Međunarodni festival savremenog plesa „Tanz Platz“ održava se od 13. do 19. septembra 2023. godine, u SKCNS Fabrici.
Ovo je sedmo izdanje Festivala, u organizaciji Studentskog kulturnog centra Novi Sad, a program obuhvata plesne performanse umetnika i umetnica koji dolaze iz Francuske, Velike Britanije i Srbije.
“Tanz Platz” je manifestacija čiji cilj je da predstavi mlade aktere na evropskoj plesnoj sceni i tendencije u savremenom plesu. Nastao je uz podršku evropske plesne platforme Aerowaves, u čijem fokusu su mladi i nadolazeći plesači i plesačice savremenog plesa, koreografi i koreografkinje, kao i ostali profesionalci koji se bave ovom umetnošću.
Aerowaves je mreža plesnih festivala i pozorišta osnovana 1996. godine koju čine 42 eksperta iz područja savremenog plesa iz 33 države Evrope. Na prvom sastanku u Londonu 1996. godine pristigla su 262 video-zapisa iz 24 zemlje. Od tada započinje prezentacija plesnih izvedbi deset finalista u sklopu Resolution festivala u londonskom pozorištu The Place.
Dvadeset sedam godina kasnije, na otvoreni poziv pristiže više stotina koreografija iz svih delova starog kontinenta, a finalisti, uz sad već tradicionalna izvođenja u Londonu, svoje radove mogu predstaviti i na dodatnih 25 scena širom Evrope. Toliko je, naime, registovanih partnera unutar platforme koju podržava EU od 2014. godine kroz program Kreativna Evropa. Time je broj mogućih prezentacija unutar Aerowaves mreže u jednoj sezoni dosegao više od 100 izvedbi. Rad mreže Aerowaves počiva na uverenju da se mladi plesni umetnici razvijaju u susretu s publikom i umetnicima iz ostalih zemalja. S druge strane, publika ostaje oplemenjena iskustvom susreta s plesnom umetnošću koja odiše originalnošću i mladalačkom individualnošću.
Ulaz na sve programe je besplatan.
Producent Festivala je Studentski kulturni centar u Novom Sadu. Festival su podržali mreža „Aerowaves“, Program Kreativna Evropa Evropske unije, Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije, Pokrajinski sekretarijat za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama, Francuski institut u Srbiji i Teatroskop – regionalni program francuske Vlade za performativne umetnosti u Jugoistočnoj Evropi.
PROGRAM:
13 .9. 2023. „O iscrpljivanju“ , Srbija, 20 časova, SKCNS Fabrika
“O iscrpljivanju ili plutanje van sopstvenih granica”
Kao da mirovanja nikada nije bilo. Kao da smo uvek hodali i trčali, bez prestanka i bez milosti. Kao da smo strahovali šta će biti ako se zaustavimo. Taj trenutak tišine i bespomičnosti. Kao neka smrt. Zato mora da se hoda dalje, da bismo dokazali da smo živi, da nas drugi vide, i da nas neće izbrisati iz svojih sećanja.
Predstava „O iscrpljivanju ili plutanje van sopstvenih granica“ je nastala u okviru projekta „Redovno u zoni neživljivosti“, koji pokušava da fokusira kako nas uslovi života – društveni, politički, ekonomski, radni… dovode u stanje konstante iscrpljenosti koja postaje redovna pojava. Projekat istražuje kako prihvatanjem ovih uslova (za koje izgleda nemamo izbora) učestvujemo u sopstvenom isključivanju iz života i bivamo ostavljeni u zoni „neživljivosti“. Pet izvođača „mlađe generacije“ ispitujući svoje izvore iscrpljivanja, pitaju se imamo li snage za otpor kroz zaustavljanje i tokom predstave nude i publici mogućnost kolektivnog mirovanja.
Koncept, dramaturgija i politika pokreta: Marko Pejović
Koreografija i izvođenje: Ana Obradović, Anđela Žugić, Isidora Poledica, Miloš Janjić, Simonida Žarković
Koreograf mentor: Isidora Stanišić
Kostimograf saradnik: Boris Čakširan
Savetnica za cirkuske akrobacije: Danka Sekulović
Dizajn svetla: Aleksander Zain
Muzika: AKMV-18 – Hamartia, Studiob Noir – Our little Hearts Like Saturn, Parvus Decree – L’Autre Monde (Oneirscopic MIix), Polkavant – Magdalena, Fade to Gray – Visage, Paradigm – Memories (Brainquake – Linn Fringerg)
Finansijka podrška: Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije
Podrška u realizaciji: Kulturni centar „Magacin“
Produkcija: Grupa „Hajde da…“
14. 9. 2023. „Labudovo jezero Solo“, Francuska, 20 časova, SKCNS Fabrika
U „Labudovom jezeru Solo“ nema ni belih ptica ni prinčeva. U saradnji sa kompozitorom Antonom Svetličnim, Olga Duhovnaja predlaže sopstvenu verziju „Labudovog jezera“, kako bi ovaj klasični balet pretvorila u moderan performans.
Da razjasnimo sve nedoumice: „Labudovo jezero Solo“ nije solo princeze Odete, niti je savremena verzija baleta Čajkovskog. „Labudovo jezero Solo“ je tematski plesni šou. Na naslovnoj strani ruskog opozicionog lista Novaja Gazeta 9. marta 2022. godine našle su se siluete četiri balerine iz „Labudovog jezera“ iza kojih je bila prikazana nuklearna eksplozija. Od pada Gorbačova, televizija je emitovala balet Čajkovskog kad god vesti postanu prevruće.
Rat je zadao poslednji udarac njenom projektu nakon dve godine zatvaranja usled pandemije koronavirusa: Olga Duhovnaja je odustala od ideje da pravi koreografiju „Labudovog jezera“ za 32 plesače/ice, orkestar i pevače, koju je naručio novi Moskovski muzej. U poduhvatu ekološke dekonstrukcije, ukrajinska koreografkinja je zatim sažela celu baletsku trupu na jednog izvođača: sebe. Zajedno sa ruskim kompozitorom Antonom Svetličnim, uskladila je izvedbu sa muzikom Čajkovskog na razigran način, pun poštovanja. Iz svih ovih ograničenja nastala je dinamična plesna predstava – „Labudovo jezero Solo“ obojena tonovima radosne i divne slobode.
Koreografija: Olga Duhovnaja, zasnovana na slobodnoj interpretaciji baleta Čajkovskog
Saradnik na koreografiji: Aleksis Eduan
Zvuk: Anton Svetlični
Svetlo i kostim: Gijom Žuan I Marion Renier
Produkcija: C.A.M.P
15. 9. 2023. “Jer mi se može”, Velika Britanija, 20 časova, SKCNS Fabrika
„Jer mi se može“ je delikatan solo koji je osmislila Eva Rekača u saradnji sa izvođačicom Loren Poter i toncem Albertom Ruizom Solerom, u kom se razmatraju pojmovi moći, sećanja i starenja, i istražuuje tema vrednosti u odnosu na pol i starost.
Komad je poetski tok svesti u koji sećanja ulaze i iz kog izlaze, ostavljajući delikatan miris nostalgije i gubitka. Publika svedoči tome kako se izvođačica vraća različitim sećanjima, njeno prisustvo postaje oda tihoj, ali oslobađajućoj buntovnosti, koja intimnost pretvara u kulu moći.
Koreografija: Eva Rekača u saradnji sa Loren Poter
Tekst: Loren Poter, Eva Rekača i Alberto Ruiz Soler.
Performerka: Loren Poter
Dizajn zvuka i svetla: Alberto Ruiz Soler
Menadžer produkcije: Ben Mun
18. 9. 2023. “Screenagers Vol.2”, Francuska, 20 časova, SKCNS Fabrika
Screenagers Vol.2 ima oblik refleksivnog DIY mjuzikla: iz ličnog iskustva i u prvom licu, izvođačica nam predstavlja intimnu kolekciju pesama o opskurnim emocijama koje oseća, ali za koje ne uspeva da pronađe reči u svakodnevnom životu.
Njena je misija da kroz pesme uhvati frustracije, bol, radost i porive koji lutaju divljinom njene psihološke unutrašnjosti, koja neobično podseća na naš umreženi medijski krajolik, a s kojim će se gledaoci tokom predstave povezati putem svojih pametnih telefona.
Ukorenjena u činjenici da su pesme tradicionalno služile kao repozitorij zajedničkog iskustva, kao način premošćavanja generacijskih jazova, interaktivna predstava Screenagers Vol.2 predlaže zbirku idiosinkratične folk muzike za digitalno doba koja propituje posledice haotične uronjenosti u online sadržaje na našu psihu i našu kolektivnu imaginaciju.
Koncept, režija i tekst: Đuzepe Čiko i Barbara Matijević
Igra: Matea Bilosnić
Muzika: Nenad Kovačić
Vođa tehnike: Viktor Krasnić
Dizajn svetla: Marino Frankola
Izvršna produkcija: Silvija Stipanov
Produkcija: Umetnička organizacija OMNIBUS i Premier Stratagème
Koprodukcija: Théâtre de Choisy-le-Roi, scène conventionnée art et création pour la diversité linguistique
Partneri: Ganz nova kultura promjene, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb, Zagrebački plesni centar, Centar KNAP – Kazalište KNAP
Uz podršku Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Grada Zagreba i Evropskog programa kulturne mobilnosti i-Portunus Houses.
19. 9. 2023. “Jato”, Srbija, 20 časova, SKCNS Fabrika
JATO je zajedničko kretanje različitih tela. Ono je slobodno i otvoreno, iako ima svoja pravila. Projekat obuhvata susrete i zajednički rad zainteresovanih umetnika različitih generacija od kojih najmlađa ima četiri, a najstarija… Jato je zajedništvo, deljenje, razmena i pronalaženje kreativnih rešenja kroz telesnu praksu u kojoj bilo koji pojedinac može da promeni pravac leta/plovidbe.
Koncept: Jovana Rakić i Željka Jakovljević
Produkcija: kolektiv Pokretnica, Praktikabl- platforma za savremenu umetnost i kulturu
Partneri na projektu: Novosadski dečiji kulturni centar, Studentski kulturni centar Novi Sad
Saradnici na projektu: deca – plesači različitih generacija i iskustva, Pokretnica kolektiv, koreografkinje i plesačice savremenog plesa – Jelena Alempijević, Frosina Dimovska, Ina Madžar, Ljubica Tankosić- likovni pedagog i vizuelni umetnik, urednica likovnog programa NSDKC-a, Sava Botić – muzičar i muzički pedagog
Kreativna podrška- Marko Milić
Projekat su podržali Gradska uprava za kulturu grada Novog Sada i Mediteranski plesni centar „Sveti Vinćenat“
19. 9. 2023. Intermedijalnost u izvođačkim umetnostima, master klas Barbare Matijević, Baletska škola
„Intermedijalnost u izvođačkim umetnostima“ je sažeti dvočasovni master klas koji ima za cilj da analizira različite vrste interakcija između pozorišta i drugih medija u umetničkom radu Barbare Matijević i Đuzepea Čika.
Intermedijalnost je uvedena u različite umetničke oblasti šezdesetih godina prošlog veka kako bi se odnosila na umetničke pojave koje se javljaju kada se citiraju, reflektuju i komentarišu ili transformišu u druge oblike predstavljanja i načine percepcije karakteristične za jedan medij. U kontekstu Matijevićinog i Čikovog rada, koncept intermedijalnosti posebno naglašava aspekt međusobnog uticaja i interakcije između medija plesnog teatra i medija interneta što rezultira redefinisanjem oba, što zauzvrat vodi ka osveženju percepcije.
Master klas će se baviti konkretnim umetničkim taktikama i strategijama pregovaranja između fizičkog i virtuelnog, oflajn i onlajn medija, dekonstruišući moguće načine na koje se može učiniti da mehanika pozorišta koegzistira sa mehanikom interneta u živoj predstavi.
nsuzivo.rs