Претрага
Претрага
Close this search box.

OD ZABRANE DO ZAJEDNIČKOG JEZIKA ĐAKA I PROFESORA Na mobilne telefone na nastavi se sada gleda kao način da znanje bolje “dopre” do mladih

Foto: Shutterstock

Iako je mobilni telefon u pojedinim školama stavljen na listu zabranjenih predmeta na časovima, druge škole se pak trude da ovu omiljenu igračku đaka upotrebe u korisne svrhe, baš kao i sve ono što moderne tehnologije nude, te danas mnoge škole imaju i svoje Jutjub kanale, Fejsbuk, pa i potkaste.

Upotreba mobilnih telefona i drugih savremenih tehnologija u okviru školskih časova donedavno je bila misaona imenica za većinu nastavnika i đaka. Pandemijski uslovi kojima smo svi morali da se prilagodimo u značajnom vremenskom periodu uticao je na to da škole širom Srbije silom prilika budu upućene na ono što im je do tada bilo daleko, ali i sam trend interesovanja đaka.

Od ove školske godine kovinska Zmajeva osnovna škola, pored školskog sajta, prateći trendove savremenih komunikacija sa roditeljima, učenicima i saradnicima, ima i podkast “Zmajevi minuti”, prenela je RTV Vojvodina. U pitanju su radijske emisije, ali dostupne na internetu uz mogućnost ponovnog preslušavanja, ne samo u trenutku kada se emituje. Prvi podkast otvorio je razgovor sa direktorom škole Markom Rajkovićem koji je ukratko informisao o tome kako se škola pripremala i otpočela ovu školsku godinu, a u najavi su i nove emisije, sa vestima za đake i roditelje. Istraživali smo kako se i druge škole služe novim tehnologijama što u svrhu nastave, tako i za potrebe komunikacije sa roditeljima.

Naši sagovornici ističu da pravilna upotreba savremenih sredstava komunikacije i tehnologija u edukativne svrhe može da smanji razinu između đaka i nastavnika, izazove veće interesovanje i učini da na lakši i zabavniji način usvajaju novo znanje.

– Upotreba mobilnih telefona, ali i svih drugih uređaja mora biti pravilno struktuirana i osmišljena i iziskuje veliku odgovornost, ali od toga ne treba bežati – smatra Mirjana Stevanović, direktorka Osnovne škole “Matko Vuković” iz Subotice.

Foto: roomtogrow.co.uk

– Nastavnica muzičkog u okviru predstavljanja određenog kompozitora i njegovog opusa dozvoljava učenicima da na času izvade mobilne telefone i na slušalicama poslušaju određeno delo. Nakon toga zajedno sa njom diskutuju o tome šta im se dopalo, šta su primetili i kakav je utisak na njih ostavilo to muzičko delo. Zatim se razgovara o samom kompozitoru i na ovaj način deca mnogo lakše usvoje potrebno znanje – kaže direktorka Stevanović.

Takođe, pojedini nastavnici koriste aplikacije koje omogućavaju pravljenje kvizova znanja, koje potom đaci rešavaju na svojim telefonima na času.

Prema njenim rečima, apsolutno svaki predmet može se kreativnim radom i pristupom približiti đacima.

– Naša škola ohrabruje ovakav način rada sa učenicima, kroz razne projekte smo dobili i tablete i nove kompjutere, pa možemo da kažemo da smo dosta digitalizovani. Ipak, činjenica je da su nastavnici koji koriste sve prednosti savremenih tehnologija još uvek u manjini. To je razumljivo obzirom na to da nosi veliku odgovornost i gotovo savršeno isplaniran i do detalja razrađen plan rada. Otud i otpor većine prosvetnih radnika. Prednosti su mnogobrojne, ali odgovornost još veća – objašnjava za “Blic” direktorka.

Bolja motivacija i podsticaj

Više od 40 odsto đaka ima nepravilnosti u govoru i pisanju.

– Zvanična istraživanja pokazuju da je veliki procenat dece koja se suočavaju sa poteškoćama kada je reč o pravilnom pisanju i izražavanju baš zbog prekomerne upotrebe i dostupnosti savremenih tehnologija. To ih sputava da daju sve od sebe u neposrednoj komunikaciji sa nastavnicima na času i većina njih kada dobije mogućnost da se izrazi kroz upotrebu mobilnih telefona, kao što je to slučaj sa kvizovima, osete podsticaj da napreduju i pokažu znanje u većoj meri – ističe Stevanovićeva.

Tada, kaže naša sagovornica, brže savladavaju zadatke, sve je za njih dinamičnije i samim tim interesantnije.

S tim se složio i Aleksandar Markov, predsednik Foruma beogradskih gimnazija i profesor istorije u Osmoj beogradskoj gimnaziji.

Kako je za “Blic” rekao profesor Markov, mali je broj škola koje imaju mogućnost da koriste savremene tehnologije, ali uz današnju rasprostranjenost interneta i mobilnih telefona zaista nije nemoguće učini đacima pristupačnijim i zanimljivijim obimno gradivo sa kojim se suočavaju.

– Mobilni telefoni su takoreći anatemisani, a to stvara veliki otpor kod đaka. Nije rešenje oduzeti ih niti zabraniti, već naučiti đake kako da ih koriste na pravilan način, kako bi brže i lakše savladali gradivo.

Onlajn kviz i za ocenu

Uz pomoć jednostavne aplikacije koja dozvoljava upotrebu fotografija i video snimaka pored tekstualnog unosa, naš sagovornik sa svoje učenike pravi kvizove znanja iz istorije, a uspeh nagrađuje plusom ili peticom, u zavisnosti od obima i težine oblasti koja se u kvizu savladava.

– U današnje vreme većina đaka ima internet konekciju, a za one koji nemaju ostali omoguće podelu interneta kako bi svi mogli da učestvuju u rešavanju kviza. Na ovaj način se svi dobro zabave rešavajući kviz na svojim telefonima, a savladavaju nove oblasti koje kasnije odgovaraju na proverama znanja. Nije potrebno mnogo da se ovako nešto organizuje, ali zahteva određeni nivo znanja nastavnika, ali i uloženo vreme da se tako nešto realizuje – kaže Markov.

Pored toga, ističe naš sagovornik, testovi u elektronskoj formi koji su praktikovani za vreme onlajn nastave olakšavali su pregledanje, jer sam program prepoznaje tačne i netačne odgovore, pa je samim tim manje posla za nastavnike.

Emisije na Jutjubu

Gimnazija “Svetozar Marković” iz Subotice usvojila je nove načine interakcije sa svojim đacima, pa tako na veoma aktivnim Fejsbuk i Instagram nalozima obaveštavaju o svim novostima, a pored toga komunikaciju sa učenicima i njihovim roditeljima ostvaruju i putem zvaničnog sajta.

– Naša gimnazija pored IT smera kojim okuplja sve đake zainteresovane za savremene tehnologije nastoji da pruži mogućnost da direktno doprinesu svakodnevnom funkcionisanju i interakciji na relaciji nastavnik – đak. Imamo čitavu generaciju koja je to sve podigla na viši nivo, sami su uređivali sadržaj na društvenim mrežama škole, animirali ostale da učestvuju u školskim aktivnostima, a tu je i naša redovna emisija Svetozarac koju plasiramo na Jutjub – kaže za “Blic” Dušan Pavlović, direktor ove subotičke gimnazije.

Kako kaže, škole su suštinski konzervativne sredine, ali je činjenica da se današnje generacije školuju i stasavaju u korak sa savremenim tehnologijama. Kao takve, moraju biti fleksibilne i spremne na promene.

– Važno je dopreti do mladih ljudi, a nema boljeg načina nego to učiniti kroz ono što je njima najbliže i najinteresantnije. Na taj način ih učimo kako da na pravilan način koriste društvene mreže, mobilne telefone i sve ono što savremeno doba donosi. Nastavnici u tome imaju veliku ulogu, a najčešće je dovoljno pustiti učenike da doprinesu i samo ih pravilno usmeravati u tome.

I digitalni i klasični udžbenici

Profesor Markov ističe da digitalni udženici za sada ne menjaju one klasične, ali to i ne bi trebalo da bude slučaj.

– Ne treba ići u krajnosti, pa potpuno preći na digitalne platforme. U redu je da postoje onlajn radne sveske koje će omogućiti učenicima da unose rešenja brže i jednostavnije, ali moraju se znati granice svega, pa tako i upotrebe savremenih tehnologija u školstvu.

Blic.rs

Tagovi:

0 Komentara
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Povezane vesti