Na aerodromima širom Evrope poslednjih nedelja – haos. Otkazano je više hiljada letova, a putnici koji uspeju da polete, neretko se kući vraćaju bez prtljaga. Radnici su u štrajku. I “Er Srbija” je morala da otkaže pojedine letove iz Londona. Problemi bi mogli da potraju mesecima, kažu upućeni.

Ko je ovih dana putovao avionom bez ikakvih problema jedan je od malobrojnih srećnika.

“Prvo smo iz Dablina kasnili dva sata, od toga smo sat vremena sedeli u avionu, avion nije mogao da poleti, pilot nam je još tad nagovestio da bismo mogli da ostanemo bez kofera. Posle četiri dana su stigli koferi”, priča novinar Ivan Simonović.

Manjak radnika – koren problema 

Spora, pa čak i nemoguća isporuka kofera samo je jedan od problema. Uzrok upućeni vide u naglom oporavku avio-saobraćaja posle pandemije tokom koje su aerodromi i avio-kompanije otpustili na hiljade radnika radi uštede. Najveće rezove pravili su najmoćniji.

Sada, u jeku turističke sezone, njima i fali najviše osoblja. Za nove radnike samo bezbednosna provera traje mesecima.

“Imajući u vidu da su to zaposleni koji moraju da prođu specifične obuke, bezbednosne provere i niz drugih segmenata u skladu sa međunarodnim propisima koji uređuju civilno vazduhoplovstvo, nije tako lako nadomestiti i nadoknaditi to osoblje jer su potrebni meseci da se prosto sve te obuke završe i sve provere realizuju”, ukazuje Milan Kuč, konsultant u oblasti avio-saobraćaja.

Dodaje da se krivica za trenutni haos ne može svaliti samo na avio-kompanije ili aerodrome jer su, kaže, i jedni i drugi u skladu sa svojom poslovnom politikom, koja je bila u tom trenutku aktuelna, u vreme kovida otpustili veliki broj svojih zaposlenih.

“Još jedan razlog zbog ovakve situacije je i aktuelna bezbednosna situacija u Evropi. U Ukrajini je trenutno ratno stanje i posledica toga je i kriza sa različitim vrstama energenata, pa tako i avio-gorivom. To utiče i na redovnost odvijanja vazdušnog saobraćaja”, navodi Kuč.

Nedostatak letačkog osoblja

Milan Kuč ukazuje da postoji problem i u nedostatku letačkog osoblja koje, u skladu sa vazduhoplovnim propisima, ima određeno dnevno, nedeljno i mesečno radno vreme. Tokom dana maksimalno mogu da rade 13 sati, nedeljno 60.

“Letovi se planiraju na takav način da jedna posada može da odveze i da vrati avion sa određene destinacije. Ako u međuvremenu dođe do kašnjenja i ispadanja iz slotova, posada mora ostati na mestu na kojem joj istekne radno vreme, nije moguće da avion vrati na početnu destinaciju. Avio-kompanija u tom slučaju mora da obezbedi dodatno osoblje koje će moći da taj avion vrati sa određene destinacije”, objašnjava stručnjak u oblasti avio-saobraćaja.

Prema njegovim rečima, u ovom trenutku avio-kompanije ne poseduju kapacitete da bi mogle da se izbore sa takvom vrstom dešavanja u vazdušnom saobraćaju.

Šta kažu u “Er Srbiji” 

Problema je bilo i na letovima “Er Srbije” za London. Poslednjih dana, kako su nam rekli, i za Amsterdam jer tamošnji aerodrom tvrdi da neće moći da usluži više od stotinak putnika po avionu.

Ipak, tvrde u nacionalnoj kompaniji, u leto ulaze spremni za nepredviđene situacije.

“Mi smo kompletne resurse davno isplanirali, uzeli smo dodatne avione u najam tokom ove sezone, zajedno sa posadama, povećali smo i kod nas određeni broj osoblja, tako da jesmo spremni, ali kažem – posledično ne možete da izvedete sav saobraćaj onako kako ste planirali ako vas aerodromi u tome ne prate”, ističe Boško Rupić, direktor za komercijalu i strategiju “Er Srbije”.

Velika potražnja za aranžmanima 

Gužve u redovima za avion kao pre pandemije – procenjuje se da je potražnja za turističkim aranžmanima približna onoj iz 2019. godine.

“S jedne strane imamo situaciju da cene rastu između 15 i 20 posto, u zavisnosti od destinacije. Takođe imamo činjenicu da dolazimo do situacije da imamo problema u realizaciji određenih avio-aranžmana, ali takođe imamo situaciju da raste broj putnika”, napominje Zoran Arsenović, predsednik Upravnog odbora JUTA.

I Arsenović je saglasan da je aktuelna kriza uzrokovana manjkom ljudi na aerodromima.

“Nemamo dovoljan broj ljudi na aerodromima, nema ko da otpremi avion, nema ko da isporuči prtljag isporuči i s te strane sigurno da putnici osećaju jednu vrstu nelagode s obzirom i na pomeranje letova, kašnjenja koja nisu mala, koja su četiri-pet sati”, kaže Arsenović.

Foto: RTE

Jedna od najvećih evropskih avio-kompanija “Lufthanza” izvinila se putnicima zbog nekoliko hiljada otkazanih letova. Ne previše optimistično najavljuju da bi rešenje moglo da se nazre iduće godine.

Nemački ministri ranije su saopštili da će vlada ubrzati izdavanje radnih dozvola i viza za nekoliko hiljada stranih radnika, uglavnom iz Turske, kako bi se uredio haos koji je nastao na aerodromima zbog početka letnje sezone.

Do rešenja, propisi su jasni – avio-kompanija je dužna da nadoknadi štetu putniku zbog kašnjenja, pa i eventualno propuštenu zaradu. Jasna je i preporuka naših sagovornika putnicima: naoružajte se strpljenjem pred odmor.

rts.rs

 

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments