NOVOSADSKI TRAMVAJI: Prošlost ili budućnost gradskog prevoza?

Danas gotovo svi veći gradovi u Evropi imaju neku vrstu šinskog prevoza, bilo da je to tramvaj, metro ili neka druga vrsta gradske železnice. Nekada su i Novi Sadom “trčali” tramvaji. Donosimo vam priču o njima:

Električni tramvajski prevoz kao poslednja reč tehnologije tog vremena, u Novom Sadu uveden je 30. septembra 1911. godine, a prvi tramvaji kupljeni su od Budimpeštanske fabrike “Ganc”. Kasnije su kupovani u Slavonkom Brodu i u Nemačkoj. Uvođenju tramvaja u Novi Sad prethodilo je uvođenje struje godinu dana ranije. Pošto je struja uvedena to je bio glavni osnov za izgradnju tramvajske mreže.

Tramvajska linija pored Futoškog parka (Izvor: cone/Autobusi.net; Monografija “Naše prvo stoleće 1911-2011”, O.Agneš, B.Savin, J.Veljkovski, 2011).

Postojale su sve linije

Širina tramvajskih šina bila je 1435 milimetara, a postojala su dve linije

Skretničar kod “katedrale” (Izvor:Monografija “Naše prvo stoleće 1911-2011”,
A.Ozer, B.Savin, J.Veljkovski, 2011)

Prva bela linija vodila je od tadašnje “Futoške kapije” do Ćurčijske  ulice (Današnje Temerinske). Postojala je i dodatna plava linija koja je vodila do kupatila na Čeneju. Trasa druge, odnosno zelene linije, počinjala je kod stare železniče stanice, a završavala se na obali Dunava na kraju današnje Dunavske ulice.

Pogledajte galeriju:

Mnogi tadašnji sugrađani tramvaj su smatrali pravim čudom i bili su ponosni što i njihova varoš ima ovakav moderan vid transporta poput velikih evropskih metropola, premda su se neki u početku bunili i bili protiv ovog “čuda”, kasnije su ga prihvatili kao normalnu stvar. Vremenom su se građani privikli i tramvaj im je bio svakodnevna pojava, jedno su se meštani okolnih sela koji su retko svraćali u grad, zaustavljali i u čudu gledali ove mašine

Tramvaj je ulicama varoši išao punih 46 godina sa manjim prekidom pri kraju II svetskog rata kada je bila srušena tramvajska centrala, a ponovo je uspostavljen 1945. godine.

Loše održavanje i neisplativost

Zbog toga što je sistem bio loše održavan i što se praktično ništa nije menjano niti je bilo unapređivano preko 40 godina, te zbog jeftinog dizela i pojave autobusa koji su bili znatno ekonomičniji u to vreme, tramvaj je u Novom Sadu postao neisplativ.

Novosađani su se od svojih tramvaja oprostili 30. septmebra 1958. godine na godišnjicu uvođenja.

Svečanost na Trgu Slobode povodom zamene tramvaja, autobusima, 1958. godine (Izvor: cone/Autobusi.net; Monografija “Naše prvo stoleće 1911-2011”, Ozer Agneš, Bogoljub Savin, Jugoslav Veljkovski, 2011).

Budućnost

Ideja o vraćanju tramvaja na novosadske ulice prvi put je pokrenuta 1991. godine, ali zbog tadašnjeg rata i međunarodnih sankcija o tome se nije govorilo sve do početka 2000-ih godina, kada su se ponovo pojavile priče o uvođenju neke vrste šinskog prevoza.

Svet.rs
Jedan od planova

U prilog činjenici da grad u budućnosti planira gradnju takozvane LRT mreže odnosno mreže lakog šinskog transporta, ide i činjenica da je za nju ostavjeno mesto u planovima grada, pa je tako na Bulevaru Evrope na danšanjem zelenom pojasu planirana trasa ove mreže.

Autor: nsuzivo.rs

PODELI
Pravila komentarisanja:

Portal nsuzivo.rs zadržava pravo izbora, brisanja ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Komentari koji sadrže uvrede, pretnje drugim licima, vulgarno izražavanje, nepristojan govor, rasnu i nacionalnu mržnju neće biti objavljeni.

Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove portala nsuzivo.rs, već isključivo stavove samih autora.

Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Komentari:

Budite prvi koji će komentarisati vest!