Претрага
Претрага
Close this search box.

Predlog: Novosadskim biciklistima dozvoliti kretanje u široj pešačkoj zoni

Poslednjih nekoliko dana društvenim mrežama kruže fotografije kažnjavanja biciklista u pešačkoj zoni u Novom Sadu. Saobraćajna policija tokom lepšeg vremena redovno sankcioniše bicikliste zbog nedozvoljene vožnje u pešačkoj zoni.

Iako je vožnja bicikla dozvoljena u određenim delovima pešačke zone i to u Njegoševoj, u Ulici Modene i na Pozorišnom trgu, brzina biciklista je ograničena na brzinu kretanja pešaka. U ostalim delovima pešačke zone nije dozvoljeno kretanje biciklima, te su biciklisti dužni da siđu sa bicikla i prođu ove delove pešačke zone gurajući bicikl, u svojstvu pešaka.

Iako neki sugrađani zauzimaju stav da biciklistima nije mesto u pešačkoj zoni, biciklisti pešačku zonu koriste prevashodno iz bezbednosnih razloga. Pešačka zona u Novom Sadu je tako pozicionirana da predstavlja najkraći put biciklistima spajajući kej i Podbaru sa centrom grada.

Foto: NSBI

Primetno je da u okolini pešačke zone ne postoji adekvatna i bezbedna biciklistička infrastruktura, što bicikliste dodatno primorava da biraju pešačku zonu kao najbezbedniju rutu kretanja. Ulice kao što su Jovana Subotića, Temerinska, Kisačka, Šafarikova, Uspenska i Bulevar Mihajla Pupina, u nedostatku bezbedne biciklističke infrastrukture sa povišenim intenzitetom motornog saobraćaja, definitivno su tačke koje biciklisti zaobilaze u najširem luku.

Foto: NSBI

Nije retkost da u ovim ulicama, usled pomenutog nedostatka biciklističke infrastrukture, biciklisti ulaze u konfliktne situacije sa vozačima motornih vozila. Tome doprinosi i mentalitet koji bicikliste na putu vidi kao objekte koji usporavaju i ometaju saobraćaj, a ne kao mogućnost rasterećenja saobraćaja i smanjenja zagađenja.

Iz ovih razloga, pešačka zona kao takva, predstavlja najbezbedniju rutu za bicikliste.

U svim većim evropskim gradovima gde je bicikl dominantno prevozno sredstvo i gde se građani podstiču da koriste bicikl, u pešačkim zonama je dozvoljeno kretanje biciklom uz određene uslove. Ti uslovi su u pojedinim gradovima postavljeni u vidu vremenskog ograničenja, pa se biciklisti mogu kretati pešačkom zonom u jutarnjim satima kada je intenzitet pešaka veoma nizak. U drugim pešačkim zonama se određuju biciklistički koridori kojima se biciklisti mogu bezbedno kretati, a da pri tom ne ulaze u konflikt sa pešacima.

Koji god da se postavi, jedan od najčešćih uslova svakako jeste kretanje brzinom pešaka, odnosno ne brže od 10 km/h, gde su biciklisti dužni da obrate posebnu pažnju na pešake – što je i logično. Ovakvi uslovi se za bicikliste mogu postaviti i u pešačkoj zoni u Novom Sadu, čime bi se omogućilo bezbedno kretanje biciklista kroz pešačku zonu.

Važno je napomenuti da, bez obzira na zabranu kretanja biciklista u pešačkoj zoni, do sada nije zvanično zabeležena nijedna incidentna situacija sa biciklistima. Žalbe građana se često odnose na brzinu kretanja biciklista u pešačkoj zoni, ali dozvolom kretanja biciklista kroz pešačku zonu uz postavljanje adekvatnih uslova ovakva loša ponašanja biciklista bi se svela na minimum, a uz adekvatne kontrole ubrzo bi se i u potpunosti otklonila.

Iako građani često imaju primedbe na bicikliste u pešačkoj zoni, ne možemo a da ne primetimo da primedbe na motorna vozila izostaju. Bez obzira na to što motorna vozila u pešačkoj zoni direktno utiču na nizak stepen bezbednosti pešaka, povećavaju zagađenje u zoni koja bi trebalo da ima najniži stepen zagađenja, a ujedno i oštećuju infrastrukturu, pritužbi na prisustvo motornih vozila nema u istoj meri.

Foto: NSBI

Osim toga, veoma je upitno i kome je sve dozvoljeno da motornim vozilom uđe u pešačku zonu jer su situacije oštećivanja i uklanjanja zaštitnih stubića na ulaznim pravcima u pešačku zonu veoma česte. Iako je ovaj problem veoma izražen i prisutan godinama unazad, saobraćajna policija ne preduzima aktivnosti na kontroli kretanja motornih vozila kroz pešačku zonu – ali im zato biciklisti predstavljaju “trn u oku”.

U kojim delovima pešačke zone je zabranjena vožnja bicikla?

Kako smo prethodno naveli, nije u celoj pešačkoj zoni dozvoljena vožnja bicikla. Nakon protesta biciklista 2010. godine koji je usledio nakon akcije kažnjavanja biciklista u pešačkoj zoni, Grad Novi Sad omogućio je kretanje biciklistima kroz Modene i Njegoševu, dok je nedavnom rekonstrukcijom Pozorišnog trga dozvoljeno kretanje biciklom na ovom trgu.

Međutim, u ostalim delovima pešačke zone, odnosno u ulicama Zmaj Jovinoj, Dunavskoj, Svetozara Miletića, Mite Ružića, Laze Telečkog, Gimnazijskoj, Pašićevoj, Kralja Aleksandra te na Trgu slobode i Trgu republike, nije dozvoljena vožnja biciklom i u ovim delovima pešačke zone biciklisti su dužni da siđu sa bicikla i kreću se gurajući bicikl.

Novosadska biciklistička inicijativa je početkom ove godine uputila dopis nadležnoj Gradskoj upravi za građevinsko zemljište i investicije. Naš predlog je da se izradi projekat na osnovu kog bi Gradska uprava za saobraćaj i puteve izdala posebno rešenje kojim bi se dozvolilo kretanje biciklistima brzinom kretanja pešaka na Trgu slobode i Trgu republike, te u Kralja Aleksandra, Gimnazijskoj, Dunavskoj i Pašićevoj ulici.

Odgovor na ovaj predlog još uvek nismo dobili.

NSBI

Tagovi:

7 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare
Gost
Miroslav
20.06.2023 21:31

Slažem se ali takođe smatram da treba I kažnjavanje biciklista koji divljaju i voze brzo i ne obazrivo

Gost
Aleksandar
20.06.2023 21:58

Pravite staze ne kaznjavajte

Gost
Milos
20.06.2023 23:21

U gorenavedene opasne ulice za bicikliste se može slobodno uvrstiti i Stražilovska, pogotovo sad dok se gradi kod raskrsnice sa M. Gorkog pa je put još uži nego inače. A i ovo je česta ruta dosta studenata koji bajsom idu na faks. Sa čime se ne slažem: Da treba dozvoliti vožnju bicikla u Z. Jovinoj, Dunavskoj i delu oko Miletićevog spomenika, jer prosto za to nema mesta, a i svaki roditelj bi trebao da oseća sigurnost kada pusti malo dete da trčkara u pešačkoj zoni bez bojazni da će ga neko udariti biciklom. Ne postoji opravdanje da te 2 ulice… Učitaj još »

Gost
Usrana motka
21.06.2023 11:28

Napiše ti kaznu saobraćajac koji se parkirao sa motorom od 300 kg usred pešačke zone!
Ja ga pitam jel gurao motor dotle ili ga je vozio, on kaže pa pretežak je da ga guram, naravno da sam vozio!
Naravno da sam ja sa biciklom predstavljao opasnost za pešake, iako sam se kretao jedva brže od njih!

Gost
Danijela S.
21.06.2023 17:41

Ti koji su glasali ne, ne zive u centru i npr. Podbari… nacrtajte mi molim vas rutu od Djordja Rajkovica do Arene bioskopa kako da dodjem a da ne idem preko keja okolo naokolo i ne krsim ni u jednom ulici saobracajne propise i ne vozim kolovozom niti trotoarom. Hvala!

Gost
Radovan
23.06.2023 13:39

Ako tamo krenu biciklisti, znači kreću i dostavljači, ove dve tri firme, da ih ne imenujem. A kako se oni ponašaju u vožnji… u najmanju ruku, biće polomljenih kostiju!

Gost
Ljubica Trifković
23.06.2023 16:52

I pored zabrane oni u velikom broju i dalje voze u pešačkoj zoni u strogom centru i Dunavskom parku i to često neprimerenom brzinom. A često voze pešačkom stazom i tamo gde postoji biciklistička staza.

Povezane vesti