Da li na prste jedne ruke možete izbrojati tržne centre u Novom Sadu? Ili su vam potrebne obe? Jedan na periferiji, preostali u širem centru grada. Koliko su tržni centri uspeli da izmene mapu Novog Sada i koliko su uticali na izgled grada u poslednje dve decenije?
Ono što su nekada bile robne kuće, u drugom vremenu i duhu grada, sada su šoping centri. Stoteks sedamdesetih, a danas Bazar, je bila najveća robna kuća u Vojvodini.
Među prvim šoping centrima u Novom Sadu otvoren je Merkator. Na tom mestu bila je livada, tada namenjena za sasvim drugi sadržaj.
-Na mestu na kojem je sada Merkator trebalo je da budu objekti kulture. To mesto je bilo namenjeno za bioskop. Da nije promenjena, to bi ostala ledina koja ne bi bila reprezentativna za grad- izjavio je za NS Uživo Dušan Miladinović, direktor Zavoda za urbanizam Novi Sad i arhitekta.
Umesto manjih i većih objekata kulture, 2006. godine je izgrađen Merkator, odnosno tržni centar koji je ritam grada diktirao.
-Čak i oni koji su protiv njegove izgradnje, kasnije su od njega imali korist. U njemu ste u to vreme mogli da nađete sve što vam je bilo potrebno- dodao je Miladinović.
Onda se na obodu grada podižu temelji za sledeći tržni centar. Dobija naziv Big, a drugo krilo mu je završeno 2013. godine.
-S njim je izgled predgrađa izmenjen. To je bio radnički deo, sa zapuštenim zemljištem i fabrikama. Tu je Big osvežio izgled tog dela grada- govori naš sagovornik.
Novi Sad sa svojim razvijanjem, prati evropske trendove i tržne centre vraća u centre grada. I onda u širem centru grada, na samo 400 metara od nekadašnje železničke pruge, otvoren je poslednji u nizu takozvanih šoping molova. Tu počinje suživot socijalističkih zgrada, nasleđa komunizma, i moderne arhitekture.
Izgradnja tržnih centara menja postojeći izgled grada i naselja u kojem se nalazi, ali i sociološko-kulturološki uticaj. Miladinović napominje da kako se grad širi i razvija, fluktuacija ljudi je veća, a novi koncept tržnih centara njegovim posetiocima nudi nove sadržaje- novu vrstu zabave i potrošnju slobodnog vremena. Takođe, privlači i posetioce iz drugih delova zemlje.
Ako ste uspeli da izbrojite koliko tržnih centara ima u gradu, podsetite se i da je Novi Sad kao živ organizam- raste, a njegovi stanovnici menjaju svoje navike u skladu sa vremenom.
Autor: Ivona Karan
Jadan je grad koji kako naslov kaže ” živi u tržnim centrima” a jadni i građani koji to prihvataju.