VOZAČI OPREZ: Gusta magla otežava vožnju

       

Kao i prethodnih dana, gusta magla i ovoga jutra otežava vožnju, saopštio je Auto-moto savez Srbije.

Magle ima je na području Beograda, Zapadne Srbije, Šumadije i Pomoravlja, dok će se u Vojvodini zadržati tokom većeg dela dana.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja rekao je za RTS da u drumskom saobraćaju “letenje kroz maglu” nije dozvoljeno ni u kom slučaju. U slučaju zastoja na auto-putu, usled sudara, magle, vetra, kiše, napustite vozilo što pre, upozorava Okanović.

Gostujući u Beogradskoj hronici RTS-a, Damir Okanović je rekao da naši vozači često misle da imaju mnogo više sreće i onda malo rizikuju.

Podseća da određeni piloti sa određenom specijalnom dozvolom smeju da lete i po magli.

Okanović ističe da, kada je o drumskom saobraćaju reč, “letenje kroz maglu nije dozvoljeno ni u kom slučaju”.

“Morate da shvatite da ako vozite brže nego što je vaš zaustavni put, ukoliko je dužina zaustavnog puta pri određenoj brzini duža nego što možete da vidite ispred sebe, vi praktično vozite naslepo”, naglašava Okanović.

“Ako vozite 100 kilometara na sat, na auto-putu kroz gustu maglu, a vidljivost je 50 metara, pređete 28 metara za jednu sekundu. Ukoliko vidite neku prepreku ispred sebe na 50. metru, npr. kamion, za jednu sekundu preći ćete 28 metara i imaćete samo 22 metra na raspolaganju da sa sto ukočite na nulu. Za 22 metra to ne možete: uspećete da smanjite brzinu na 60 ili 70, onda ćete podleteti pod kamion a preživećete samo ako baš imate sreću”, upozorio je Okanović.

Prema njegovim rečima, bitno je da ukupan zaustavni put bude kraći od dužine vidljivosti.

“Morate da vozite takvom brzinom da možete da zaustavite vozilo ukoliko vidite neku prepreku ispred sebe”, kaže Okanović.

Okanović ukazuje na načelo “vidi i budi viđen” – trudite se da budete vidljivi i uočljivi. Skrenuo je pažnju vlasnicima, vozačima novih automobila koji imaju dnevna svetla.

“Na mnogim vozilima se, kada uključite dnevna svetla, uključuju prednja svetla, a pozadi se ne uključuju poziciona svetla”, istakao je Okanović.

Kaže da dnevna svetla nisu dozvoljena u uslovima smanjene vidljivosti, u uslovima magle.

“Do 2009. bilo je zabranjeno da upotrebljavate prednja svetla za maglu, ako nije magla. To je izbrisano iz novog zakona, dozvoljeno je da upotrebljavate prednja svetla ali nije dozvoljeno zadnje svetlo jer ono ometa vozače iza vas”, kaže Okanović.

Upozorenje na putevima

Bilo bi dobro da na našim putevima imamo neka upozorenja koja se tiču magle.

“Imamo iscrtane tačke pored puta, ali to je rešenje za drugu polovinu 20. veka. Trebalo bi da imamo odrađena ograničenja brzine iz operativnog centra”, kaže on.

Ukoliko se nađemo u takvoj situaciji da smo na auto-putu, gde je sudar ili zastoj, Okanović savetuje da odmah napustimo vozilo.

“Napustite vozilo, kolovoz, pređite preko ograde, sklonite se sa auto-puta, jer imamo mnogo mrtvih koji su stradali u lančanim sudarima kada dođe do zaustavljanja vozila pa do naknadnih naletanja”, ukazuje Okanović.

Podseća na lančane sudare kod Dobanovačke petlje i kod Paraćina.

Ako ste pešak, a nađete se usred magle na putu, Okanović preporučuje da se uključi blic na mobilnom telefonu koji treba držati ispred sebe.

“Krećite se levom stranom ako ste pešak, a savet roditeljima je da decu opreme garderobom sa fluorescentim bojama, da imaju elemente koje odbijaju  svetlost farova, a to se naročito odnosi na obuću”, zaključio je Okanović.

Izvor: RTS/Tanjug

Komentari: