Tokom jula i avgusta više se putuje, pa su saobraćajne nesreće češće, a ukoliko dođe do udesa je više stradalih jer na odmor kreću cele porodice, upozorava direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.
Leti, i u periodu visokih temperatura, saobraćajne nesreće su češće pre svega zbog većeg broja putovanja, sezona je godišnjih odmora, u vozilima je više putnika – putuju cele porodice i ukoliko dođe do udesa više je stradalih, izjavio je direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.
Statistika pokazuje da se u Srbiji svake godine u periodu jul – avgust prosečno izgubi 100 života na putevima. Od toga najviše ginu vozači i putnici u automobilima. Najveći problem je umor, a za njega je jedini lek odmor, istakao je Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
On je naveo da se generalno u toku godine najveći broj saobraćajnih nesreća događa u naseljenim mestima i da najčešće stradaju pešaci. Međutim, tokom leta fokus nezgoda prebacuje se na puteve van naselja – najviše stradaju vozači i putnici u automobilima. Zbog toga, svi koji putuju automobilom imaju poseban razlog da budu oprezniji i da preduzmu sve zakonom propisane mere kako bi se zaštitili – da budu vezani i na prednjim i na zadnjim sedištima i da se deca prevoze u sopstvenim sedištima, takođe vezana sigurnosnom pojasevima, preporučuje Okanović.
Pratite gužve na granici
Okanović je rekao da se tokom leta očekuju velike kolone na graničnim prelazima i da je dobro da se vozači informišu kakvo je stanje na alternativnim prelazima.
Prema njegovim rečima, dobro je imati internet ako se putuje u inostranstvo i da svaki operater nudi mogućnost da uz doplatu imate internet u romingu i putem Gugl mapa pratite stanje i gužve na graničnim prelazima.
– Može da se dogodi da, na primer, na prelazu Prohor Pčinjski nema nijednog vozila a može da se desi da je kolona dva kilometra – rekao je Okanović u Jutarnjem programu RTS.
Ne testirajte izdržljivost
Okanović je naglasio da je važno da shvatimo da je ispred nas najopasniji period u toku godine što se tiče saobraćaja.
– Cela naša porodica je na ta četiri točka kojim mi upravljamo. Najveći problem je umor i nemojte testirati granice svoje izdržljivosti. Kad počnete da osećate prve znake umora, stanite na prvo bezbedno mesto i odmorite se. Uzimanje kafe i energetskih napitaka je zavaravanje. To je rešavanje trenutne situacije, ali se ta situacija meri u minutima. Jedini lek za umor jeste odmor -naglašava Damir Okanović.
Vrućina skreće pažnju i pešacima i vozačima
Vrućina, kaže Okanović, utiče i na vozače i na pešake. On je zato zamolio vozače da shvate da su sada pešaci skloniji rizičnom ponašanju jer beže sa sunca, nemaju strpljenja da čekaju da im se uključi zeleno svetlo na semaforu i nemaju strpljenja da odu na pešački prelaz, već prelaze gde stignu.
Ne držite decu u krilu
– Nemojte se igrati životom deteta. Stravična je greška kada majke drže decu u krilu. U slučaju čeonog sudara, majka neće uspeti da zadrži dete, to su stravične sile koje deluju. Drugo, u slučaju čeonog sudara dete kreće napred i majka zajedno sa njim. Onda se dete nalazi u sendviču kada će majka težinom svoga tela da usmrti svoje dete – objašnjava Okanović, i dodaje da deci u vozilu ne treba praviti krevet na zadnjem sedištu, već ga staviti u bezbednosno sedište, jer ukoliko nije u sedištu u slučaju saobraćajne nezgode ima velike šanse da strada.
Prema njegovim rečima, postoji razlog zašto je dečje sedište obavezno, to nije nikakav trend već je nužno sa aspekta bezbednosti. Okanović je podsetio da poslednjih godina deca u našoj zemlji najviše ginu kao putnici u vozilima.
Noć je samo za profesionalce
Mnogi polaze noću na put. Okanović objašnjava da lekari kažu da se noć preporučuje samo za profesionalce, odnosno one koji su uvežbani da voze noću i imaju dobru vozačku kondiciju. Za ostale se ne savetuje.
– Mi preporučujemo da se vozi danju a noću spava, i za one koji se ipak odluče da voze noću da znaju da je kritičan period zora. Sa aspekta krize za spavanje i sa aspekta vidljivosti naše oko se najteže prilagođava tom periodu kada je prelaz iz noći u dan – poručuje Damir Okanović.
Saveti za bezbedan put
Prema rečima Damira Okanovića, tehnički spremno vozilo je posebno bitno. Klima mora da bude ispravna i da dobro radi.
– Što se tiče samog podešavanja klime, slobodno stavite na koju hoćete temperaturu. Bitno je samo da pre završetka vožnje, odnosno izlaska putnika, polako izjednačite spoljašnju i unutrašnju temperaturu u vozilu. Na pet minuta pre završetka vožnje isključite klimu, pojačajte ventilaciju i pred sam kraj vožnje otvorite prozore. Na taj način će se vaše telo prilagoditi spoljašnjoj temperaturi, a klima-sistem će ostati suv, odnosno sprečiti razvoj štetnih mikroorganizama – savetuje Okanović.
Dodaje da je važno pripremiti litar i po sveže vode po putniku, pun rezervoar i pun mobilni telefon jer putari u ovom periodi izvode radove, tako da neće biti gužve samo na graničnim prelazima, već i zbog izvođenja radova.
Pojas glavu spasava
Poručio je putnicima u vozilu da ako nikada u životu nisu vezali pojas na zadnjem sedištu počnu sada to da rade jer imaju mnogo veću šansu da dožive saobraćajnu nezgodu i nastradaju ako nisu imali vezan pojas.
– Molim one koji sede na prednjim sedištima, nemojte da se smejete ako se neko veže iza vas jer ako taj iza vas nije vezan, a dođe do čeonog sudara, on će vas da usmrti ili povredi – ističe Damir Okanović.
Odmor jedini lek za umor
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja objašnjava da umor stvara velike poteškoće tokom vožnje, ozbiljan problem prave kafa i energetski napici koji zavaravaju vozače da nisu umorni, a u stvari jesu. Stoga je odmor jedini lek za umor, napominje Okanović, i preporučuje konzumaciju lagane hrane i izbegavanje alkohola.
alo.rs