Sigurno ste već čuli da biciklisti imaju šest puta veći rizik da smrtno stradaju u saobraćaju nego što je to slučaj sa putnicima i vozačima u automobilima. Jedan od ključnih problema bezbednosti biciklista je saobraćajna infrastruktura koja nije prilagođena ovoj kategoriji učesnika. 

Iako je poslednjih godina dosta ulagano u obnovu i proširenje biciklističkih staza u Novom Sadu, i dalje postoje one deonice koje nisu u dobrom stanju pune su rupa, ispucalog betona i kao takve predstavljaju pretnju. Iz tih razloga biciklisti su često prinuđeni da se kreću kolovozom gde je njihova bezbednost, ali i bezbednost drugih učesnika u saobraćaju smanjena.

– Dobar primer biciklističkih staza je svakako na novom potezu Bate Brkića, kod Satelitske pijace. Staze su obostrane i dvosmerne, nema ivičnjaka, prelazi su na platformama što doprinosi većoj bezbednosti i postavljena je odgovarajuća signalizacija. Dobrih staza i deonica ima, ali neke ključne nisu u dobrom stanju. Futoška ulica i Futoški put su trenutno u najlošijem stanju. Nažalost i deo staze u Jevrejskoj počinje da pati od istih problema, podizanje staza usled delovanja korenja drveća. Deonica Novosadskog puta ka gradu je loša, jer osim benzinske pumpe koju biciklisti neadekvatno obilaze, postoji čitav niz ivičnjaka u veterniku koji čini vožnju neudobnom. Pomak na bolje je to što nas ipak očekuje rekonstrukcija Futoškog puta, od Hajduk Veljkove do Bulevara patrijarha Pavla, uz proširenje zelenog pojasa, delimično odmicanje staze od drvoreda i uređenje trotoara. U pitanju je najlošija deonica za vožnju – rekao je Marko Trifković iz Novosadske biciklističke inicijative.

On dodaje da su problemi koji muče bicikliste nedostatak držača za bicikle na odredištu i bezbednih uslova za čuvanje u zgradama, ivičnjaci na stazama, nedovoljno biciklističkih prelaza. Roditelji uče decu vožnji bicikla u improvizovanim uslovima, a jedini zvaničan rent-a-bike sistem u Novom Sadu ima velike probleme sa održavanjem “voznog parka”. Biciklistički saobraćaj je šarenolika tema i u svakoj oblasti postoji mogućnosti za unapređenje. Jedan od višegodišnjih problema je i nedovoljna uređenost biciklističkog saobraćaja na mostovima, a naročito zabrana vožnje bicikla na Mostu slobode.

Novosadska biciklistička inicijativa se trudi da utiče na nadležne da održavaju i razvijaju biciklističku infrastrukturu i izdvajaju deo budžeta za biciklistički saobraćaj. U proteklih 10 godina promovisali su korišćenje bicikla u saobraćaju na efikasan i svima dostupan način, što je rezultiralo porastom broja biciklista u gradu.

Pratioci nam često šalju fotografije automobila koji su parkirani na biciklističkim stazama i mestima namenjenim za bicikliste. Kontaktirali smo “Parking servisa” i dobili informacije da postoje prijave za nepropisno parkiranje automobila na biciklističkim stazama, ali su sporadične. Oni na teren izlaze po prijavi građana, ili nalogu nadležnih organa (saobraćajna policija, saobraćajna i komunalna inspekcija).

Podsetimo, JKP “Parking servis” je u saradnji sa saobraćajnom i komunalnom inspekcijom, krajem avgusta meseca, organizovao veliku akciju uklanjanja nepropisno parkiranih automobila, sa biciklističkih staza u Futoškoj ulici. Tom prilikom uklonjeno je desetak automobila, a akcija je nastavljena i narednih nekoliko dana. Rezultati su bili vidljivi, a ovakve akciju nemaju isključivo svrhu da kažnjavaju, već i da edukuju i promene svest kod onih koji ne misle na druge, a pogotovo ne na bicikliste.

Kako bi ste videli Novi Sad iz ugla bicikliste posetite Jutjub kanal našeg sugrađanina Aleksandra Đorđevića.

Aleksandar na nesvakidašnji način stavlja u fokus položaj biciklista i nesolidarnost drugih učesnika u saobraćaju.

Autor: Mirjana Mažić

Video: Kanal Aleksandar Đorđević

1 Comment
najstariji
najnoviji najviše glasova
Inline Feedbacks
View all comments
S.
30/12/2020 15:01

A i on se bas napostovao pravila saobracaja. Vozi na mostu slobode i na brojnim trotoarima.
I sam sam biciklista i problemi na koje ukazuje su stvarni ali mogao je bar on da postuje pravila ako vec prica o tome.