takođe mogu biti krivi. Specifični vitamini su povezani sa preranim sedenjem, uključujući vitamine B. Takođe se smatra da niži nivoi vitamina D utiču na proizvodnju melanina u kosi. I na kraju, fizički i mentalni stres takođe može igrati ulogu: istraživači sa Harvarda su nedavno otkrili da kada su glodari bili izloženi stresnim situacijama i psihološkom stresu, došlo je do gubitka matičnih ćelija melanocita i došlo je do sivenja.

Foto: Byrdie

Kako odložiti neizbežno?

Evo nekoliko načina za borbu protiv faktora koji doprinose sivenju pramenova.

  • Upravljajte stresom. Lakše je reći nego učiniti, ali primena dokazane tehnike za otklanjanje stresa može pomoći. Razmislite o meditaciji, pažljivosti (čak i kao deo vaše rutine nege kože), dubokom disanju ili jogi.
  • Jedite hranu punu antioksidanata. Istraživanja su pokazala da ishrana puna voća i povrća bogatog antioksidansima smanjuje oksidativni stres. Neki od najmoćnijih antioksidanata uključuju vitamin C (narandže, brokoli, paprike), vitamin E (avokado, lisnato povrće) i karotenoide (šargarepa, špargla, slatki krompir).
  • Uzmite vitamin. Uzmite svakodnevno multivitamin kako biste bili sigurni da dobijate sve vitamine i minerale neophodne za zdravu kosu. Neki od esencijalnih vitamina za sprečavanje preranog sedenja su vitamini B12 i D i minerali, uključujući kalcijum i gvožđe.
  • Odvikavanje od pušenja. Znamo da je dim cigareta glavni uzrok oksidativnog stresa, ali navika je posebno povezana sa sedom kosom. Jedna studija objavljena u časopisu Američke akademije za dermatologiju pokazala je povezanost između pušenja i preranog sedenja kod muškaraca mlađih od 30 godina.

nsuzivo.rs

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments