Foto: Shutterstock

Za njih ne postoji obuka u auto-školi, neki ih i dalje smatraju igračkom, većina se uvozi i vozi kao “poljoprivredna mašina” i pošto se mahom ne kreću javnim putevima, van su kontrole saobraćajaca.

Kvadovi, mali terenci na četiri točka, sve su popularniji kod mladih, ali nažalost i akteri saobraćajnih nesreća koje se završavaju tragično.

Pre samo par dana 19-godišnji mladić se kod Kovina kvadom zakucao u banderu i stradao na licu mesta. Samo par nedelja ranije, u Makovištu kod Kosjerića poginuo je muškarac (48) koji je upravljajući ovim četvorotočkašem sleteo sa lokalnog puta, a pre dve godine, tokom vožnje na padinama Divčibara, na sličan način život je izgubio i tridesetogodišnji vozač. Da su opasni ne samo po njihove vozače, svedoči i tragedija od pre dve godine, kada je dvogodišnji dečak poginuo kada ga je vozač kvada udario u mestu Radičević kod Bečeja.

Van zakona

Iako se kvadovi u Srbiji množe, a sa njima i broj nesreća, ova vrsta četvorotočkaša, praktično, trenutno je van domašaja zakona. Naime, sagovornici “Blica” iz saobraćajnog sektora MUP-a objašnjavaju da kvadovi nisu u nadležnosti saobraćajne policije jer ne podležu Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima koji se odnosi na javni saobraćaj, a to su ulice i svi javni putevi. Kvadovi se, pak, u praksi uglavnom upotrebljavaju na privatnim posedima, na nekategorisanim i šumskim putevima, pa su van kontrole saobraćajne policije. Kako oni koji ih voze dolaze do njih i potom nesmetano upravljaju ovim četvortočkašima, tek je posebna priča koja dobrano zadire u sivu zonu.

Foto: cfmoto.rs

– Propisi su regulisali da je za upravljanje kvadom snage do sedam kilovata potrebna B1 saobraćajna dozvola i kaciga, kao i registracija svake godine. Međutim, ogromnu većinu kvadova, koji imaju veću snagu, vi vidite sa zelenom tablicom, koju koriste poljoprivrednici za svoja vozila. Naime, kad ih uvoznici uvoze, oni kvad ne definišu kao kvad, nego kao laki ili teški kvadricikl, što je definicija i za traktor ili radnu poljoprivrednu mašinu za koju treba F kategorija, a u tom slučaju vam ne treba kaciga i registracija, nego samo tehnički pregled. Naravno, država je ovu olakšicu namenila poljoprivrednicima za njihova vozila, a ne svakom ko je došao do novca i kvad kupuje zarad “divljanja” u prirodi. Uz to, oni koji uvoze kvadove odmah definišu da ih neće koristiti u javnom saobraćaju, pa su i tako van kontrole – objašnjavaju sagovornici “Blica” iz saobraćajne policije.

Koliko je ovo polje u praksi neuređeno, svedoči i činjenica da zakonom definisana obuka za upravljanje kvadom – ne postoji!

Ne postoji obuka

– U Srbiji nemamo nijednu auto-školu za obuku vozača kvadova, kako na javnim putevima, tako i u terenskim uslovima. To bi, međutim, bilo neophodno jer kvad nije ni motocikl, ni automobil, reč je o vozilu koje ima veliki broj sopstvenih specifičnosti za šta je potrebna i obuka i iskustvo, i koje, jednostavno rečeno, nije igračka. To što je neko kod nas položio za B, čime je automatski dobio i B1 kategoriju dovoljnu za upravljanje kvadovima snage do sedam kilovata, apsolutno ne znači da zna da vozi ovaj četvorotočkaš koji, zavisno od tipa i terena, može razviti brzinu i do 100 kilometara na čas – pričaju u jednoj beogradskoj auto-školi.

Na to da se kvad u Srbiji, nažalost, doživljava kao igračka zbog čega su sve češći slučajevi saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom ili ozbiljnim posledicama, ranije je upozoravao i Damir Okanović, predsednik Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Foto: cfmoto.rs

– Vi imate roditelje koji kupuju deci staroj sedam-osam godina kvadove, kao da su igračke, kao da su oni automobilčići na akumulatore. Kod nas i dalje ne postoji dovoljno razvijena svest o tome da kvad nije igračka i da neadekvatnom upotrebom kvada mogu da se izazovu vrlo ozbiljne posledice. Moramo sistemski da se bavimo obukom i veštinama upravljanja kvadom, moramo sprovesti jednu kampanju gde ljudima treba reći da kvad nije igračka i naravno zakonski definisati propise uvoza i upotrebe, čime bismo izašli iz sive zone i bili pod permanentnom kontrolom – istakao je Okanović.

Iznajmljivanje 50 evra sat

Iznajmljivanje kvadova je moguće gotovo na svim domaćim planinama, kao svojevrsna avanturistička atrakcija. Prilikom iznajmljivanja od vozača se traži lična karta i dozvola B kategorije, a cena je uglavnom oko 50 evra na sat. Na internetu se mogu naći i mnogi oglasi u kojima se nudi iznajmljivanje kvadova i u Beogradu, i to samostalno, vožnja sa vodičem, ali i organizovane ture i to, kako je napomenuto, “u okolini Beograda”.

Cena i do 15.000 evra

U oglasima se mogu naći i kvadovi na prodaju. I ovde su cene veoma šarene i zavise od kvaliteta samog vozila, a kreću se od 1.000 do preko 15.000 evra.

blic.rs

1 Comment
najstariji
najnoviji najviše glasova
Inline Feedbacks
View all comments
Kvadista
04/05/2022 16:33

Poštovani, posedujem kvada koji je uredno registrovan i za koji imam dozvolu. Svako normalan će se čuvati i paziti kako vozi a opet postoje i oni drugi, koji mogu da izazovu nezgodu i da su na biciklu. Kvad jeste možda igračka za nekoga ali svakako nije namenjen svakom. Vise bi trebalo da se pozabavimo električnim biciklovima i trotinetima koji su dosta vise zastupljeniji u saobracaju a nečujni su i lako izlete ispred vas!

Last edited 24 dana ranije by Kvadista