Претрага
Close this search box.

Izložba „Mlečni put – umetnost, vreme, prostor“, od 25. novembra

Foto: MSUV

Otvaranje izložbe „Mlečni put – umetnost, vreme, prostor“, održaće se 25. novembra, sa početkom u 19 časova u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine. Izložba će biti ovorena za publiku do 30. decembra, a moćiće da se pogleda na tri lokacije u gradu: u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine (Dunavska 37), Likovnom salonu KCNS (Katolička porta 5), Kreativnom distriktu – BIRO (Bulevar despota Stefana 5).

Izložba Mlečni put obuhvata radove preko 50 umetnika, umetnica i umetničkih grupa iz Novog Sada, Srbije i internacionalne umetničke scene, kroz istoriju, ali i uključivanje relevantnih savremenih umetničkih praksi.

Otvorena forma izložbe podrazumeva integrisanje različitih medijskih, procesualnih i interdisciplinarnih istraživanja, performans i kolektivne akcije, intervencije u realnom i digitalnom prostoru, diskusije i razmene, uz utopijske i društveno-kritičke stavove.

Neki od pionira medijske umetnosti i aktivizma će prvi put biti prezentovani u Srbiji.

Među njima je američki umetnik Bil Vajola, začetnik video-umetnosti, koji je svojom četrdesetogodišnjom umetničkom praksom kreiranja ambijentalnih instalacija uticao na globalni razvoj videa u umetnosti i pop kulturi. Zatim, dela Hermana Niča, koji je bio vodeća ličnost bečkog akcionizma, te dela radikalnog performera Pjotra Pavlenskog. Publika će imati prilike da se bliže upozna sa životom i umetničkim radom Ulaja, jednog od prvih stvaralaca polaroid fotografija, ali i performansa realizovanih kroz saradnju sa bivšom partnerkom, umetnicom Marinom Abramović.

Izložba prezentuje primere nestabilne i emancipatorske umetničke prakse, od avangarde do savremene, medijske i postmedijske umetnosti.

Za svoje polazište referiše na rezultate projekta Trajni čas umetnosti, Centra za nove medije, usmerenog na mapiranje društvene i umetničke istorije Novog Sada, a kroz predstavljanje mreže protagonista i referenci, umetničke, društvene i političke teorije i prakse koja je uticala na novosadsku neoavangardu šezdesetih i sedamdesetih godina XX veka.

Centralni deo izložbe, iz tog razloga, zauzima mapa „Medijske ontologije“, kao ključni segment projekta Trajni čas umetnosti, koja prezentuje istraživačku metodologiju projekta i pokriva polje istorijskih avangardi sa početka dvadesetog veka, preko posleratne neoavangarde, pa sve do savremene umetničke medijske produkcije.

Izložba se dalje razvija širim sagledavanje lokalnih i međunarodnih praksi, prezentovanjem drugih projekata svojevrsnog mapiranja umetničke scene, kao što je East Art Map slovenačke grupe IRWIN, društvenih i interdisciplinarnih pozicioniranja vidljivih u delu Društveni portreti Uroša Đurića, radijskom podkastu Femkanje Bojane Knežević i Katarine Petrović, psihogeografskim mapiranjima grupe diSTRUKTURA, te mrežnih mapiranja prisutnih u projektima Vladana Jolera i Kejt Kroford.

Potreba za međusobnim umrežavanjem i povezivanjem, primetna u zakonima prirode, egzistira i na umetničkim scenama kroz istoriju i u različitim, često udaljenim geografskim mestima.

Avangardni procesi, kao pokretači umetničkog eksperimenta, inovativnosti i slobode umetničkog izraza, obeležili su umetničku i društvenu istoriju Novog Sada, te se postavlja pitanje očuvanja postignutih vrednosti u lokalnoj sredini, njene vidljivosti, kao i povezanosti sa sličnim, važnim regionalnim i internacionalnim istraživanjima, kao i njihove bliskosti sa savremenim medijskim i postmedijskim praksama.

Kako danas uspostaviti dijalog i povezati vrednosti kompleksih pojava istorijskih avangardi, neoavangardi i mogućih postavangardi? Koliko je otpor prema postojećim sistemima u umetnosti, društvu i tehnologiji važan za razvoj kritičke umetničke prakse i koliko je prisutan kao odraz nezadovoljstva nametnutim, podrazumevanim i ustaljenim dogmama, predrasudama i tabuima?

Takođe, da li u uslovima aktuelne zatvorenosti i izolovanosti društva jačaju konzervativizam, nacionalizam i ksenofobija, suprotni avangardnom kosmopolitskom i nadnacionalnom duhu povezivanja?

Projekat Mlečni put je zamišljen kao javni segment rada Centra za intermedijsku i digitalnu umetnost MSUV, okrenut mapiranju, afirmaciji i prezentaciji intermedijskih, interdisciplinarnih i hibridnih pristupa umetnosti, kao i nastavku uvođenja novih funkcija Muzeja u odnosu na različite procese u savremenoj kulturi.

Stručni saradnici na projektu su Zoran Pantelić i Centar. Pored radova iz kolekcije MSUV, na izložbi biće predstavljena dela koja su u vlasništvu drugih institucija, organizacija, umetnika i njihovih porodica (Centar_kuda.org, Muzej u Smederevu, NITSCH FOUNDATION, Beč, LIMA, Amsterdam, BILL VIOLA Studio, Njujork…).
U okviru izložbe će biti održano više pratećih programa, projekcije filmova, audio i video performansa, te vođenja kroz izložbu.

Izložba se organizuje u okviru programa Druga Evropa, Novi Sad – Evropska prestonica kulture 2022. Pokrovitelj MSUV je Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama. Izložbu su podržali Delegacija Evropske unije u Republici Srbiji i EU-Japan Fest iz Tokija.

nsuzivo.rs

Tagovi:

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Povezane vesti