Foto: Guideposts

Ako ste nekada uhvatili sebe kako vodite unutrašnji monolog, ne brinite, svi to rade. Stručnjačinja za odnose i autorka Darlin Lanser smatra da je pozitivan unutrašnji monolog ključan za mentalno zdravlje i sreću. Evo kako razgovor sa samim sobom može pomaći mentalnom zdravlju.

Pitanje koje morate sebi da postavite je da li je vaš unutrašnji glas vaš prijatelj ili neprijatelj. Reči koje izgovaramo utiču na naše nesvesno na isti način kao i kada drugi razgovaraju sa nama. Zato način na koji razgovaramo sami sa sobom može biti moćno sredstvo.

Naše misli utiču na naša osećanja, izbore i postupke. ‘Pozitivni mislioci’ su optimističniji, sigurniji i uspešniji. Njihovo raspoloženje je zarazno i podiže prijatelje, saradnike i voljene.

Ako ste ikada gledali malu decu kako se igraju, čuli ste ih kako razgovaraju sami sa sobom, svojim lutkama i prijateljima rečima i tonovima sličnim onima koje su čuli od odraslih, posebno svojih roditelja. Način na koji roditelji, kao i drugi voljeni, razgovaraju sa njima, postaje im uzor.

Ovo je pozitivan razvoj koji pomaže deci da savladaju zadatke, uteše se i nauče da komuniciraju sa vršnjacima. Strpljivi nastavnici i roditelji uče decu strpljenju, a podrivajući, kritični ili ljuti roditelji uče decu da razgovaraju sa sobom sa sumnjom, frustracijom i prezirom. Ovo može dovesti do internalizovanog stida, koji može imati veliki štetan uticaj na funkcionisanje odrasle osobe.

Lanser smatra da u svakom čoveku postoje tri unutrašnja glasa: kritičar, perfekcionista i „gurač“, koji gura do granica. Perfekcionista postavlja idealističke standarde, guralac nas tera da ih postignemo, a kritičar nas krivi ako u tome ne uspemo.

Foto: Pexels

Perfekcionista od nas očekuje da budemo nadljudi koji zapravo nikada neće ispuniti njegove nedostižne standarde, gurač je nemilosrdni vođa zadataka, koji nam uskraćuje uživanje u životu a kritičar nam kaže da nikad nismo dovoljno dobri. Gurač i perfekcionista mogu nam pomoći da ostvarimo svoje ciljeve ako imamo zdravu težnju za uspehom. Ali od sva tri, kritičar nam najviše šteti i može značajno da potkopa naše samopoštovanje. Štaviše, isprobavanje nečeg novog i donošenje odluka može biti gotovo nemoguće iz straha da stvari neće ispasti dobro, mi se zapravo plašimo sopstvenog unutrašnjeg kritičara. Opisani trio stvara anksioznost, depresiju i inerciju. Postoje pojedinci koji veruju da moraju biti vođeni i kažnjeni da bi nešto unapredili ili postigli.

Razgovor sa samim sobom može nas preplaviti anksioznošću i razmišljanjem, preplaviti nas napadima srama i bolnih emocija. Može nam ponuditi utehu i ohrabrenje ili učiniti da se osećamo anksiozno. To može uništiti naše živote, prilike za posao i odnose, ili se može iskoristiti za podizanje našeg samopoštovanja, postizanje naših ciljeva i stvaranje pozitivnijeg pogleda na život.

Foto: Psychology Today

Iako smo navikli na ove unutrašnje glasove, oni se mogu promeniti. Ovo prvo od nas zahteva da ih postanemo svesniji i razvijemo svest o našem samogovoru ili unutrašnjem monologu. Postoji nekoliko koraka za promenu ovih glasova koji uključuju sticanje razumevanja njihovih motiva i učenje kako da ih modifikujete i suprotstavite. Postoji nekoliko stvari koje možete početi da radite odmah.

Pažnja– Sve dok niste svesni svojih unutrašnjih glasova, ne možete ih promeniti. Svaki dan zapišite svoj negativni unutrašnji monolog. Postaćete svesniji toga i izbor će biti napravljen pred vama.

Samodistanciranje- Vežbajte pozitivan razgovor sa sobom obraćajući se sebi u trećem licu. Istraživanja su pokazala da tako što se zovete imenom počinjete da razgovarate sa sobom kao trećom osobom. Pomaže vam da regulišete svoje emocije jer ste manje emocionalno uključeni i dobijate širu perspektivu. Ova mala promena ima dubok pozitivan efekat na smanjenje stida, anksioznosti i depresije.

Afirmacije- Izgradite pozitivne navike razmišljanja. Pokušajte da uvežbate svoj pozitivni unutrašnji monolog tokom celog dana – to će vas na kraju dovesti do boljeg zdravlja i odluka i većeg uspeha u vašim vezama i poslu.

nsuzivo.rs

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments