Prvi Novi Sad film festival pod sloganom “Uleti u platno” počeo je večeras u Srpskom narodnom pozorištu i trajaće do nedelje, 24. septembra.
Prema rečima selektora festivala Nikole Spasića, publika će imati priliku da pogleda više od 20 filmova, u četiri takmičarske i šest revijalnih selekcija.
“Na otvaranju imamo priliku da vidimo argentinski film koji je na nacionalnom prikazivanju osvojio čak pet nagrada. Konkurencija je jaka, imamo filmove iz Litvanije, Francuske, Japana, Hrvaske. Filmovi su izuzetno različiti ali i kvalitetni”, kazao je Spasić i dodao da očekuje da sledeće godine festival bude podignut na viši nivo.
Na festivalu će pored filmova biti održane panel diskusije koje govore o budućnosti sedme umetnosti i novim tehnologijama, kao i Industri program, posvećen filmskim projektima čija je realizacija u toku.
Festival će do 24. septembra biti održan u Srpskom narodnom pozorištu, bioskopu Arena Cineplex, Kulturnom centru Novog Sada, knjižari Zenit books i Kulturnoj stanici Svilara.
Džon Sevidž: Srpska kinematografija je izvanredna
Američki glumac Džon Sevidž (John Savage) izjavio je da je zaljubljen u Novi Sad, smatra da je srpska kinematografija izvanredna, kao i da je u Sjedinjenim Državama neophodno promeniti korporativnu kulturu, i da je danas Holivud postao – samo novac.
“Bio sam ovde ranije i zaljubio sam se u Novi Sad, njegove predele, ljude, čitavu kulturu. Jezik takođe mnogo volim. Osećam smirenost i snagu za izazove sa kojima se suočavate, ali volim i vašu istoriju”, rekao je Sevidž Tanjugu.
Glumac poznat po ulogama u filmovima “Lovac na jelene”, “Kosa” i “Kum 3”, gost je i član žirija prvog izdanja Novi Sad film festivala, priznao je da voli upoznavanje s istorijskim nasleđem, sa različitostima i izazovima, jer veruje da možemo naučiti da se suočimo sa njima i kako možemo da do prinesemo promenama, ukoliko je to neophodno.
Prema njegovim rečima, neophodno je uložiti više truda u budućnost, “kojom smo preplavljeni – bilo da su u pitanju tehnologije, upotreba engergije, fosilna goriva”.
“Ja sam još kao dete verovao da su automobili, zbog fosilnih goriva, dinosaurusi koji nam se vraćaju i koji su se iz nekog razloga promenili. Hvala Bogu, imamo nove doktore koji su pronašli načine da se bore s bolestima i leče decu zbog ove upotrebe mašinerije i nezdrave životne okoline. Sada je sve to veliki biznis”, naveo je Sevidž.
Upitan kakva iskustva nosi iz saradnje sa srpskim autorima, pošto je igrao u seriji “Bićemo prvaci sveta”, Sevidž je odgovorio da je u Kanadi upoznao čoveka iz Srbije, koji je svoju zemlju napustio zbog životnih poteškoća, i da se sa njim vratio u njegovu kuću.
Prema njegovim rečima, potom su “snimili film upravo o tome kako se čovek vraća svojoj kući”.
“Bilo je divno, veoma uzbudljivo. Mislim da se taj osećaj nastavio i kroz nove izazove. Na primer, film koji sam gledao sinoć – ostavio je na mene snažan utisak smirenosti”, rekao je glumac.
Sevidž je u Srbiji primetio da se “kinematografija, okruženje, osećaj ljudskosti veoma razlikuju” u odnosu na kulturu u SAD.
“Mnogi ljudi tvrde da razlike među ljudima ne postoje, ali ima ih mnogo. Imamo 160 različitih kultura samo u Los Anđelesu. Država ima ljude koji je svojim ponašanjem i mržnjom čine nasilnom. Različit fizički izgled, boja kože, razmišljanje. Ja želim da budem drugačiji od njih”, naveo je glumac.
Sevidž je rekao da je gledajući jedan film u Novom Sadu osetio da mora više da vežba svoju smirenost, meditira, razbistri um i spozna svoje biće, i da postane bolji čovek, ocenivši da je odgledani film bio “vizuelna projekcija smirenosti”.
“Muzika, jezik, ljudi – drago mi je da ne govorim jezik. Neki su pokušali da mi prevedu šta se tačno dešava, to je sjajno, ali ja sam želeo samo da slušam, jer je to sjajno odrađeno. Veoma je drugačije i nije za sve – ali voleo bih da jeste”, rekao je Sevidž.
Upitan šta misli o srpskoj kinematografiji, Sevidž je istakao da je “izvanredna i prelepo osmišljena, a ljudi na filmu su podjednako dobri”.
“Dve najmoćnije stvari na svetu su istina i lepota. Suština života koji želimo da nastavimo živeti na najbolji način, nije samo da bismo zaradili najviše novca ili ostvarili najveću prodaju nekog prozivoda. Moramo da nastavimo da se prilagođavamo tim sferama kako bismo preživeli”, ocenio je glumac..
Sevidž je ocenio da “ne postoji Holivud, jer je sve biznis”, a filmska industrija je preplavljena kompjuterima i napretkom u mnogim tehnološkim aspektima, i svodi se na “digitalizovane priče sa muzikom ili robotima”.
“Dakle, oni ne čuju muziku nego samo te konstante sličice s aktivnostima. Oni ne poznaju muziku – nemaju je u sebi, izgubili su je. Ako izgubimo muziku u sebi, izgubili smo sve”, naveo je glumac.
Upitan kakav je pre bio Holivud, Sevidž je odgovorio da je “bio crno-beo”, i da je pored filmovi iz pedesetih, gledao i u svoju okolinu, koja je bila u postratnom stanju nakon Koreanskog rata.
“U to vreme želeli su da stvore nove zajednice, veću otvorenost ka različitostima. Sada se bore dve strane u kojoj samo jedna može biti u pravu. Deset hiljada muškaraca s nacističkim zastavama u Americi.
Postoje različitosti u mišljenjima koja nisu zdrava. Neophodno je promeniti korporativnu sturkturu, podsticati kontakt između ljudi”, naveo je Sevidž.
Upitan kako je odlučio da se bavi glumom, Sevidž je rekao da ga je najpre interesovala muzika, a pošto u školi kao dete nije bio baš dobar, prihvatio je da bude u horu i uz pomoć nastavnika je zapevao u crkvi.
“Vremenom je jedan italijanski par počeo da mi pomaže i priprema za nastupe na Brodveju. U pozorištu je muzika suština priče. Rano sam naučio da čitam. Osetio sam veliku moć reči koje mogu da dotaknu čoveka”, rekao je glumac.
Sevidž je naveo primer filma kog je odgledao u Novom Sadu, čiji jezik nije razumeo ali ga je osetio “i to je prelepo”.
“Drago mi je da sam se vratio u Novi Sad i nadam se da ću se ponovo vratiti”, zaključio je Sevidž.
telegraf/tanjug