Pojedine reke su ovog leta potpuno presušile, neke su na istoriskom minimumu, a vodostaj velikih reka, kao što je Dunav, opao je nekoliko metara.
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastukture u Vladi Srbije Tomislav Momirović navodi da je Dunav svojim tokom kroz našu zemlju plovan ali da je obustava plovidbe tom rekom u Bugarskoj veliki problem. Zbog obustave plovidbe u Bugarskoj nama je zarobljeno više od milion tona uglja i 400.000 tona žitarica, rekao je Momirović.
Tomislav Momirović je naveo da je zbog obustave plovidbe nama trenutno zarobljeno više od milion tona uglja u Bugarskoj.
“Mi imamo zarobljenih milion i dvesta hiljada tona uglja, 400.000 tona žitarica, ogroman broj sirovina za našu metalsku i hemijsku industriju. Naravno, jedan deo se prebacuje na drum i železnicu, ali ona ne može da podrži ovoliki saobraćaj. Jedan rečni tanker zamenjuje 144 kamiona cisterne, jedan brod koji prevozi rasuti teret zamenjuje 70 kamiona”, navodi Momirović.
Ukazuje da su reke ključne za snadbevanje i kako kaže, ako se mi ne umešamo u ovoj problem koji je trenutno u Bugarskoj, imaćemo još veći problem na jesen. Podsetio je da ni u jednom trenutku, ni na jednom delu Dunava u Srbiji nije bilo obustave rečnog saobraćaja.
“Mi smo na vreme počeli da radimo sa pripremama na našem delu reke, uspeli smo da izvedemo sve interventne bagerske radove koje smo planirali. Dunav na našem delu ni u jednom trenutku nije obustavljen što se tiče rečnog saobraćaja. Međutim to je zajednički koridor i u ovom slučaju zajednički problem jer kada u Bugarskoj on nije plovan mi nemamo punu operativnost”, ističe Momirović.
Najavio je da će sutra biti potpisan sporazum sa bugarskom vladom, čime ćemo našu mehanizaciju staviti na raspolaganje Bugarima.
“I zajedno ćemo sa Rumunima izvršiti te interventne radove kako bismo obezbedili plovnost Dunava, ne samo plovnog puta već i pristup lukama i time osloboditi ne samo ugalj već i žitarice. Ako mi to ne uradimo, mi ćemo biti u velikom problemu”, rekao je Momirović.
Ukazao je da je nama plovnost Dunava od strateške važnosti kako bi obezbedili energetsku stabilnost.
“Ovo nije samo pomoć Bugarskoj, ovi radovi su od strateške važnosti za nas, mi obezbeđivanjem plovnosti Dunava u Bugarskoj omogućujemo našim energetskim kapacitetima da iskoriste taj ugalj, da manje struje uvozimo. Ja sam zadovoljan i ponosan što ćemo mi intervenisati u Bugarskoj, pomoći njima i vrlo brzo rešiti problem”, naveo je gost Jutarnjeg programa.
Očekuje da će radovi na Dunavu trajati oko 60 dana.
“Ali ljudi treba da razumeju da to ne znači da će Dunav biti blokiran 60 dana. Ako mogu da zamisle kako to izgleda na auto-putu kada vi blokirate dve trake, pa onda koristite samo dve. Ja očekujem da ćemo mi vrlo brzo osloboditi Dunav da može da se odvija saobraćaj usporeno, ali da ćemo za 60 dana, ako nam vreme ide na ruku uspeti da potpuno obezbedimo plovnost Dunava sa Bugarske strane. Naravno tu su i Rumuni koji će priteći u pomoć i ovo je još jedna demonstracija regionalnih i dobrih odnosa”, rekao je Momirović.
“U naredne dve ili tri godine izvadićemo 21 ratni brod iz Dunava”
Ukazuje da se na Dunavu radi još jedan veliki projekat – reč je o vađenju nemačke flote koja je potopljena u Drugom svetskom ratu kod Prahova.
“Tu je potopljeno više od 220 brodova, odmah posle rata jedan deo brodova je pomeren sa plovnog puta, a jedan manji deo je izvađen ali je došlo do eksplozija i to je bilo nebezbedno da se izvadi sa puta u tom trenutku”, kaže Momirović.
Ukazuje da je reč o ratnim naoružanim brodovima u kojima se nalazi eksploziv, puno podvodnih, podmorničkih mina.
“Mi prvo moramo da deminiramo, razoružamo te brodove, da se bezbedno uklone te mine, sve to mora da se odvija pod vodom”, navodi Momirović.
Ukazuje da taj proces nije jeftin te da će se izvaditi 21 brod, a da će kada bude dodatnih sredstava u budžetu izvaditi sve brodove. Projekat će se, kako kaže, sprovesti u naredne dve ili tri godine.
(Kurir.rs/RTS)