Претрага
Претрага
Close this search box.

NOVOSADSKI TRAMVAJI: Prošlost ili budućnost gradskog prevoza?

Danas gotovo svi veći gradovi u Evropi imaju neku vrstu šinskog prevoza, bilo da je to tramvaj, metro ili neka druga vrsta gradske železnice. Nekada su i Novi Sadom “trčali” tramvaji. Donosimo vam priču o njima:

Električni tramvajski prevoz kao poslednja reč tehnologije tog vremena, u Novom Sadu uveden je 30. septembra 1911. godine, a prvi tramvaji kupljeni su od Budimpeštanske fabrike “Ganc”. Kasnije su kupovani u Slavonkom Brodu i u Nemačkoj. Uvođenju tramvaja u Novi Sad prethodilo je uvođenje struje godinu dana ranije. Pošto je struja uvedena to je bio glavni osnov za izgradnju tramvajske mreže.

Tramvajska linija pored Futoškog parka (Izvor: cone/Autobusi.net; Monografija “Naše prvo stoleće 1911-2011”, O.Agneš, B.Savin, J.Veljkovski, 2011).

Postojale su sve linije

Širina tramvajskih šina bila je 1435 milimetara, a postojala su dve linije

Skretničar kod “katedrale” (Izvor:Monografija “Naše prvo stoleće 1911-2011”,
A.Ozer, B.Savin, J.Veljkovski, 2011)

Prva bela linija vodila je od tadašnje “Futoške kapije” do Ćurčijske  ulice (Današnje Temerinske). Postojala je i dodatna plava linija koja je vodila do kupatila na Čeneju. Trasa druge, odnosno zelene linije, počinjala je kod stare železniče stanice, a završavala se na obali Dunava na kraju današnje Dunavske ulice.

Pogledajte galeriju:

Mnogi tadašnji sugrađani tramvaj su smatrali pravim čudom i bili su ponosni što i njihova varoš ima ovakav moderan vid transporta poput velikih evropskih metropola, premda su se neki u početku bunili i bili protiv ovog “čuda”, kasnije su ga prihvatili kao normalnu stvar. Vremenom su se građani privikli i tramvaj im je bio svakodnevna pojava, jedno su se meštani okolnih sela koji su retko svraćali u grad, zaustavljali i u čudu gledali ove mašine

Tramvaj je ulicama varoši išao punih 46 godina sa manjim prekidom pri kraju II svetskog rata kada je bila srušena tramvajska centrala, a ponovo je uspostavljen 1945. godine.

Loše održavanje i neisplativost

Zbog toga što je sistem bio loše održavan i što se praktično ništa nije menjano niti je bilo unapređivano preko 40 godina, te zbog jeftinog dizela i pojave autobusa koji su bili znatno ekonomičniji u to vreme, tramvaj je u Novom Sadu postao neisplativ.

Novosađani su se od svojih tramvaja oprostili 30. septmebra 1958. godine na godišnjicu uvođenja.

Svečanost na Trgu Slobode povodom zamene tramvaja, autobusima, 1958. godine (Izvor: cone/Autobusi.net; Monografija “Naše prvo stoleće 1911-2011”, Ozer Agneš, Bogoljub Savin, Jugoslav Veljkovski, 2011).

Budućnost

Ideja o vraćanju tramvaja na novosadske ulice prvi put je pokrenuta 1991. godine, ali zbog tadašnjeg rata i međunarodnih sankcija o tome se nije govorilo sve do početka 2000-ih godina, kada su se ponovo pojavile priče o uvođenju neke vrste šinskog prevoza.

Svet.rs
Jedan od planova

U prilog činjenici da grad u budućnosti planira gradnju takozvane LRT mreže odnosno mreže lakog šinskog transporta, ide i činjenica da je za nju ostavjeno mesto u planovima grada, pa je tako na Bulevaru Evrope na danšanjem zelenom pojasu planirana trasa ove mreže.

Autor: nsuzivo.rs

Tagovi:

1 Komentar
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare
Gost
Solis nekretnine
02.01.2019 12:45

Kada je počeo drugi svetski rat, Novi Sad je u tom trenutku posedovao 20 tramvaja i to uglavnom tramvaje tada prestižne marke „Ganc“. U to vreme je posebnu atrakciju grada, predstavljao motorni uskotračni voz, koji je Novosađane prevozio od grada do i sada poznate gradske plaže na Dunavu pod nazivom „Štrand“. Taj mali voz su Novosađani od milja prozvali „Trčika“.

Povezane vesti