Kraj besplatnog ručnog prtljaga u avionima? EU sprema velike promene

Predlozi koji bi omogućili avio-kompanijama da naplaćuju putnicima ručni prtljag i ograniče pravo na kompenzaciju samo na duža kašnjenja letova biće tema rasprave ambasadora zemalja Evropske unije u sredu, piše Evronjuz. To je deo sveobuhvatne reforme prava putnika u vazdušnom saobraćaju EU koju će države članice razmotriti u sredu pre nego što bude predstavljena na sastanku 27 ministara saobraćaja u četvrtak.

Nacrt predviđa uvođenje nove kategorije besplatnog ručnog prtljaga namenjenog za smeštaj ispod sedišta, dok bi se za ostali ručni prtljag, koji se smešta iznad sedišta, mogao naplaćivati. Ishod uvođenja ove naknade za ručni prtljag je veoma osetljiv, a njegovo usvajanje je još uvek daleko od izvesnog, kažu izvori.

Potrošačka udruženja podnela žalbu

Rasprava je postala intenzivnija prošlog meseca nakon što je Evropska potrošačka organizacija (BEUC) uložila prigovor. Ukupno 16 udruženja za zaštitu potrošača iz 12 zemalja optužuje sedam niskobudžetnih avio-kompanija da neopravdano naplaćuju putnicima ručni prtljag.

„Sud Evropske unije je jasno stavio do znanja da je ručni prtljag deo osnovne cene karte. Normalno je da nema dodatnih troškova sve dok je ručni prtljag razumne veličine. A sada vidimo povećanje broja avio-kompanija koje naplaćuju takav prtljag. Tražimo veoma jasna pravila. Putnicima mora biti dozvoljeno da ponesu jedan komad ručnog prtljaga – mali kofer ili ranac“, rekao je Stiven Berger, advokat Evropske potrošačke organizacije (BEUC).

Evropske avio-kompanije imaju različito tumačenje sudske prakse. Kevin Hajni, direktor komunikacija organizacije Airlines for Europe (A4E), ističe da „prema evropskom zakonu i jedinstvenom tržištu, avio-kompanije imaju pravo da razdvoje svoje usluge kako bi putnicima ponudile najbolji mogući paket“.

Španija stala na stranu putnika

Za tu organizaciju, koja predstavlja 17 avio-kompanija u Evropi i 80 odsto evropskog vazdušnog saobraćaja, predlog o kome se raspravlja samo ima za cilj da uskladi različite pristupe među kompanijama u vezi sa ručnim prtljagom.

„Važno je napomenuti da trenutni predlog Poljske, koja predsedava Savetom EU, definiše dimenzije tih ličnih predmeta radi jasnoće i transparentnosti za sve putnike, kao i za avio-kompanije“, rekao je Kevin Hajni.

U ovoj političkoj debati potrošači mogu da se oslone na Španiju, koja bi trebala da zastupa njihov stav. Prošlog novembra, Madrid je kaznio pet avio-kompanija zbog zloupotreba. Kazna od 179 miliona evra odnosi se, između ostalog, na dodatne troškove ručnog prtljaga.

Predlog za reviziju evropske regulative iz 2004. godine o nadoknadi štete za kašnjenja, koji će ambasadori takođe razmatrati u sredu, izaziva zabrinutost među grupama civilnog društva, prevoznicima i vladama. Turistička udruženja i avio-kompanije žele reviziju pravila, ali na različite načine.

Predlog Evropske komisije iz 2013. godine predviđao je produženje minimalnog vremena kašnjenja za ostvarivanje prava na nadoknadu štete na pet sati. Tekst koji je članovima predstavilo poljsko predsedništvo sada ide u istom pravcu, predlažući produženje roka za dobijanje osnovne nadoknade štete na četiri sata, sa produženjem na šest sati u zavisnosti od udaljenosti putovanja.

mondo.rs

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Najčitanije

Podelite članak:

Pretplata na obaveštenja

Još ovakvih vesti
slični sadržaji

Papa Lav XIV obavezao se da će iskoreniti seksualno zlostavljanje u crkvi

Papa Lav XIV obavezao se da će iskoreniti seksualno...

Tornado u Severnoj Dakoti ubio troje ljudi, oluja ostavila pustoš na srednjem zapadu

Tornado koji je prošao kroz ruralni grad u Severnoj...

Grčku pogodio zemljotres od 4,8 stepeni blizu Zakintosa i Kefalonije

Zemljotres jačine 4,8 stepeni po Rihterovoj skali pogodio je...