Po svemu sudeći najvažnije nasleđe koje je istakao doajen istoričara Holokausta, prof. Jehuda Bauer, pre njegove nedavne smrti, bilo je njegovo hitno upozorenje o opasnostima od izvrtanja – distorzije Holokausta, koje je smatrao daleko štetnijim čak i od samog poricanja Holokausta, a istoričar Holokausta Efraim Zurof i počasni konzul Srbije u Izraelu Aleksandar Nikolić smatraju da je najubedljiviji dokaz o tome hrvatski pevač Mark Perković Tompson, čije laži nisu osporene.
Oni su u zajedničkom autorskom tekstu za Džeruzalim post ocenili da će verovatno najubedljiviji dokaz o opasnostima od izvrtanja Holokausta biti u potpunosti izložen na Hipodromu u hrvatskoj prestonici Zagrebu ove subote, pred za Ginisa globalno rekordnom publikom ikada okupljenom na rok koncertu kako bi prisustvovala živom nastupu Tompsona.
Za Tompsona Zurof i Nikolić navode da je fanatični hrvatski nacionalista koji je veliki poštovalac ustaša, ozloglašenog terorističkog pokreta, koji je tokom Drugog svetskog rata vladao „Nezavisnom Državom Hrvatskom“ (NDH) i koji je pokrenuo tri genocidne kampanje protiv Srba, Jevreja i Roma, satro stotine hiljada nevinih žrtava na najsurovije, manuelne načine koje se mogu zamisliti, što je šokiralo čak i njihove nacističke pokrovitelje (Edmund Glez fon Horestenau – nemački vojni ataše u Zagrebu koji je žestoko kritikovao surovost ustaša, upozoravajući da će izazvati pobunu Srba).
Njegovi koncerti su zabranjeni u evropskim zemljama poput Holandije i Švajcarske, a neki od fanova koji dolaze na njegove koncerte dele njegove stavove i oblače se prikladno sa kapama ustaških vojnih jedinica, majicama sa oznakama Crne legije, najozloglašenije ustaške jedinice, koja je počinila stravične zločine genocida širom NDH, a koja se borila, uglavnom, protiv jugoslovenskih partizana.
Neke od njegovih pesama posvećene su tragičnim ratnim događajima iz 1990-ih, punim nacionalističkih konotacija, navodi se u autorskom tekstu i dodaje da Tompson počinje svoju najpoznatiju pesmu, „Bojna Čavoglave“, ustaškim pozdravom „Za dom spremni“ što je analogno nacističkom „Zig hajlu!.
Na njegovim koncertima, deo oduševljene publike glasno peva pesmu Jasenovac i Gradiška Stara, koja veliča logore smrti NDH, kao i njene protagoniste Vjekoslava – Maksa Luburica i njegove „mesare“, Juru Francetića, samog vođu Nezavisne Države Hrvatske, Antu Pavelića, te Crnu legiju.
Kako se navodi, krvavi ratovi raspadom Jugoslavije 1990-ih dodatno su implicirali svest masa o nedavnoj prošlosti, sve više ostavljajući prostor za istorijski revizionizam, a Tompson je bio jedan od najprepoznatljivijih pevača, promotera ratnih napora – njegove pesme su neizostavni deo mnogih proslava uspeha hrvatskih sportskih timova.
S obzirom na činjenicu da je Hrvatska dobro pozicionirana u Evropskoj uniji, u Šengenu i Evrozoni, te da je nedavno čak predsedavala IHRA-om (Međunarodnim savezom za sećanje na Holokaust), bilo bi za očekivanje da vlada pronađe način da zabrani Tompsonu da veliča lokalne masovne ubice.
Pored toga, njegova verzija Drugog svetskog rata marginalizuje ulogu Hrvata koji su se borili rame uz rame sa Srbima u Titovim partizanima protiv ustaša.
– Dostignuća lociranja, izručenja i suđenja Andriji Artukoviću, ministru unutrašnjih poslova NDH, i Dinku Šakicu, komandantu koncentracionog logora Jasenovac, deluju udaljeno i izbledelo iz ove perspektive. Žrtve, među kojima su, naravno, bili i hrvatski antifašisti, likvidirane su hladnim oružjem, neviđenim sadizmom. Genocidna kampanja protiv Srba sprovođena je i u ruralnim područjima i jamama (Jadovno, Golubinka kod Prebilovaca) čak i pre formiranja koncentracionih i logora smrti. Jedini logori za decu u celoj Evropi takođe su osnovani u NDH – navodi se u tekstu.
Logori u Jastrebarskom i Sisku iznurivali su otetu srpsku decu, predodređenu da budu pretvorena u moderne janičare, a Jasenovac je postao simbol ustaške okrutnosti i izopačenosti, pa je tako u Sali sećanja u Jad vašemu, jedna od ploča sa imenima centralnih logora širom evropskog kontinenta, posvecena upravo njemu.
Autori naglašavaju da je poklon okrutnim ustaškim masovnim ubicama gnusna uvreda za stotine hiljada nevinih žrtava NDH i njihovih potomaka, kao i da je to način da se sakrije istina i masovne ubice pretvore u smele heroje i uzore patriotizma.
– Takva verzija istorije NDH je klasičan slučaj užasne distorzije, koja, ako se ne opovrgne, sprečiće narode bivše Jugoslavije da ikada postignu trajno pomirenje.
Ovaj neobičan i jedinstven događaj svakako zahteva sociološku, multidisciplinarnu analizu. Neki regionalni analitičari takođe povezuju ovaj koncert sa lokalnim izborima. Očekuje se da ce istoričari i sveštenstvo takođe zauzeti svoje mesto u debati – zaključili su autori.
nsuzivo.rs