Sutra otvaranje novog Žeželjevog mosta za drumski saobraćaj

       

Novi Žeželjev most u Novom Sadu sutra će biti otvoren i za drumski, biciklistički i pešački saobraćaj.

Prvi vozovi su preko novog Žeželjevog mosta prešli krajem marta ove godine, a ceremoniji otvaranja mosta za drumski saobraćaj u subotu 1. septembra, prisustvivaće i evropski komesar za pregovore o proširenju i susedsku politiku Johanes Han i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

Nakon puštanja u rad novog mosta, umesto starog koji je srušen u NATO bombardovanju 1999. godine, u narednom periodu se očekuje uklanjanje starog montažno-demontažno drumsko-železničkog mosta, koji je u funkciji od 2000. godine i železničkom prugom spaja dve obale Dunava kod Novog Sada.

Gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević je pojasnio da je most sa 25 miliona evra finansiran od strane EU. Isto toliko su zajedno dali pokrajina i grad, a država vanredno izdvojila nešto manje od pet miliona evra, kako bi sve bilo završeno, tako da je puna cena mosta oko 54 miliona evra.

Takođe, podsetio je da se most nalazi na železničkom Koridoru 10, da treba da bude u funkciji brze pruge Beograd – Budimpešta koja je od značaja i za našu državu i za Mađarsku, kao i ovaj deo Evrope.

Dodao je i da će opet postojati dobra komunikaciju prema industrijskoj zoni, slobodnoj carinskoj zoni, izlasku na autoput, luci Novi Sad. Taj pravac za drumski saobraćaj je bio u prekidu od 2010. godine.

Na pitanje, kako ocenjuje ulogu montažno-demontažnog mosta, koji će se demontirati do novembra, Vučević kaže:

“Koliko god da smo mi u Novom Sadu bili nekad pomalo i cinični prema ovom montažnom mostu, on je veliku stvar uradio za nas, puno toga je pomogao da grad preživi te teške trenutke nakon 1999. godine. Treba na neki način figurativno da zahvalimo tom montažno – demontažnom mostu”.

Arhitekta Aleksandar Bojović predstavio je, u razgovoru za Tanjug, novi most, njegove karakteristike, standardne po kojima je konstruisan, kao i njegovu namenu.

“Železničko – drumski most u Novom Sadu je prema projektu prema kom se zahtevalo da most bude čelični i lučni, suprotno od onoga što se pominjalo u javnosti. U urbanističko – tehničkim uslovima nije se tražila nikakva sličnost sa starim mostom, a što javnost uglavnom ne zna. Most je rađen prema evropskim standardima i kao dodatak su tehnički uslovi nemačkih železnica, koje su među tri ili četiri u svetu i uslovi su veoma strogi”, rekao je on.

Most sadrži dva železnička koloseka, koji omogućavaju brzinu od 160 km na sat za putničke i 120 kilometara na sat za teretne vozove.

“Naravno, vozovi će se kretati onoliko brzo koliko je dozvoljeno u tom delu puta”, naglašava Bojović.

Dve drumske trake su rađene tako da obe imaju širinu od 3,5 metra i odgovaraju standardima brzine vozila od 80 do 100 km na sat, uz propisano ograničenje.

Na kraju, tu su dve pešačke staze širine 2,5 metra. Most je čelične konstrukcije i nalazi se na pet stubova, od kojih je jedan preuzet sa starog mosta.

Dugačak je 474 metara, a 31,45 metara širok.

“Razmak između luka i zatege je oko 42 metra, otprilike kao zgrada od 14 spratova, znači, dosta su visoki lukovi”, pojašnjava arhitekta.

Pošto se u javnosti često pravi paralela između ovog novog i starog mosta, Bojović kaže da su oba izuzetna ostvarenja i da odgovaraju standardima svog vremena.

“Upoređivati nešto što je nastalo 60 godina kasnije je besmisleno”, dodao je on.

Cena konstrukcije, što je posebno karakteristično, još u napred je zadata, a Bojović kaže da je to praksa u svetu, a da je rezultat jeftiniji most.

Most je u klasi železničkih lučnih mostova sa zategom i ukrštenim vešaljkama i svetski je rekorder u rasponu sa 219 metara raspona.

“Projektovan vek trajanja je 100 godina, međutim čelični mostovi su dugotrajniji i mogu da traju i 200 godina, naravno, ako se ne pojavi problem neke druge prirode”, ističe Bojović.

Novi Žeželjev most je replika starog, izgrađenog 1961. godine po projektu arhitekte Branka Žeželja.

Zvanično ime je bilo Most bratstva i jedinstva i na njegovom otvaranju, zbog izraženih sumnji u bezbednost mosta, inženjer Žeželj se prilikom probe koja se sastojala od prelaska najtežeg teretnog voza preko mosta vozio čamcem ispod mosta kako bi svima pokazao kako veruje u svoje delo.

Izvor: Tanjug

2
Komentari:

2 Komentara
0 Replika
0 Pratioci
 
Najviše reakcija
Najposećenija diskusija
2 Autori komentara
najnoviji najstariji najviše glasova
pun sjaj

Most bi trebalo da ponese drugo ime… Hvala Bogu da je vise zavrsen, konacno ce industrijska zona zaziveti ponovo. I da nikad vise ni jedan most ne bude srusen od onih NATO ubica! Uzgred nije u redu sto ste zabranili komentarisanje na cirilici…

Mile

Jel se zna možda u koliko sati je otvaranje?