Šta je grafomotorika?

       

Grafomotorika je motorička sposobnost pisanja, odnosno sposobnost držanja olovke i pisanja. Iako se ova tema najčešće spominje neposredno pre polaska u školu, njen razvoj započinje od samog rođenja.

Grafomotorika se u školi samo usavršava, a do polaska u školu bi trebal0 utemeljiti osnovne grafomotoričke sposobnosti kod dece.

Grafomotorika je motorička sposobnost pisanja, odnosno sposobnost držanja olovke i pisanja. Iako se ova tema najčešće spominje neposredno prije djetetovog polaska u školu, njezin razvoj započinje od samog rođenja.

Razvoj otorike- podela 

Motorika za decu se može podeliti na razvoj fine motorike i na razvoj grube motorike.

Razvoj grube motorike podrazumeva kontrolu pokreta koji detetu omogućuju kretanje u okolini (npr. puzanje, stajanje i hodanje). Razvoj fine motorike obuhvata manje i preciznije pokrete (npr. hvatanje), a obuhvata grafomotoriku.

Sažimajući obe podele, možemo zaključiti da grafomotorika obuhvata:

  • finu motoriku šake- dohvatanje i hvatanje,
  • vizualnu percepciju, pamćenje i pažnju- razumevanje, analiziranje i interpretacija okoline, učenje čitanja, računanja i drugih veština (može se vežbati uočavanjem sličnog, istog i različitog i uočavanjem razlika na slikama),
  • koordinaciju oko-ruka- precrtavanje oblika, bojanje unutar zadatih okvira,
  • korišćenje dominantne ruke- dete samostalno bira dominantnu ruku pokazujući sklonost korišćenju jedne ruke u većini aktivnosti do pete godine života,
  • glasovnu analizu i sintezu- interpretacija okoline.

Grafomotorika se u školi samo usavršava, a do polaska u školu bi trebalo utemeljiti osnovne grafomotoričke sposobnosti kod dece.

Postoje velike individualne razlike u brzini tog razvoja.

Grafomotorika je motorička sposobnost koja se godinama vežba zahvaljujući aktivnostima i zadacima koji kod deteta podstiču korišćenje fine motorike, vizualne percepcije itd. Stoga bi bilo odlično kad bi roditelji imali na umu da ne rade stvari umesto dece i ne pružaju im pomoć u zadacima koje mogu obaviti sama.

Ključ uspešnog razvoja grafomotorike leži u kontinuiranom posmatranju detetovog razvoja. Ako roditelji uoče da detetu uzrasta od tri godine jednostavni predmeti neprestano ispadaju iz ruke, bilo bi dobro da potraži stručni savet.

Nije dobro ni nasilno terati dete da radi neke grafomotoričke vežbe pisanja i crtanja. Umereno podsticanje uvek treba da postoji, ali ako dete odbija, pokušajte s nekim jednostavnijim aktivnostima:

  • prelivanje vode u posude,
  • slaganje kocki i puzli,
  • seckanje i lepljenje papira,
  • oblikovanje likova s plastelinom,
  • pravljenje loptica od papira,
  • bojanje četkicom, kredama, prstima.

Autor: nsuzivo.rs

Komentari: