photo by Ukko for Wikipedia

Potrošači smatraju da su zavarani, s obzirom na to da su lakša pakovanja na prvi pogled identična onima na koje smo godinama nailazili na rafovima

U Srbiji su pakovanja određenih namirnica i proizvoda na prvi pogled ostala ista, međutim, gramaža i zapremina pojedine robe je manja, iako su cene iste ili u većini slučajeva znatno više!

Prvi primer smanjene gramaže je čuveno pakovanje čokolade od 100 grama, koja je davno otišla u zaborav i sada pakovanje iznosi svega 80 ili 85 grama, drugi primer su četiri umesto pet redova napolitanki, a ambalaža je ostala istih dimenzija, zatim gotove supe u kesicama (takođe manja količina, a ambalaža stara), testenine, grickalice, čaša jogurta i kućna hemija, omekšivači koji se prodaju u polupraznim flašama, deterdženti u plastičnim vrećama…

Sve manje grama

povećanjem inflacije i novim talasom poskupljenja potrošači pažljivo biraju gde će pazariti namirnice i osnovne potrepštine za kuću i za život, kako raspolažu buđelarom, pa uzevši sve to u obzir s velikim oprezom gledaju i kupuju proizvode, i to one koji su najčešće oglašeni na akciji.

Mnogi od njih smatraju da su obmanuti, tačnije “zavrnuti”, jer su lakša pakovanja robe vizuelno identična onima na koja smo navikli prethodnih godina. I kao da svakodnevni rast cena nije dovoljan, trgovci nas dodatno udaraju po džepu tako što smanjuju gramažu određenih proizvoda i tako merkaju uštedu gotovo na svakom gramu.

Iako se nekada znalo da se mleko prodaje na litar, sada je litarsko pakovanje mleka zapravo 968 mililitara. Čaša jogurta koja je nekad bila teška 200 grama sada je 180, dok je pakovanje kečapa sa 100 spalo na 90 ili čak 80 grama ili veće pakovanje sa standardnih 200 grama na 180. Ipak, pojedina pakovanja su smanjena samo za simbolični gram, na primer puding u prahu, čija je kesica sa 50 grama spala na 49.

Za tri grama je smanjena količina kesice suvog pekarskog kvasca, a njena prvobitna težina bila je deset grama, dok je razlika između stare i nove gramaže dostigla čak 30 odsto! I naravno, da je sa smanjenjem pakovanja pala i cena proizvoda, ne bi bilo problema, međutim, cena je ostala ista ili je pak s novim talasima poskupljenja i taj proizvod poskupeo!

Marko Dragić iz pravnog tima Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) kaže za Kurir da udruženje gotovo svakodnevno dobija primedbe potrošača koji se žale na smanjenje gramaže, to jest zapremine pojedine robe.

– U najvećem broju slučajeva to budu slatkiši. Njihova težina je smanjena od 30 do 40 odsto, što uopšte nije malo. Tu su odmah i grickalice, kese su poluprazne, odnosno napumpane vazduhom. Zatim pavlaka od 200 mililitara, špagete od 500 grama i “kilogram hleba”, koje su preko noći zamenili 20 grama lakša pavlaka, manje pakovanje špageta i pola kilograma lakši hleb, manje listića u rolnama toalet-papira.

Šrinkflaciji (smanjivanje količine, prim. aut.) proizvoda za vreme inflacije, to jest pakovanju manje gramaže ili zapremine proizvoda bez menjanja cene, nije moguće stati na put. Direktivom EU koja je doneta pre desetak godina proizvođačima je data sloboda da ne moraju striktno da se pridržavaju određenog pakovanja i da je promena gramaže ili zapremine proizvoda legitimna.

To nije dovođenje u zabludu potrošača. Sve ono što je transparentno naznačeno smatra se da je ispravno i u skladu sa zakonom i da je potrošač prilikom kupovine imao mogućnost da se upozna sa samom količinom proizvoda – kaže Dragić.

Najvažniji je profit

Međutim, on objašnjava da ovaj trend ide u korist proizvođačima, a onda i trgovcima, a naravno na štetu je potrošača.

Proizvod Nekadašnja gramaža/litraža Sadašnja gramaža/litraža

  • Čokolada 100 g 80-85 g
  • Pavlaka 200 ml 180 ml
  • Hleb 1 kg 500 g
  • Čokoladni keksići 250 g 200 g
  • Kesica pudinga 50 g 49 g
  • Suvi pekarski kvasac 10 g 7 g
  • Čaša jogurta 200 g 180 g
  • Kesica kečapa 100 g 90 g
  • Mleko 1 l 968 ml

kurir.rs

2 Comments
najstariji
najnoviji najviše glasova
Inline Feedbacks
View all comments
SNS Uzivo
26/10/2022 08:44

Sramota me je koliko nam dobro ide! 🙂

Last edited 1 mesec ranije by SNS Uzivo
Vidoje
26/10/2022 15:45
Reply to  SNS Uzivo

Onda ceo svet treba da se sramoti jer se to svuda radi pametnjakovicu 🙂 nismo mi to izmislili akademice