Претрага
Close this search box.

ISTORIJA PROIZVODNJE AUTOBUSA U NOVOM SADU: Od Autokaroserije do Neobusa, preko saradnje sa Tamom i Volvom

Foto: Autobusi.net(Sken iz arhive JGSP)

Preduzeće Autokaroserija iz Novog Sada osnovano je 1. juna 1952. godine tog dana rasformirano je dotadašnje preduzeće “Stražilovo” koje je nastalo 1947. godine.

15 radnika udarilo temelje giganta

U teškim uslovima 15 radnika uspelo je da udari temelje budućeg giganta, preduzeće se nalazilo na adresi Filipa Višnjića broj 5. Odmah pri osnivanju ostvarena je saradnja sa fabrikom TAM, a dvadesetak godina kasnije došlo je do potpune integracije i spajanja, a raspadom Jugoslavije došlo je do prekida saradanje.

Godine 1974. ostavruje se prva saradnja sa Volvom kada se na platforma Volva B58 prave za tadašnje vreme moderni autobusi neobičnog i do tada neviđenog dizajna, bili su to čuveni Volvo autobusi sa tri prozorčića.

 

 

Autobus.net

Selidba u zonu

Krajem 1981. godine preduzeće dobija svoj prostor u industrijskoj zoni na adresi Put Novosadskog partizanskog odreda 19. Tada se zatvarjau pogoni na Podbari, a nova proizvodna hala prostire se na 15.000 kvadrata.

Izvoz

Izvoz je tih godina cvetao, pa se tako izvozilo u Nemačku i u druge zemlje zapadne Evrope. Autobusi su slati i na istok za vojsku Sirije, ali i za gradski prevoz u Damasku, prestonici ove države.

Problemi pa privatizacija

U toku i nakon ratnih događaja devedesetih godina, radnici odlaze iz fabrike u inostranstvo, a fabrika prestaje sa proizvodnjom i orijentiše se na obnovu i reparaciju vozila. Tada je i prekinuta saradnja sa Tamom, a sredinom 1990-ih fabrika dobija ime Neobus.

u Drugoj polovini devedestih fabrika polako vraća proizvodnju i pravi nove autobuse sa Mercedesovim motorima, a počela je i proizvodnja visokoturističkih autobusa. Godine 2001. jedan od Neobus autobusa proglašen je za autobus godine.

Oktobra 2004. godine Neobus je privatizovan, a kupio ga je Alaa Maghrabi Mohamedali iz Saudijske Arabije za proizvodnju autonusa za sopstvene potrebe. On je vlasnik preko 2000 autobusa, a većina njih izašla je iz ove fabrike. Neobus je 2006. godine potpisao ugovor sa Volvom kao ekskluzivni karoserista za njihove modele u jugoistočnoj Evropi. Poslednji autobusi za JGSP Novi Sad iz Neobusa su stigli 2011. godine i to model Neobus Citta.

Autor: nsuzivo.rs
Izvor: Novi Sad 1944-1969. Vladimir Vrgović

Tagovi:

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Povezane vesti