Претрага
Close this search box.

ODLAZI U ISTORIJU: Poslednja isporuka “boinga 747”, prvi džambo-džet

Nakon više od pet decenija, Boingov džambo-džet “747” odlazi u istoriju. Poslednji primerak je teretna verizija ovog aviona koja je isporučena “Atlas eru”.

Boingov “747”, originalni i verovatno najestetičniji džambo-džet, napravio je revoluciju u vazdušnom saobraćaju tokom pet decenija vladavine, a “kraljicu neba” zamenili su efikasniji dvomotorni avioni.

Boingov “747”, originalni i verovatno najestetičniji džambo-džet, napravio je revoluciju u vazdušnom saobraćaju tokom pet decenija vladavine, a “kraljicu neba” zamenili su efikasniji dvomotorni avioni.

Poslednji “boing 747” izašao je iz fabrike u državi Vašington pre mesec dana i danas je isporučen u teretnoj verziji “Atlas eru”.

Prepoznatljiva grbasta silueta “747”, poznatog i kao “kit”, privukla svetsku pažnju pre 53 godine kao putnički avion “Pan Ama”.

Dizajniran kasnih 1960-ih da zadovolji potražnju za masovnim putovanjima, gornja paluba širokog trupa sa dva prolaza postaje najluksuzniji klub na svetu iznad oblaka.

“Pre ‘747’, prosečna porodica nije mogla da leti iz SAD u Evropu po pristupačnoj ceni”, istakao je izvršni direktor kompanije “Er Frans – KLM” Ben Smit.

Džambo je takođe postao i simbol svetskih zvaničnika od američkog nuklearnog komandnog mesta u avionu “Sudnjeg dana”, do papskih poseta iznajmljenim avionima “747” za te situacije zvani “Pastir 1”.

Kada je prvi “747” poleteo iz Njujorka 22. januara 1970. godine, posle kašnjenja zbog kvara motora, kapacitet aviona se udvostručio na 350-400 sedišta.

Razvojni troškovi od milijardu dolara skoro su doveli do bankrota Boinga, ali je vrhunac u istoriji ovog aviona dosegnut 1989. godine, kada je Boing predstavio “747-400” sa novim motorima i lakšim materijalima i tako ga, za mnoge koji su pilotirali njime, učinio “najlepšim i najlakšim avionom za sletanje”.

Isti nalet inovacija koji je podigao “747” u nebo doveo je i do njegovog kraja, jer je napredak omogućio mlaznjacima sa dva motora da ostvare isti domet po nižoj ceni.

Ipak, “777H”, koji treba da zauzme mesto “747” na vrhu tržišta mlaznih aviona, neće biti spreman bar do 2025. godine.

rojters/rts

Tagovi:

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Povezane vesti