Podsticanje govora kod dece

       
Foto: Reader's Digest

Dosadašnje studije su pokazale da su u ranom razvoju rečnika devojčice naprednije od dečaka, ali veliku važnost imaju i osobine ličnosti. Deca koja su opreznija i zatvorenija će kasnije progovoriti, ali kada progovore njihov rečnik raste vrlo brzo.

Naizmenično davanje i primanje

Najznačajnija vrsta igre za podsticanje govora sastoji se od naizmeničnog davanja i primanja između roditelja i deteta, a deca su za nju sposobna već u dobi između 4 i 6 meseci. Takve vrste igara baziraju se na jednostavnim brojalicama i pesmicama uz koje se pljeska rukama. Deca prate vaše verbalne i neverbalne gestove i uzvraćaju određenim emocionalnim izrazima dajući do znanja da povezuju reči i pokrete koje pravite. Ako je dete starije, možete ga učiti melodiju pesmice i polako izgovarati reči tako da ih može čim pre usvojiti,ali neka sve i dalje bude u svrhu igre i zabave.

Igre skrivača

Osim jednostavnog skrivanja i traženja, detetov govor možete podsticati tako što ćete stalno postavljati pitanja i komentarisati gde se možda nalazi. Ako je dete premalo da biste se sami igrali ili ako nema niko ko bi se skrivao s njim dok vi tražite, pokušajte da krijete predmete i zajedno ih tražite. Pritom isto pokušajte postavljati pitanja ili davati jednostavne upute koje dete može pratiti (npr. “Pogledaj ispod stola!”). Ako je dete starije od tri godine, možete zameniti uloge tako da ono sakrije predmet i vama daje uputstva kako da ga pronađete.

Čitanje slikovnica

Čitanje slikovnica je divna navika koju možete razviti sa svojim detetom. Pritom bi bilo dobro da su priče jednostavnije i kraće, posebno ako je dete još uvek malo. Pokazivanje slika i povezivanje reči sa slikom detetu pomaže da shvati značenje onoga što čitate. Jako korisna vrsta komunikacije koju možete podstaći nakon čitanja je razgovor o onome što se dogodilo u priči. Na taj način ne podstičete samo govor kod dece već i kritičko mišljenje, ali i uzročno-posledično shvatanje. Nemojte se umoriti od odgovaranja na detetova pitanja i izmišljati nova za njega, jer je to korisno za njegov razvoj.

Ponavljanje je majka znanja

Deci treba više puta ponoviti određene stvari kako bi ih usvojila, ali takva ponavljanja je dobro praktikovati kroz igru kako ne bi izgubila svoju pravu svrhu. Ako dete čuje neku novu reč, prvo treba određeno vreme kako bi shvatio njeno značenje, a tek onda da je primeni u govoru. Bilo bo dobro da ne koristite previše novih reči odjednom tokom vaših komuniciranja i igranja, već da koristite određenu novu reč što češće u govoru kako bi detetu ostala u pamćenju. Nikako ne biste smeli da insistirate i od deteta očekujete ono za šta još nije spremno. Neka deca treba više puta da čuju određenu reč kako bi je zapamtila i shvatila kada se koristi.

Autor: nsuzivo.rs

 

Komentari: