Foto: Pixabay

Vozači u Srbiji uveliko se pripremaju za zamenu letnjih guma i kupovinu zimskih pneumatika. Obaveza vozača je da na automobilima imaju sve četiri zimske gume u periodu od 1. novembra do 1. aprila, ako je na kolovozu sneg, led ili poledica. Treba dobro istražiti šta kupiti, naći najbolji odnos cene i kvalitata, jer zapravo, „gume glavu čuvaju“.

“Ako nema tih uslova, onda nije obavezno, s tim što je preporuka da se gume svakako stave u zimskom periodu zato što nije značajno samo stanje podloge već i temperatura podloge. Obavezno da je sve četiri budu zimske u pomenutim uslovima, pravilnik kaže da minimalna šara sme da bude četiri milimetra. Ukoliko vozač u pomenutim uslovima nema zimske pneumatike, kazne se kreću od 10.000 do 20.000 dinara”, navodi Damir Okanović.

On ističe da je i isplativije i bezbednije ukoliko se stave sve četiri zimske gume:

“Ukoliko na vozilu nisu sva četiri zimska pneumatika, to vozilo se tretira kao tehnički neispravno i u slučaju saobraćajne nezgode koji izazove vozač takvog vozila i vozač i vlasnik dužni su da osiguranju vrate sav novac isplaćen oštećenom, a radi se o iznosima koji se mogu meriti desetinama miliona dinara. Nedostatak zimskih guma može da vas mnogo košta kada je u pitanju regres prema osiguranju”.

U Beogradu, u slučaju menjanja guma, što obuhvata demontažu letnjih, montažu zimskih guma i njihovo balansiranje, cena je od 500 do 900 dinara po gumi.

U jednom od velikih maloprodajnih lanaca auto guma i ujedno i servisa, Beoguma, montaža i balansiranje guma od 10 do 15 cola je 850 dinara po gumi, 16 i 17 cola na putničkim automobilima 1.000 dinara, a 18 i 19 cola na putničkim automobilima 1.400 dinara po gumi.

U zavisnosti od budžeta kupca zimske gume mogu naći i po ceni od 5.000 dinara po komadu, ali i za više od 40.000, koliko treba izdvojiti za modele koji se montiraju na terence.

Cena guma promera „15“ koštaju od 5.400 dinara do 12.000. Malo skuplje prodaju se od 8.700 do više od 20.000 dinara po gumi.

Za čestu dimeziju guma 185/65/R15, najjeftinije su oko 5.500 dinara, a naskuplje 23.000 dinara.

Ukoliko vam treba veličina 195/55/R16 tu već nema modela ispod 6.000 dinara. Srednja klasa ovih guma košta od 12.000 do 15.000 dinara.

Jeftinije može ispasti skuplje

Svake godine veliki broj vozača odluči da kupi polovne zimske gume. Jedini razlog zbog kojeg se odlučuju na ovakav korak jeste početna ušteda novca. Međutim, ovakva kupovina često može biti vrlo rizična, ali čak i neisplativa.

Pri kupovini polovnih guma prosečan kupac evenutlano gleda dubinu šare i samo na osnovu toga odlučuje da li će ih kupiti, jer po tome računa koliko će dugo moći da je vozi. Što je šara dublja, duže ćemo takvu gumu koristiti. Manji broj kupaca pored šare pogleda i opšte stanje gume, gde se trude da im ne promakne kakvo vidno oštećenje.

Međutim, opasnost se zapravo krije u oštećenjima gume koja često nisu vidljiva golim okom. Reč je pukotinama u strukturi gume, pa i mikopukotnima do kojih dolazi ukoliko je prethodni vlasnik, primera radi, naglo prelazio preko ivičnjaka, upadao u udarne rupe i tome slično. Složićete da su ove situacije zapravo vrlo česte, a one mogu da naprave brojna oštećenja koja kasnije tokom upotrebe mogu da uzrokuju pucanje gume.

Osim ovih oštećenja koja se često ne vide golim okom, tu su i ona koja su nastala ako prethodni vlasnik nije vodio računa o propisanom pritisku. To znači da je takva guma vrlo često pohabana po gazećem sloju – ako je pritisak bio niži, guma se više istrošila po njenim ivicama, a ako je bio viši, pohabana je po sredini. U oba slučaja kočenje i stabilnost sa takvom gumom su ugroženi.

Polovne zimske gume mogu biti oštećene

Prema istraživanjima koje je sproveo britanski nezavisni institut za bezbednost saobraćaja ustanovljeno je da se na tržištu polovnih guma, dakle u prodaji, nalazi čak 40% ozbiljno oštećenih pneumatika.

Osim ovih navoda, vozači ne treba da zaborave činjenicu da je takve gume neko skinuo sa svog vozila sa razlogom, i da su dovoljno dobre da ih svakako ne bi otpisao.

Izuzetno mali broj ljudi menja gotovo nove gume nekim boljim, a broj polovnih guma na tržištu je ogroman. To jasno govori da je da većina takvih guma zapravo skinuta sa vozila zbog debelog razloga.

I na kraju, ako ste imali sreće i pronašli polovnu gumu bez oštećenja, ona je svakako donekle istrošena pa će vreme za kupovinu novih doći mnogo ranije nego da u startu birali nove gume.

Alo.rs

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments