Rekonstrukcija i preporod srpske železnice započeta je 2018. godine kada je i pokrenut projekat brzog voza, kasnije nazvanog „Soko“. Od te godine pa do sada Srbija je dobila prve brze pruge, brzi voz, a reč je o projektu vrednosti 2,3 milijarde evra.
Novi Sad jedna je od centralnih tačaka revolucije srpske pruge, pa je tako Glavna železnička stanica u gradu potpuno renovirana, kako bi njen novi izgled bio u standardu sa novom brzom prugom i vozovima koji u nju pristižu.
Renovirani su, između ostalog, Centar za daljinsko upravljanje, kancelarije i restoran, čije prostorije nisu menjane više od pet decenija. Podsećamo, Glavna železnička stanica u Novom Sadu izgrađena je davne 1964. godine i od tada nije bila obnavljana, niti renovirana.
Stanica u Petrovaradinu takođe je dobila novo ruho, pa je sa nadstrešnicom, asfaltiranim prilazom i pešačkim stazama, jarbolima, rasvetom, novim zelenilom i kompletnim novim mobilijarom dočekala prve moderne vozove.
I van Novog Sada rađeno je na stanicama, a nemoguće je ne izdvojiti potpuno rekonstruisani Prokop.
Stanična zgrada ima oko 6.200 kvadratnih metara i razuđene je forme sa prepoznatljivom fasadom i valovitim krovom. Kompletiranje stanice Prokop predstavlja krunu na modernizaciju srpske železnice koja je bila decenijama zapostavljana.
Od Novog Sada do Beograda vozom je potrebno svega 36 minuta, a u toku su radovi koji će brzu prugu dovesti najpre do Subotice, pa i do Budimpešte, zapadno preko Šida do hrvatske, a južno do Niša i dalje Preševa.
Da sve to daje rezultate najbolje je pokazao broj putnika, pa je tako „Srbija voz“ u prošloj godini imala čak 7 miliona korisnika, što je tri puta više u odnosu na 2021. godinu, a očekuje se da ove godine taj broj bude još veći.
Većem korišćenju voza doprineli su i dodatni polasci koji su uvođeni po potrebi u trajanju festivala, bilo u Beogradu ili Novom Sadu.
Nove pruge biće značajne ne samo za putnički, već i za teretni saobraćaj.
Primera radi, teretni vozovi do Budimpešte putuju čak 49 časova, a nakon izgradnje brze pruge njihov put trajaće svega 30 časova.
Brza pruga do Subotice biće završena do kraja 2024. godine, dok će deo do Budimpešte biti pušten u rad u toku 2025. godine, najavio je ministar Vesić.
Koliko brze pruge skraćuju vreme putovanja?
- Od Novog Sada do Beograda – 36 minuta (nekada 75 minuta)
- Od Novog Sada do Subotice – 50 minuta (do sada 150 minuta)
- Od Novog Sada do Šida – 40 minuta (do sada 80 minuta)
- Od Novog Sada do Niša – 150 minuta (do sada 360 minuta)
- Od Novog Sada do Preševa – 240 minuta (do sada 540 minuta)
- Od Novog Sada do Budimpešte – 150 minuta
gradskeinfo.rs
Mislite, Novi Sad kao prolazna stanica na brzoj pruzi?
Svaka stanica u Evropi je prolazna stanica, nigde ne postoji super glavna i nultna stanica iz koje sve samo polazi, a nista se ne vraca u nju ili kroz koju ne prolazi
Tek su je bili pustili u rad kad je onomad preCednik otvarao prugu,pa sad opet rade ponovo,treba nahraniti puno SNS firmica na teret gradjana…ko i Grdelicka klisura…
Sada ni ovako nevaljaSigurno polazis od sebe.
Da lepe su stanice unutra spolja toaleti …posle mnogo vremena pristojno ali
Rat izmedju Srbija voza i infrastukture dovela je do zapustenosti neurednosti prljavstine
Dve ,,firme,, u jednoj stanici jedna placa ciscenje druga ne a sve ovo sto jee posle 60 70 godina
Napokon odradjeno kako treba vraceno na staro
Prvenstveno toaleti gde je moglo da se udje
Posle dva meseca su dovedeni u stanje od pre 50 god.
Znaci povraca mi se od tog vaseg hvaljenja lopovske vlasti.
Sta su zuti uradili.nsvedi lebati
Loša usluga. Idem za BG relativno ĉesto (3-4 puta mesečno).
Kad se vraćamo Sokolom u 16h ili 17h svoje sadne ko gde stigne (i to je ok). Stojim ponekad jer nema mesta.
Ali! Prekljuce se vraćao u 13h sa Sokolom. I udjem u kola prva koja su bila četiri (u pravcu NS). Oko 20% popunjeno.
Inkondukter nas je sve maltretirao da idemo ceo vozvu kola 1. (Znaĉi kompletan voz s jednog na drugi kraj)
Sramota !
Nisam citao negativne komentare ranije kada smo isli 2 sata i vise do Novog sada.Kpji ste vi likovi.