Foto: Everett Historical/Shutterstock

Na dan tragedije otkazana je vežba spasavanja

Foto: chrisdorney/Shutterstock

Evakuacija putnika Titanika bila je puna propusta. Pomoćni čamci koji su prvi napustili brod mogli su da prime još putnika, najmanje dva po čamcu. Cela procedura bila bi daleko efikasnija da tog jutra nije otkazana vežba spasavanja. Razlog za njeno otkazivanje još uvek nje poznat.

Rukom pisano pismo nastalo na dan nesreće postoji i danas

Foto: Nana_studio/Shutterstock

Posle više od 100 godina jedino sačuvano rukom pisano pismo, nastalo na Titaniku, pojavilo se na aukciji. Ester Hart i njena ćerka Eva zajedno su sastavile ovo pismo upućeno Esterinoj majci. Tema pisma bila je njihovo uzbudljivo putovanje Titanikom. Na dan nesreće njen muž je poginuo, a Ester i Eva uslepe su da prežive brodolom. Pismo je ostalo u porodici sve do 2014. godine kada ga je na aukciji neko do naslednika prodao za 200.000 dolara.

Svi putnici treće klase morali su da dele dva toaleta

Foto: Kara Math/Shutterstock

Logično, razlike između prve i treće klase moraju da postoje. Međutim, putnici treće klase na brodu Titanik umnogome su bili uskraćeni u odnosu na svoje imućnije saputnike.

Kreveti na sprat bili su opremljeni dušecima, jastucima i ćebadima, ali bez posteljine i jastučnice. Više od 700 ljudi delilo je među sobom dva mala toaleta sa po jednom tuš kabinom. Možete li da zamislite da čekate na svoj red za tuširanje u koloni ljudi koja broji par stotina ljudi?

Tri psa pranašla su svoje mesto u čamcima za spasavanje

Foto: J HIME/Shutterstock

Ukupno devet pasa je nestalo zajedno sa Titanikom, a njih tri su pronašli svoje mesto u čamcima za spasavanje – dva pomeranca i pekinezer.

Titanik je imao svoje dnevne novine

Foto: Anton_Ivanov/Shutterstock

Luksuzni prekookeanski kruzer imao je svoje dnevne novine nazvane “Atlantic Daily Bulletin”. Novine su svakodnevno štampane upravo na brodu, a pored vesti sadržale su tračeve javnosti, rezultate konjičkih trka, kao i vrednosti akcija na berzi.

Postojao je bliži brod za spasavanje putnika i posade

Foto: Anton_Ivanov/Shutterstock

Iako je Karpatija stigla da pomogne evakuaciju ljudi sa Titanika, postojao je brod daleko bliži i pogodniji za ovu misiju. Kalifornijan i njegov kapetan Stenli Lord i sami su se našli u borbi sa ledom, zarobljeni u sred pljutajućih ledenih površina. Posada ovog broda pokušala je da upozori druga plovila, a navodno im je upravo sa Titanika radio vezom rečeno “Ućutite.” Posada Kalifornijana videla je svetlosni bljesan nastao iz signalnog pištolja, ali su smatrali da nije reč o pozivu u pomoć, već o nekoj vrsti pozdrava između dva broda iste kompanije.

Titanik je prevozio poštu

Foto: Antares Light/Shutterstock

Titanik je bio putnički i trgovački brod, ali je između ostalog prevozio i poštu. Više od 3.500 poštarskih vreća nalazilo se na brodu, dok je preko 7 miliona pošiljaka zauvek potonulo na dno okeana.

Pronađeno je oko 340 tela nastradalih putnika

Foto: Everett Historical/Shutterstock

Eksperti su podeljenih mišljenja kada je reč o mogućem pronalasku novih posmrtnih ostataka u olupinama Titanika. Do sada otkriveno je 340 nastradala putnika, a nestalo je još 1160 osoba.

Najmanje jedan radnik poginuo je pri izgradnji Titanika

Foto: NORRIE3699/Shutterstock

Godine 1910. petnaestogodišnji Samuel Skot, postao je prva žrtva broda kada je pao sa merdevina. Preminuo je usled teške frakture lobanje. Sahranjen je u neobeleženom grobu u Belfastu, a 2011. godine njegov grob konačno je dobio spomenik.

Mladić nije bio jedina osoba nastradala u izgradnji poznatog broda. Graditelj Džejms Dobins smrskan je na smrt pod težinom trupaca koji su služili da se brod premesti do doka.

Na Titaniku se nalazio bazen sa slanom vodom i grejanjem

Foto: lightmax84/Shutterstock

Titanik je mogao da se pohvali bazenom sa slanom vodom i grejanjem, što je bila luksuzna opcija koju je retko koji brod imao u to vreme. Pored bazena tu su bila turska kupatila, teren za skvoš i bogata biblioteka.

Kapetan Titanika trebao je da ode u penziju

Foto: Olga Popova/Shutterstock

Prema pojedinim izvorima kapetan broda Edvard Džon Smit, trebalo je ode u penziju nakon ove plovidbe. Mišljenja javnosti su podeljena kada je reč o njegovoj ulozi. Jedni smatraju da je upravo Smit odgovoran za jednu od najvećih tragedija, dok ga drugi veličaju kao heroja koji je zajedno sa svojim brodom potonuo na dno.

Enterijer je dizajniran da podseća na Ric hotel u Londonu

Foto: Everett Historical/Shutterstock

Ukoliko vam enterijer broda deluje poznato, to je zbog činjenice da je dizajniran po uzoru na raskošni hotel Ric u Londonu. Sala za ručavanje bila je ukrašena kvalitetnim materijalima i ornamentima na plafonu. Podovi su bili prekriveni mekanim tepisima, a pojedine kabine prve klase bile su opremljene po uzoru na apartmane londonskog Rica.

Od 885 članova posade samo 23 bile su žene

Foto: lightmax84/Shutterstock

Od ukupno 885 članova posade broda, samo 23 bile su žene. Dvadeset i jedna žena bile su stjuardese, dok su dve radile na poslovima kasira u restoranu. Stjuardese su imale ista zaduženja kao kolege stjuarti, ali su služile samo ženske putnike. Dvadeset ženskih članova posade preživelo je brodolom, a jedna od njih je bila Vajolet Džešop, koja je takođe uspela da preživi i potonuće broda HMHS Britanik.

Poslednji preživeli putnik preminuo je 2009. goidne

Foto: Everett Historical/Shutterstock

Godine 2009. preminula je devedesetsedmogodišnja Milvina Din, poslednja preživela osoba koja je boravila na Titaniku. Milvina je bila stara svega osam nedelja kada se ukrcala na luksuzni kruzer. Umrla je 31. maja, na dan kada je Titanik isplovio, 97 godina ranije.

Godine 1998. Dinova je prvi put stala na palubu broda, od kako je kao beba preživela tragediju Titanika, u kojoj je poginuo i njen otac. Ironično, brod na koji se ukrcala, kretao se istom putanjom kojom je plovio Titanik.

13 parova planiralo je da svoj medeni mesec na Titaniku

Foto: Everett Historical/Shutterstock

Pre nego će Leo i Kejt oživeti romantičnu priču dva putnika broda Titanik, pravih 13 parova planiralo je da svoj medeni mesec provedu na brodu tragične sudbine. Jedan od tih parova su supružnici Harder iz Njujorka, koji su preživeli potonuće kruzera. Postoji i knjiga o romansama sa Titanika nazvana “Ljubavne priče sa Titanika”.

Pekar sa Titanika preživeo je brodolom iako je bio pijan

Foto: Elenarts/Shutterstock

Nakon što je pomogao nekim putnicima da se spasu, pekar Čarls Džugin se opio. Prema njegovom svedočenju, nakon što je pomogao nekim ženama i njihovoj deci, popio je veću količinu alkohola. Iako je deo puta ka sigurnosti morao da prepliva, Čarls je uspeo da se domogne spasilačkog čamca.

Santa leda koja je izazvala tragediju bila je stara više od 100.000 godina

Foto: Elenarts/Shutterstock

Pojedini stručnjaci danas tvrde da je santa koja je probušila korito borda stara preko 100.000 godina.

Poslednja večera bojala je 11 jela

Foto: Geoffrey B. Johnson_Media/Shutterstock

Četrnaestog aprila 1912. godine za putnike prve klase pripremljena je večera od čak 11 jela.

Jedan dimnjak postojao je samo zbog estetike

Foto: antoniradso/Shutterstock

Titanik je bio prepoznatljiv po svoja četiri dimnjaka koji su se pružali duž broda jedan iza drugog. Ono što mnogi ne znaju jeste da je jedan bio bez funkcije, prisutan isključivo zbog estetike. U čuvenom filmu koji nosi ime po legendarnom kruzeru, možemo videti da dim izvire iz sva četiri dimnjaka. Reč je o propustu kog nije bio svestan ni sam Džejms Kameron.

Članovi osmatračnice nisu imali dvoglede

Foto: Alvov/Shutterstock

Da su članovi osmatračnice imali dvoglede, možda bi ranije primetili santu leda kojoj se približavao brod. Iako su bili deo opreme, dvogledi su bili zaključani u ormariću, a niko od članova ekipe nije mogao da pronađe ključ. Ispostaviće se da se ključ nalazio kod drugog oficira Dejvida Blera, koji je trebao da bude na smeni, ali je došlo do promene u poslednji čas, zbog cele zbrke Bler je zaboravio da preda ključ.

“Daily Mail” je prvobitno izvestio da nema žrtava nesreće

Foto: lightmax84/Shutterstock

Dan nakon što je Titanik potonuo čuveni list Dejli Mejl “Daily Mail” pisao je da ni jedan život nije izgubljen. U nedostatku tehnologije za komunikaciju, novinari lista nisu bili ni svesni prave situacije. Dan kasnije, naslovi su bili mnogo mračniji: “Čamci puni žena. Svega nekoliko muškaraca među preživelima. 868 spašenih. 1490 nestalo.”

Žena prerušila muškarca kako bi ga spasila

Foto: Everett Historical/Shutterstock

Dok su čekali da se ukrcaju na čamac za spasavanje, nepoznata žena stavila je svoj šal dvadesetdvogodišnjem Danijelu Bakliju, čime je zapravo spasila njegov život. Bakli je prvobitno probao da se ukrca na jedan od čamaca, ali su ga oterali pod izgovorom da je muškarac a da se na brodove ukrcavaju isključivo žene i deca. Bakli je kasnije u svedočenju pred senatom rekao:

“Plakao sam. U čamcu se nalazila jedna žena, prebacila je svoj šal preko mene i rekla mi da budem miran. Mislim da je reč o gospođi Astor. Niko me nije primetio. Čamac je spušten u vodu i mi smo odveslali daleko od Titanika.”

Nacisti su koristili tragediju Titanika u svrhu propagande

Foto: Everett Historical/Shutterstock

Godine 1943. nacistički ministar propagande Gebels napravio je nacistički film o tragediji Titanika, pod jednostavnim nazivom “Titanik”. Film je govorio o nesreći koja je zadesila brod, njegove putnike i posadu, ali je glavnu uloga pripala hrabrom nemačkom oficiru, heroju filma. Projekat je osmišljen kao napad na britansko društvo. Okarakterisan je kao jedan od najskupljih i najambicioznijih filmova tog vremena.

Na kraju, projekat je obustavljen, a film zabranjen od strane samog Gebelsa. Tvorac ovog dela, Herbert Selpin, bio je uhapšen pod optužbom da je govorio protiv nacističke partije.

Autor: Stefan Koprivica

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments