Plovidba Dunavom i Savom uz navigacione bove

       
Foto: Aleksandar Milutinović

Srbija je prva u Evropi uvela navigacione bove koje su vidljive brodovima u svim uslovima plovidbe. To povećava bezbednost plovidbe, kaže za RTS pomoćnik ministra za vodni saobraćaj Veljko Kovačević.

Inspekcija Ministarstva za saobraćaj prošle nedelje je pojačano kontrolisala splavove i brodove na Dunavu.

Pomoćnik ministra za vodni saobraćaj Veljko Kovačević rekao je za RTS da su kontrole pokazale da je podignut nivo poštovanja propisa od strane svh učesnika u plovidbi, ali da to mora i može mnogo bolje.

“U prvim danima kontrole videli smo oko 40 odsto učesnika sa nedostacima, dok su ostali ispunjavali sve propisane uslove, čak i najrigoroznije zahteve, tu mislim na splavove”, rekao je Kovačević.

Navodi da se kontrolišu sve velike tačke, od Velikog Gradišta, gde je velika frekvencija teretnog saobraćaja, zatim Novi Sad, Apatin i ističe da dobar deo učesnika u saobraćaju poštuje propise.

Prošle godine bilo je oko 100 prijava zato što čamci nisu bili registrovani ili zato što su njima upravljali oni koji nisu imali adekvatno položene ispite.

S obzirom na to da se saobraćaj na rekama pojačava, nameće se i pitanje šta nam donosi ovo leto kada su kruzeri, čamci, gliseri ili splavovi u pitanju? Na primer prošle godine bilo je registrovano oko 3.800 plovila, a kapetanija ove godine očekuje više od 4.000 čamaca i brodova.

Da bi plovidba bila bezbedna u mnogome pomažu navigacione bove.

“Navigacione bove značajno podižu nivo bezbednosti saobraćaja na rekama, pre svega kada je u pitanju teretni transport i veliki putnički kruzeri”, rekao je Kovačević.

Prema njegovim rečima, one su sada vidljive svim zapovednicima koji imaju elektronske navigacione karte i obavezne su za sve velike brodove.

“One nisu obavezne za čamce, ali da je dobro da i vlasnici čamaca imaju takvu opremu, upravo zbog elektronskih navigacionih bova, rečnih informacionih servisa, svih aj-ti servisa koji su uvedeni u unutršnju plovidbu, pre svega zbog podizanja bezbednosti”, rekao je Kovačević.

Objasnio je da su fizičke navigacione bove opremljene i svetlosnim signalim, tako da su vidljive u noćnim uslovima, kada je magla i u svim otežanim uslovima plovidbe.

Pored njih, uvedeni su i virtuelni atoni.

“Kada određena bova bude uništena tokom plovidbe mi puštamo virtuelne atone koji su vidljivi u elektronskim navigacionim sistemima tako da brod može neometano da nastavi da plovi bez obzira što fizički ne vidi bovu, jer je vidi na elektronskoj navigacionoj karti”, kaže Kovačević.

U isto vreme trebalo bi da se povećaju kapaciteti putničkih pristaništa u Beogradu i drugim gradovima Srbije.

Ministarstvo je sa opštinom Zemun i gradom Beogradom iniciralo izgradnju međunarodnog pristaništa u Zemunu.

Kovačević kaže da bi radovi na tom pristanuštu trebalo da budu završeni u avgustu i očekuje da ono do naredne nautičke sezone bude značajno reklaksirno.

Izvor: RTS

Komentari: