Nakon povećanja plata u JGSP-u, koje sada premašuju i 1.000 evra mesečno, sve je manje vozača koji odlaze u Evropsku uniju, a sve ih je više koji se vraćaju iz inostranstva. Vladimir Erdeljan i Tihomir Tomašev, vratili su se u GSP iz Nemačke nakon što su probali da žive od vožnje autobusa po evropskim drumovima, za evropske gazde.
Otišli su u Nemačku, privučeni idejom da će tamo zaraditi tri puta više i uspeti da uštede. Međutim, “eldorado” kom su se nadali, nije usledio. Osim što su životni troškovi bili tri puta veći, i što nisu mogli da zarade pare o kojima su sanjali, u Nemačkoj su radili tri puta više nego u Srbiji, po 290, a nekad i po 330 sati mesečno. Erdeljan i Tomašev ističu da ih je u Srbiju vratila porodica i JGSP, gde je značajno povećana zarada i poboljšani uslovi rada za vozače.
– U Nemačkoj su plate bile između dve i tri hiljade evra, ali je većina zarade odlazila na razne obavezne stavke. Zaradi se, ali dok platiš stan 1.300 evra, komunalije, utrošak za osnovne potrebe i hranu, pošalješ nešto kući, nema šta da se uštedi – iskren je Vladimir.
Brzi povratak
Vladimir Erdeljan ističe da bi se celog života kajao da nije otišao da proba. On je u mali grad Eslingen pored Štutgarta otišao 2018. godine, nakon 11 godina rada u JGSP Novi Sad.
– Onog momenta kada sam video da ne mogu sa tadašnjih 51.000 dinara više da guram, tražio sam alternativu. Želeo sam svojoj deci nešto da obezbedim, da se iščupam iz kredita, generalno, da mi materijalno bude bolje. Međutim, nismo računali na odvojenost od porodice i na kraju sam zaključio da nije sve u parama, pogotovo što su troškovi veliki i ne može mnogo da se uštedi – rekao je Vladimir, a sa njim se složio i Tihomir koji je u Nemačkoj radio mnogo kraće od kolege, samo dva meseca, pre no što se vratio kući.
– Brzo sam shvatio da to nije za mene – kazao je Tihomir.
U januaru i februaru ove godine osnovne neto plate svih vozača u novosadskom GSP-u dostigle su 105.000 dinara, a sa dežurstvima i prekovremenim radom, plata dostiže i 146.000 dinara. Prosečna plata mehaničara iznosi 97.401 dinar, a sa dežurstvima i prekovremenim dostiže 123.000 dinara.
Veća plata i kraći rad
Erdeljan i Tomašev su deca JGSP-a, pošto su im očevi do penzije radili u preduzeću, više od trideset godina.
– Otišao sam u Nemačku kao čovek i primili su me natrag kao čoveka – ističe Erdeljan koji je, kao i njegov kolega Tomašev, po povratku u preduzeće nakon nekog vremena ponovo dobio ugovor za stalni radni odnos.
– Na osnovu trenutnog stanja mogu slobodno da kažem da kao vozač nikad i nigde neću imati ovakav posao. Ovde imamo svoje radno vreme, odradimo svoju turažnu tablicu i idemo kući – naveo je Vladimir i složio se sa Tihomirom da su zadovoljni sadašnjom platom vozača s obzirom da je pre godinu i po dana bila značajno manja.
– Othranio nas je i dalje nas hrani taj hleb i ne možemo da budemo neradnici, nekolegijalni, da ne poštujemo preduzeće – konstatovali su povratnici iz inostranstva u matično preduzeće.
Direktor JGSP „Novi Sad“ Ivan Radojičić je razgovarao sa dvojicom povratnika, da sazna njihova iskustva i nešto što je dobro primeni u svom preduzeću, kako bi novosadski prevoznik mogao dodatno da unapredi rad vozača.
– Meni je veoma značajna komunikacija sa zaposlenima. Svi moramo međusobno da razgovaramo, da saslušamo jedni druge, vidimo da li nekoga nešto muči. Bez saradnje i dobrih odnosa ne možemo napred – naveo je Radojičić.
Smene duge 12 sati
Kažu da se sistem javnog prevoza u Nemačkoj dosta razlikuje od našeg, jer se njime 50, 60 godina unazad, pored državnih bave i privatne kompanije.
– Naš poslodavac bio je privatnik. Smene su nam bile katastrofalno dugačke, preko 12 sati. Prijem vozila bio je u 3:40, a u 4:00 časa ujutro već su bili na liniji, pola sata ranije nego što je to kod nas. Iako većina nas smatra kako je kod preciznih Nemaca sve tačno u minut, to baš i nije tako. Mogu slobodno da kažem da je u odnosu na preduzeće u kome sam radio, u Novom Sadu bolji prevoz u špicevima, te da mi tada imamo češće polaske. Tamo vam otpravnik u periodu gužvi javi da vozite bez reda vožnje dok se ne raščisti – kaže Erdeljan.
Iako je radno vreme u Nemačkoj smenski duplo duže ističu da su saobraćajna kultura i kultura putnika na mnogo višem nivou nego kod nas.
– U Nemačkoj građani ne kritikuju vozače. Svako ko je za vreme gužvi i zastoja ušao u autobus pozdravio me je i pitao kako sam, da li sam umoran. Niko nije rekao „gde si ti 45 minuta“ – ističu naši sagovornici.
dnevnik.rs
Bahaha! Trebali ste da naslovite sa “Verovali ili ne”
I onda je mrmot zavio cokoladu u foliju… 🙂
Auuu brate šta ti ispriča….
U Nemackoj je sve jeftinije sem stana ali kada gledas da od 1000€ u Novom Sadu moras da odvojis Najmanje 300€ pa ti ostane 700€i to nije dovoljno za zivot jer sve ode na hranu a gorivo je tik ispod nemackih Cena ali je hrana mnogo jeftinija A o plati i da nepricamo,ovo sto ovi pricaju nestoji.Ali normalno da se nemozeze cak ni U Nemackoj obogatiti postenim radom preko noci.
Sta vam nije jasno? Ljudi nisu nikoga uvredili niti rekli nesto lose za kolege koje rade u Nemackoj. Jednostavno njima nije odgovaralo i nisu se videli tamo i to je to. Kolege su izneli svoje licno misljenje. Ne moraju svi da rade kao vozaci u Nemackoj da bi lepo ziveli. Ja ih potpuno razumem, sto da idu od svoje kuce, ako mogu koliko toliko lepo da zive od svog rada i u Srbiji. Ima neko ko ne zeli da guli 12 sati na poslu, sto je za mene skroz ok. Posao je i onako tezak! Nismo svi isti, a ovi… Učitaj još »
Sistem je toliko truo da me nebi cudilo da ovi vasi posalju dvojicu svojih u Nemacku, kako bi se vratili za koji mesec, samo da imaju o cemu da pricaju… 🙂
Kolege su u firmu dosle mnogo pre SNS-a. Ako si procitao tekst video si da pise da su radili vec 11 godina pre nego sto su otisli u Nemacku, jer su ih ocevi zaposlili. Ako si i malo citao, oni su otisli i napustili firmu jer je bilo katastrofa stanje. Gori su ovi sto cute i trpe svaki dan, i nista ne preduzimaju godinama.
Slazem se, ako ste stvarno u GSP, pamtite da se radno mesto vozaca kupovalo a firma bila jedna od profitabilnih javnih, ovi su je tako razbucali da vise nema ko da vozi a grad sad dotira umesto da inkasira… 🙂
Vozim se 9-tkom a temperatura spoljna blizu 40,° nem klime ,stari drndavi bus pa unutar busa kuvanje!Razmisljam moj Novi Sad nije izasao iz 90-tih a traze poskupljenje cena karata!Sramota za gradonačelnika!
Da a jeste li videli sto razni debili na ovom portalu pisu bravo vucicu? 🙂
Sve što ste napisali,lažete.Sram vas bilo.Čuj plata 146.000 a stan u nemačkoj 1.300.
A sta ste Vi konkretno ocekivali od jednog rezimskog tabloida? 🙂
Kolege su rekli kako jeste za vasu informaciju plata zaista jeste u osnovi 105.000 dinara, a prekovremeni rad na zglobnim autobusima je 146.000 dinara zbog veceg koeficijenta opusteno. Nas kolega u Bohumu vozi za DHL postu, i placa stan za cetvoroclanu porodicu u Bohumu 1390 eura! Otisao je te 2018 kada i nasih dvojica kolega. Nije zeleo da se vrati tako brzo jer je covek imao veliki kredit i dugove. Uspunio je uslov za penziju od 5 godina rada u Nemackoj, i sada se vraca u GSP. Jer samo mala plata je vozace terala da odlaze i nista vise.
Imaju plate kao hirurzi a bus čekamo i 40 minuta…sve trulo, otpada, nema oznaka na stajalištima..stojimo i blejimo..čekamo bus!!! Sram vas bilo sa vašim platama kao 4 prosečne penzije!!!
Nemojte tako gospodjo nas precednik ce se uvrediti. Mi zivimo u ekonomskom tigru.
Pa takvo radno vreme nije bilo ni u nemackim logorima za vreme ll sv rata..a jos ste i stan placali 1300e..siroko..ne serite bre vise!
Kako leba vam 146000 kad ja as dva prekovremena dana nesto malo zgloba izadjem 104000
Da vi niste mislili a referente da žmigavce ,vrata, brisače, prvi i treći stepenik i za treća vrata oni imaju tu plaru i obavezu da se okupljaju na nekim skupovima.
Erdeljan se vratio posle 6 meseci rada iz sasvim drugih razloga 2019 g.nikakve veze sa platom plata po rešenju vozača posle povećanja je 59 000 a dobiju 1000 eura oni koji rade treću smenu i zgloba busa svi lažu
Nista onda slavuj batali taxy.. aj da voziš bus…sredice brat ivan…
Sa konja na magarca. Dobili su liniju u jednom pravcu.(Kovin).