Foto: BNR

JP Putevi Srbije raspisalo je tender za projektovanje sistema za naplatu putarine na putevima nižeg reda za teška teretna vozila sa 4 i više osovina.

Podsetimo, mogućnost uvođenja putarina na putevima nižih kategorija za teretna vozila koja ih trenutno besplatno koriste najavljuje se već nekoliko godina, a prošle godine bio je raspisan i tender za izradu studije opravdanosti, koja je sada završena.

– Nakon detaljne analize projekta (Studija opravdanosti uvođenja naplate putarine na novim/budućim deonicama auto puta i na putevima nižeg reda), konstatatovano je da je DSRC-MLFF tehnologija rešenje koje je tehnički i ekonomski najefikasnije i kompatibilno sa postojećim sistemom naplate putarine u Srbiji – navodi se u tenderskoj dokumentaciji.

Dodaje se da naplata putarine na putevima prvog reda u Evropi postoji već skoro 20 godina, pa i u zemljama u okruženju – Mađarskoj i Bugarskoj, a najraširenija je u Nemačkoj, gde se primenjuje na skoro 50.000 km, od čega je tek nešto više od 13.000 km autoputeva.

– Naplata putarine na putevima prvog reda primenjuje se na komercijalna vozila i svugde su obuhvaćena vozila nosivosti preko 12 tona, a u nekim zemljama i komercijalna vozila manje nosivosti – stoji u projektnom zadatku.

Kako je navedeno, učešće komercijalnih vozila (vozila 4. kategorije po klasifikaciji koja se primenjuje na autoputevima u Srbiji) u ukupnom broju saobraćajnih nezgoda na putevima prvog reda iznosi oko jednu trećinu svih nezgoda koje se dese na ovim putevima.

– To pokazuje da njihov intenzivni saobraćaj na putevima prvog reda predstavlja rizik za sve učesnike u saobraćaju, naročito imajući u vidu da je učešće komercijalnih vozila u ukupnom saobraćajnom toku na putevima prvog reda daleko ispod trećine – stoji u tenderu i dodaje se da bi merama kojima bi se smanjio saobraćaj vozila 4. kategorije na putevima prvog reda, značajno povećala bezbednost korišćenja ovih puteva.

Foto: EPA /Zoltan Balogh/ ilustracija

Jedna od tih mera je, kaže se nadalje, uvođenje naplate putarine za vozila 4. kategorije na putevima prvog reda, “pogotovo ako bi se usluga koršćenja puta prvog B reda naplaćivala po istoj ceni kao i na autoputevima“.

Procena Puteva Srbije je da bi se 60-70% ovih vozila preusmerilo sa puteva prvog B reda na autoputeve.

Studijom je predložena realizacija posla podeljena u 4 faze.

Tehničko rešenje obuhvatiće sistem za nadzor i naplatu na magistralnim putevima koji čine hardverski i softverski elementi.

Podaci o putovanju vozila na naplatnom i kontrolnom mestu se snimaju, obrađuju, i šalju centralnom sistemu.

Sva vozila koja prolaze automatski se otkrivaju i klasifikuju. Sistem klasifikacije je posebno optimizovan za identifikaciju i određivanje kategorije vozila po visini vozila i direktno prebrojavanje broja osovina, prema potrebnim parametrima.

Biće, stoji u projektnom zadatku, snimljena slika svih vozila koja moraju da plate putarinu, od napred i od nazad. Vršiće se automatska identifikacija registarske tablice na svakoj stanici, a naknadno, slike za prepoznavanje tablica će biti obrađene u centru od strane posebnog algoritma na centralnom sistemu da bi se poboljšalo prepoznavanje.

Osim toga, snima se i opšta slika vozila, na kojoj se vozilo u potpunosti vidi sa prednje strane.

DSRC transakcija se izvršava (za praćenje i naplatu), pod uslovom da je vozilo opremljeno transponderom kome je dozvoljeno da se kreće na putu sa naplatom putarine.

Tender je otvoren do 31. januara, a vrednost posla procenjena je na 60 miliona dinara. Detaljnije OVDE.

ekapija

2 Comments
najstariji
najnoviji najviše glasova
Inline Feedbacks
View all comments
Dragan
04/01/2023 11:42

Nije problem,al prvo napravite puteve kao u zemljama na koje se pozivate,a ne da ubirete pare i zaposljavate kume,rodjake,svalerke i ostale parazite. Ja sam prvi da se placa,sta dobijam zauzvrat?

Mile
06/01/2023 08:27

Kako ste krenuli, bice rampe na sve strane.umesto da obradjuju zemlju, cuvaju stoku.oni ce naplacivati.Treba uvesti rampe: opstinske , mesne zajednice, naselja, sela pa i svakog bulevara.Tu bi drzava zaradila mnogo para.Narod bi uzivao cekajuci da plati a moglo bi sve to elektronski.SE LAVI.