Ministri spoljnih poslova Srbije i Mađarske, Nikola Selaković i Peter Sijarto, sastaće se danas u Subotici, u Gradskoj kući.
Ovom prilikom potpisaće sporazum dve vlade kojim se reguliše granična kontrola u drumskom, železničkom i vodnom saobraćaju. Samo nekoliko dana ranije, 1. jula, Luka “Bačka Palanka” postala je brodski granični prelaz. Umesto u Bezdanu, sada se u njoj kontrolišu brodovi koji Dunavom stižu iz Mađarske, baš kao i oni koji dolaze iz Hrvatske.
Nadležni u Ministarstvu saobraćaja objašnjavaju da je Srbija, u stvari, posle tačno 22 godine ispoštovala Beogradsku konvenciju o režimu plovidbe Dunavom. NJome je, ističu, propisano da dunavske pribrežne države mogu da izlože brod carinskim i drugim graničnim kontrolama samo na mestu gde obe obale pripadaju toj državi.
– Bezdan je bio to mesto u vreme SFR Jugoslavije, ali je nakon raspada države to postala Bačka Palanka – kažu u Ministarstvu saobraćaja. – Lučki operater Luke “Bačka Palanka” je, u skladu sa Zakonom o graničnoj kontroli i Uredbi o obavljanju graničnih kontrola domaćih i stranih plovila, ispunio sve potrebne uslove za početak rada službi.
S druge strane, pojedini stručnjaci upozoravaju da će sada brodovi biti kontrolisani tek nakon 130 kilometara plovidbe kroz Srbiju.
– Navedenom uredbom postojeći granični prelaz Bezdan se gasi – tvrde upućeni. – Ovim činom se dozvoljava da brodovi koji dolaze iz Mađarske svoju reviziju obavljaju nakon 130 kilometara od momenta ulaska u teritorijalne vode Republike Srbije. U sadašnjoj situaciji rata u Evropi, uvedenog vanrednog stanja u Mađarskoj, nedefinisanoj granici sa Republikom Hrvatskom, migrantskoj krizi, povećanom švercu na rekama, ovim činom ugrožava se bezbednost zemlje. Sve nadležne institucije, kao i politički predstavnici gradova Sombor, Kula i Crvenka, negativno su se izjasnile o ovoj meri. I naši brodovi kada ulaze u Mađarsku, bez obzira na Dunavsku konvenciju, obavezno prolaze reviziju na ulasku, na prelazu Mohač.
Na zamerke o bezbednosnim rizicima, iz Ministarstva odgovaraju da “pitanje migranata ni na koji način nije, niti može biti povezano sa pomeranjem graničnih kontrola iz Bezdana u Bačku Palanku, s obzirom na to da pre ulaska u Srbiju brodovi prolaze granične kontrole u Mađarskoj”. Nakon toga nemaju pravo prilaska srpskoj obali i tokom trajanja plovidbe su pod kontrolom srpskih nadležnih organa sve do dolaska u Bačku Palanku.
Prethodni dogovor iz 2012. godine
PRETHODNI sporazum između vlada Republike Srbije i Mađarske o graničnoj kontroli u drumskom, železničkom i vodnom saobraćaju potpisan je u Horgošu 24. januara 2012. godine. Članom 18 je definisano da se granični prelazi na reci Dunav nalaze u Mohaču i Bezdanu u cilju kontrole putnika i roba koji saobraćaju rečnim putem – Dunavom.
Uskoro Sombor menja ime i zvaće se Somborska Palanka, ko nas vodi dobro i poštu da imamo!!!