U Novom Sadu 1958. godine ukinut je tramvajski gradski saobraćaj, a uveden je autobuski prevoz. Početkom maja iste godine, odvozana je poslednja tramvajska vožnja na liniji Dunavska ulica- Železnička stanica…
Prvi autobusi i Novom Sadu
Polovni autobusi marke “Lejland” uvedeni su 1952. godine iz Velike Britanije, a među njima, našlo se i nekoliko popularnih “Londonaca”- autobusa na sprat, jer su bili ekonomični i jeftini za održavanje. Nakon 10 godina krstarenja ulicama Novog Sada, postepeno, povučeni su iz upotrebe.
Novosadski “Londonac”
Poslednji Londonac išao je rutom na liniji Novi Sad- Sremski Karlovci 1962. godine. Nakon toga, nije “poslat” u staro gvožđe, nego se nalazi u garažištu GSP-a, gde je redovno održavan, kao muzejski primerak. Iako mu je upravljački mehanizam pokvaren, ovom Londoncu motor je i dalje ispravan.
Vremenom, Londonac dobio je malo drugačiju namenu, pa je tako nekoliko godina, za vreme Exit festivala, na Petrovaradinskoj tvrđavi služio kao mesto za prodaju karata, na veliko oduševljenje posetilaca, na prvom mestu onih iz Engleske.
Stariji građani se i dalje rado sećaju plavih duplih autobusa koji su krstarili ulicama Novog Sada.
Izvori: blic.rs, autobusi.net, “Naše prvo stoleće GSP N.Sad”, B. Savin i saradnici
Foto: forum.klix.ba, bravenet.com, autobusi.net