Foto: Media Biro

Nakon više od sedam godina izgradnje, otvorena je prioritetna deonica autoputa Bar – Boljare, od Smokovca do Mateševa.

Autoput su pritiskom na dugme zajednički otvorili premijer Crne Gore Dritan Abazović, predsednik Milo Đukanović, ministar kapitalnih investicija Ervin Ibrahimović i otpravnica poslova Ambasade Kine Hua Yafang.

Premijer Dritan Abazović rekao je da se radi o možda i najvećem neimarskom poduhvatu u Crnoj Gori.

– Zato danas, sedam godina od početka izgradnje, ne otvaramo samo put, već i perspektivu – za građane i privredu, za Crnu Goru i njenu budućnost. Auto-put je početak trajnog spajanja Crne Gore sa svetom. Vrleti crnogorskog krša sjediniće se sa plodnom ravnicom, glavni grad sa severom, a Crna Gora sa Evropom – poručio je Abazović.

Istakao je da zahvalnost dugujemo svim partnerima koji su dio karijera i života ugradili u ovaj projekat.

Abazović je kazao da će posebno sa završetkom auto-puta od Boljara do Bara, Crna Gora sa Lukom Bar biti jedan od važnijih pravaca u tranzitnim saobraćajnim tokovima Balkana.

Predložio da autoput dobije ime po crnogorskoj princezi Kseniji, prvoj ženi vozaču u Evropi, ličnosti koja je, kako je rekao, umnogome oslikala Crnu Goru tog vremena.

Autoputem će upravljati kompanija Monteput, a njen izvršni direktor Milan Ljiljanić podsetio je da je na današnji dan, pre 17 godina, za saobraćaj otvoren tunel Sozina. Kako je kazao, to je bio početak velikih radova na izgradnji moderne putne infrastrukture u Crnoj Gori.

– Ta iskustva su nam značajno pomogla prilikom praćenja radova na autoputu. Zahtevan i složen poduhvat, kakav je ovaj, učinili su da se podigne na noge kompletan kadrovski i tehnički potencijal u državi – rekao je Ljiljanić.

Ukazao je na to da su, pored izvođača, veći deo radova na autoputu izvršile crnogorske firme.

– Na taj način su stekle znanje i iskustvo, te samim tim jaku referencu koja će biti preporuka za nastavak izgradnje ostalih deonica – dodao je Ljiljanić.

Foto: Gov.me/S. Matić

Do primorja za pet sati

Otvaranje prve deonice autoputa od velikog je značaja i za građane Srbije koji će sada brže stizati do mora. Prema ranijim najavama, kada autoput bude u celosti izgrađen kroz obe zemlje, od Beograda do Bara će se putovati pet sati.

Kako je rečeno tokom nedavne posete Dritana Abazovića Beogradu, Srbija je već počela izradu projektne dokumentacije za deo autoputa od Požege do Boljara. S druge strane, Andrej Mihailović iz Monteputa kazao je da će uskoro biti raspisan tender za projekovanje druge deonice od Mateševa do Andrijevice, a kasnije od Andrijevice do Boljara.

Trasa autoputa položena je od Smokovca dolinom reke Morače i obroncima Vežišnika, a zatim u zoni ušća Male Rijeke i Morače, nastavlja sa izdizanjem preko Bratonožićkih Njiva i Pelevog Brijega u rejonu Vjeternika. U nastavku preko Dedinca, Mrkog Krša, Zagrađa kroz masiv Kosmana izlazi u dolinu Uvča. U nastavku od Uvača, trasa se pruža padinom uz potok Čestogaz, i dalje brdovitim predelima zapadno od doline reke Tare, a završava u zoni Mateševa, iza petlje Mateševo.

Autoput se proteže na različitim nadmorskim visinama – od 63 metra kod Smokovca kod Podgorice, do 1.100 metara iznad mora na naplatnoj rampi kod Kolašina.

Ukupna dužina autoputa je cca 41,5 km, od čega 60% čine objekti. Prioritetna deonica podeljena je na četiri dela sa ukupno 19 poddeonica.

Foto: Media Biro

Najzahtevniji objekti na autoputu su most Moračica dužine 960 metara, tunel Vjeternik dužine 3039 metara, tunel Kosman dužine 2662 metara, tunel Jabučki krš dužine 1455 metara. Deonica Smokovac – Mateševo ima 20 mostova na glavnoj trasi, zatim devet mostova – rampi na petljama, 16 dvocevnih tunela, dva nadvožnjaka, osam podvožnjaka, 7,2 km potpornih zidova. Deonica ima i četiri petlje sa naplatnim rampama, i to Smokovac, Pelev Brijeg, Veruša i Mateševo.

Za potrebe izgradnje i geoloških istražnih radova korišćeno je 60 km pristupnih puteva

Autoput će zvanično biti pušten u sabraćaj u četvrtak, 14. jula u 8 sati, a prvih sedam dana, tačnije do 21. jula putarina se neće naplaćivati.

Nakon toga putarina za motore će biti 1,5 eura, za automobile 3,5 eura, a za autobuse, odnosno kamione 17 eura. Maksimalna brzina kretanja ograničena je na 100 kilometara na sat.

Izgradnja ove deonice auto-puta trajala je više od sedam godina. Radovi su počeli u maju 2015. godine i trebalo je da budu završeni u maju 2019. godine. Međutim, rok je više puta pomeran, i to najpre na 20. septembar 2020, a zatim na novembar 2021. Bilo je najava i da će autoput biti otvoren u januaru, a zatim i maju ove godine, međutim, i ti rokovi su probijeni.

Ugovor o izgradnji potpisan je sa kineskom kompanijom China Road and Bridge Corporation (CRBC), a cena je ugovorena na 809,6 mil EUR.

ekapija.com

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments