Претрага
Close this search box.

OPREZNO NA PUT Najopasniji period za vozače je ispred nas: 100 ljudi tokom leta gine u saobraćajkama!

Foto: SHUTTERSTOCK/mondo.rs
Tokom jula i avgusta više se putuje, pa su saobraćajne nesreće češće, a ukoliko dođe do udesa je više stradalih jer na odmor kreću cele porodice, upozorava direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.

Leti, i u periodu visokih temperatura, saobraćajne nesreće su češće pre svega zbog većeg broja putovanja, sezona je godišnjih odmora, u vozilima je više putnika – putuju cele porodice i ukoliko dođe do udesa više je stradalih, izjavio je direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.

Statistika pokazuje da se u Srbiji svake godine u periodu jul – avgust prosečno izgubi 100 života na putevima. Od toga najviše ginu vozači i putnici u automobilima. Najveći problem je umor, a za njega je jedini lek odmor, istakao je Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

On je naveo da se generalno u toku godine najveći broj saobraćajnih nesreća događa u naseljenim mestima i da najčešće stradaju pešaci. Međutim, tokom leta fokus nezgoda prebacuje se na puteve van naselja – najviše stradaju vozači i putnici u automobilima. Zbog toga, svi koji putuju automobilom imaju poseban razlog da budu oprezniji i da preduzmu sve zakonom propisane mere kako bi se zaštitili – da budu vezani i na prednjim i na zadnjim sedištima i da se deca prevoze u sopstvenim sedištima, takođe vezana sigurnosnom pojasevima, preporučuje Okanović.

Pratite gužve na granici

Okanović je rekao da se tokom leta očekuju velike kolone na graničnim prelazima i da je dobro da se vozači informišu kakvo je stanje na alternativnim prelazima.

Prema njegovim rečima, dobro je imati internet ako se putuje u inostranstvo i da svaki operater nudi mogućnost da uz doplatu imate internet u romingu i putem Gugl mapa pratite stanje i gužve na graničnim prelazima.

– Može da se dogodi da, na primer, na prelazu Prohor Pčinjski nema nijednog vozila a može da se desi da je kolona dva kilometra – rekao je Okanović u Jutarnjem programu RTS.

Ne testirajte izdržljivost

Okanović je naglasio da je važno da shvatimo da je ispred nas najopasniji period u toku godine što se tiče saobraćaja.

– Cela naša porodica je na ta četiri točka kojim mi upravljamo. Najveći problem je umor i nemojte testirati granice svoje izdržljivosti. Kad počnete da osećate prve znake umora, stanite na prvo bezbedno mesto i odmorite se. Uzimanje kafe i energetskih napitaka je zavaravanje. To je rešavanje trenutne situacije, ali se ta situacija meri u minutima. Jedini lek za umor jeste odmor -naglašava Damir Okanović.

Foto: alo.rs

Vrućina skreće pažnju i pešacima i vozačima

Vrućina, kaže Okanović, utiče i na vozače i na pešake. On je zato zamolio vozače da shvate da su sada pešaci skloniji rizičnom ponašanju jer beže sa sunca, nemaju strpljenja da čekaju da im se uključi zeleno svetlo na semaforu i nemaju strpljenja da odu na pešački prelaz, već prelaze gde stignu.

Ne držite decu u krilu

– Nemojte se igrati životom deteta. Stravična je greška kada majke drže decu u krilu. U slučaju čeonog sudara, majka neće uspeti da zadrži dete, to su stravične sile koje deluju. Drugo, u slučaju čeonog sudara dete kreće napred i majka zajedno sa njim. Onda se dete nalazi u sendviču kada će majka težinom svoga tela da usmrti svoje dete – objašnjava Okanović, i dodaje da deci u vozilu ne treba praviti krevet na zadnjem sedištu, već ga staviti u bezbednosno sedište, jer ukoliko nije u sedištu u slučaju saobraćajne nezgode ima velike šanse da strada.

Foto: Alo/Shutterstock

Prema njegovim rečima, postoji razlog zašto je dečje sedište obavezno, to nije nikakav trend već je nužno sa aspekta bezbednosti. Okanović je podsetio da poslednjih godina deca u našoj zemlji najviše ginu kao putnici u vozilima.

Noć je samo za profesionalce

Mnogi polaze noću na put. Okanović objašnjava da lekari kažu da se noć preporučuje samo za profesionalce, odnosno one koji su uvežbani da voze noću i imaju dobru vozačku kondiciju. Za ostale se ne savetuje.

– Mi preporučujemo da se vozi danju a noću spava, i za one koji se ipak odluče da voze noću da znaju da je kritičan period zora. Sa aspekta krize za spavanje i sa aspekta vidljivosti naše oko se najteže prilagođava tom periodu kada je prelaz iz noći u dan –  poručuje Damir Okanović.

Saveti za bezbedan put

Prema rečima Damira Okanovića, tehnički spremno vozilo je posebno bitno. Klima mora da bude ispravna i da dobro radi.

– Što se tiče samog podešavanja klime, slobodno stavite na koju hoćete temperaturu. Bitno je samo da pre završetka vožnje, odnosno izlaska putnika, polako izjednačite spoljašnju i unutrašnju temperaturu u vozilu. Na pet minuta pre završetka vožnje isključite klimu, pojačajte ventilaciju i pred sam kraj vožnje otvorite prozore. Na taj način će se vaše telo prilagoditi spoljašnjoj temperaturi, a klima-sistem će ostati suv, odnosno sprečiti razvoj štetnih mikroorganizama – savetuje Okanović.

Dodaje da je važno pripremiti litar i po sveže vode po putniku, pun rezervoar i pun mobilni telefon jer putari u ovom periodi izvode radove, tako da neće biti gužve samo na graničnim prelazima, već i zbog izvođenja radova.

Pojas glavu spasava

Poručio je putnicima u vozilu da ako nikada u životu nisu vezali pojas na zadnjem sedištu počnu sada to da rade jer imaju mnogo veću šansu da dožive saobraćajnu nezgodu i nastradaju ako nisu imali vezan pojas.

– Molim one koji sede na prednjim sedištima, nemojte da se smejete ako se neko veže iza vas jer ako taj iza vas nije vezan, a dođe do čeonog sudara, on će vas da usmrti ili povredi – ističe Damir Okanović.

Odmor jedini lek za umor

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja objašnjava da umor stvara velike poteškoće tokom vožnje, ozbiljan problem prave kafa i energetski napici koji zavaravaju vozače da nisu umorni, a u stvari jesu. Stoga je odmor jedini lek za umor, napominje Okanović, i preporučuje konzumaciju lagane hrane i izbegavanje alkohola.

alo.rs

Tagovi:

0 Komentara
Najstariji
Najnoviji Najviše glasova
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Povezane vesti