Svečano obeležavanje godišnjice Filmskog centra Srbije održano je večeras u Dvorani Kulturnog centra Beograda gde su “Banović Strahinja” i “Stric” u okviru programa osvojili AFIFS nagrade za najbolji domaći igrani film i najbolju manjinsku koprodukciju u 2022. godini.
Proslava je organizovana u saradnji sa Asocijacijom filmskih festivala Srbije (AFIFS) i Mrežom kinoprikazivača Srbije.
Stefan Arsenijević, scenarista i režiser drame o migrantskoj krizi “Strahinja Banović”, prema čuvenoj epskoj pesmi “Banović Strahinja”, primajući nagradu AFIFS, istakao je da mu ovako važno priznanje veoma znači i prija.
“Zapravo, ovako lepa nagrada pripada celoj našoj ekipi iz pet zemalja, koja je ostavila srce na terenu, što se danas često kaže. Mi smo pokušali da prikažemo savremenog Banovića Strahinju. Želeo bih da ovim filmom svi pokušamo da barem u deliću sebe pronađemo jednog Banovića, da razumemo druge ljude u životu i naravno da umemo i da opraštamo”, rekao je Arsenijević vidno uzbuđen u emotivnom govoru i pohvalio “impresivan žiri” koji je dodelio filmu nagradu.
Stručni žiri je u obrazloženju za nagradu zapisao da je film Stefana Arsenijevića sa svetskom premijerom 2021. na prestižnom festivalu u Karlovim Varima (Češka republika) u startu tamo osvojio pet nagrada od kojih i glavnu – Gran Prix “Kristalni Globus” kao najbolji. Time je obezbedio svoje mesto u istoriji kinematografije da se pamte ovakvi filmovi, a “Strahinja Banović” je “autentičan, originalan i hrabar”.
Producentkinja Marija Stojanović ispred kuće “Sense Production” zahvalila se na nagradi za manjinsku srpsku koprodukciju hrvatsko-srpskog filma “Stric” debitantskog tandema David Kapac – Andrija Mardešić.
Ona je istakla da su partneri u celom regionu veoma važni i dragoceni za koprodukcije, a u filmu “Stric” sa srpske strane su bili angažovani glavni glumac Predrag Miki Manojlović i direktor fotografije Miloš Aćimović.
Žiri je ocenio da je psihološki triler “Stric” scenarističko-rediteljskog para Kapac – Mardešić, porodična drama kao metafora odnosa u društvu danas sa velikim strahom.
To je umetnički relevantno ostvarenje sa snažnom dramaturgijom, koje traži strpljivog i obrazovanog gledaoca za sklapanje dramaturškog mozaika, navode u žiriju.
“Stric” je u Srbiji ove godine imao premijeru na Festivalu evropskog filma Palić, a kasnije je prikazan na Dunav film festu u Smederevu i Festivalu autorskog filma u Beogradu, ali još nije ušao u redovnu distribuciju.
Filmski centar Srbije predstavio inserte iz najnovijih ostvarenja
Direkcija Filmskog centra Srbije večeras je u Beogradu prikazala inserte iz 13 najnovijih domaćih filmova koje će publika gledati u bioskopima tokom 2023. godine.
Program je održan povodom svečanog obeležavanja 18. godišnjice Filmskog centra Srbije. Jasno je da nas čeka veoma zanimljiva i uzbudljiva naredna filmska godina, što je potvrdio i direktor FCS, reditelj Gordan Matić.
Tako je publika mogla da zaviri u kadrove novog filma “Bauk” Gorana Radovanovića (“Enklava”) o NATO bombardovanju Srbije, gde prateće uloge tumače Vojin Ćetković i Miloš Biković, erotske drame “Vožnja bicikla sa Žalijom Turčinom” mađarskog reditelja Sabolča Tolnaija, omladinske porodične priče “Žal” Koste Đorđevića (“(S)Kidanje”), gde važnu ulogu tumači Branka Katić.
Na projekciji su prikazani inserti iz ratne epopeje “Heroji Halijarda” Radoša Bajića koji je i scenarista sa Dušanom Kovačevićem (igraju – Žarko Laušević, Petar Božović, Nikola Rakočevicj), komedija “Munje opet” Radivoja Raše Andrića, nastavak popularnih “Munja” od pre dve decenije, gde ponovo igraju Sergej Trifunović i Boris Milivojević.
Filmovi su žanrovski veoma različiti, te će auditorijum u novoj godini gledati i triler avantruru “Pored tebe” sa Minom Nikolić i Banetom Trifunovićem (nastavak rediteljevog filma “Pored mene”), ogoljenu slobodoumnu dramu “Pukotina u ledu” kontraverzne rediteljke Maje Miloš (“Klip”) kao modernu adaptaciju bajke “Pepeljuga” (igraju – Jovana Stojiljković, Anđela Jovanović, Ljubomir Bandović, Nataša Ninković, Marko Grabež).
Naslov “Videoteka” Luke Bursaća (“Afterparty”) deluje pomalo bizarno i zastrašujuće, na granici horora, a režiser Marko Đorđević takođe ima novi film “Za danas toliko” (posle uspešnog debija “Moj jutarnji smeh”) sa Filipom Đurićem, Ivanom Vuković i Nikolom Rakoćevićem.
Dragan Bjelogrlić je kao reditelj, scenarista i producent završio svoj novi srpsko-francuski dugometražni projekat “Čuvari formule” prema romanu “Slučaj Vinča” (2017) Gorana Milašinovića, gde igraju Radivoje Raša Bukvić i Predrag Miki Manojlović, a pažnju će privući još jedna priča o migrantskoj krizi (nakon “Strahinje Banovića”) – drama “Među bogovima” Vuka Ršumovića, kao adaptacija starogrčke tragedije “Antigona” od Sofokla.
Publika je odgledala i inserte iz triler horora “Izolacija” Marka Backovića, gde igraju Miloš Biković, Mladen Andrejević, Anica Dobra i poetičnu priču “Senoviti Mediteran” Ivana Jovića (“Isceljenje”), sa Ivanom Bosiljčićem u glavnoj roli.
Gordan Matić je naglasio da su sva navedena ostvarenja dobila podršku od FCS, i za odlazeću 2022., taj budžet je bio 534 miliona dinara za 18 odabranih od 584 prijavljena igrana projekta.
Za 16 dokumentarnih ostvarenja izdvojeno je preko 70 miliona dinara iz ove godine.
Takođe, bilo je prikazano 19 novih filmova tokom cele 2022, što sve ukupno čini 741.943 gledalaca u bioskopima Srbije.
Najgledaniji film godine sa skoro 200.000 posetilaca je dečja avantura “Leto kada sam naučila da letim” Radivoja Raše Andrića, po istoimenom romanu (2015) Jasminke Petrović.
Osim sedme umetnosti, izdavačka delatnost FCS je bila zapažena i uspešna, tako da su u 2022. objavili osam novih knjiga koje su prodate u 2 570 primeraka.
Miroljub Vučković ispred FCS podsetio je da je pre ove institucije postojao Institut za film, koji je prerastao 2004. godine u Filmski centar Srbije, da je puno toga naučio ovde, te da je prisutan od samog osnivanja do aktuelnog direktora Gordana Matića.
Tanjug