Napori proizvođača putničkog i teretnog programa da smanje negativan uticaj po životnu sredinu, vremenom su doveli do bitne izmene u konstrukciji savremenih vozila. Nakon uvođenja katalizatora, novina u filtraciji izduvnih gasova ogledala se u primeni DPF filtera, koji se od 2007. godine nalazi na spisku obaveznih komponenti svakog dizelaša.
Koja je uloga DPF filtera?
Skraćenica DPF (Diesel Particulate Filter) poznavaocima engleskog jezika otkriva i njegovu ulogu: ovaj filter služi pročišćavanju izduvnih gasova od krupnih i štetnih čestica koje su proizvod rada motora pogonjenog dizelskim gorivom. Unutar filtera postoji jezgro koje pročišćava izduvne gasove, blokirajući put štetnim česticama, sve u cilju očuvanja životne okoline.
Šta je regeneracija DPF filtera?
Da bismo bolje razumeli proces čišćenja filtera, treba imati na umu da postoje dve vrste regeneracije, pasivna i aktivna. Prva, podrazumeva da se vozilo kreće većom brzinom, odnosno da je broj obrtaja veći nego što je to slučaj u uslovima gradske vožnje. Vrući gasovi ulaze u izduvni sistem i sagorevaju nakupljenu materiju. Upravo se iz tog razloga DPF postavlja nedaleko od motora, kako bi pasivna regeneracija bila što efikasnija.
Aktivno čišćenje filtera pokreće se kada računar vozila, na osnovu informacija koje je prikupio posredstvom senzora, proceni da je filter dovoljno opterećen i da je vreme da se regeneracija realizuje. Količina goriva u upotrebi raste u cilju podizanja temperature koja je neophodna za odvijanje regeneracije. Proces je potpuno automatizovan, bez potrebe za intervencijom vozača.
Važno je znati da temperatura koja se postiže unutar filtera za vreme regeneracije prelazi 600 stepeni Celzijusa. Uzimajući u obzir ovaj podatak, jasno je da je rizik od požara itekako veliki.
Ako je filter ispravan, čemu onda strah?
Pravne službe proizvođača automobila i DPF filtera imaju pune ruke posla. Širom sveta, registrovani su slučajevi gde je DPF filter glavni krivac za ozbiljnu štetu na vozilima, a u pojedinim slučajevima i izvor požara!
Na nekim tržištima zabeleženi su propusti proizvođača, zbog čega su nastale ogromne štete. Glavnu ulogu odigrao je upravo DPF filter koji je, usled neispravnog rada, napravio skupe problema pod haubom. Australija je najbolji primer za ovakav scenario, a reč je o grupnoj tužbi ogorčenih kupaca protiv japanskog proizvođača Tojote.
Neispravan DPF vremenom može naneti veliku štetu na motoru. Pritisak koji nastaje u zagušenom filteru može dalje uticati na ispravnost katalizatora, EGR ventila, turbine i drugih komponenti. Iako je šteta nastala nefunkcionalnim filterom nekada stvar greške proizvođača, češće je rezultat nemara i ignorisanja problema od strane vozača, odnosno vlasnika vozila.
Simptomi neispravnog filtera su smanjena snaga vozila, nemogućnost regeneracije filtera, povećana potrošnja goriva, crni dim iz auspuha, pojačan miris dizela, vozilo u tzv. “limp” modu i slično. Ukoliko se ovi pokazatelji ignorišu i problem ne bude rešen na vreme, potencijalno mogu stradati i drugi skupi delovi, najčešće turbina.
Sa druge strane, bez obzira da li je filter ispravan ili ne, rizik od mogućeg požara je uvek prisutan. Do požara dolazi iz više razloga, a svaki je u uskoj vezi sa visokim temperaturama koje su neophodne u odvijanju procesa regeneracije. Izbijanje požara je često rezultat kontakta motornog ulja sa usijanom površinom DPF filtera. Ulje dolazi u dodir sa filterom usled dotrajalih dihtunga ili drugih neispravnih komponenti. Sa druge strane, postoje slučajevi u kojima je instalacija, tačnije njena izolacija, došla u kontakt sa površinom filtera i zapalila se. Iz navedenih razloga preporuka svakog servisera je detaljna kontrola vozila pre odlaska na duže puteve. Visoke spoljnje temperature i toplota nastala radom motora na otvorenom putu, povećavaju rizik od požara.
Šta ako je filter ugašen ili izvađen?
Kao i u mnogim slučajevima, ljudski faktor je taj koji bitno remeti stvari. Vozila sa neispravnim DPF filterima na evropskom tržištu postižu daleko manju cenu, od istih primeraka gde je ova komponenta u radnom stanju. Cena filtera, u većini slučajeva, iznosi više hiljada evra, što je u odnosu na vrednost samog vozila, neretko neisplativo za vlasnike. Takva vozila priliku za drugi život pronalaze na tržištima kao što je naše, gde je kupovna moć vozača automobila daleko slabija od one u većini evropskih zemalja.
Problem leži u ambiciji preprodavaca, koji svesno ili nesvesno kupuju ovakva vozila. Deo učesnika u ovom biznisu nenamerno dolaze u posed vozila sa neispravnim DPF filterom. U njihovom slučaju atraktivna cena i potencijalni profit nadjačavaju razum. Ono što sledi u oba scenarija, predstavlja najveću opasnost po krajnjeg kupca.
Softversko gašenje prijavljenih grešaka, softversko gašenje DPF filtera i druge slične operacije, sa kojima budući vlasnik nije upoznat, predstavljaju ozbiljan rizik. Pored ovih, računarskih intervencija, postoji mogućnost i one mehaniče, što podrazumeva čišćenje filtera ili njegovo eliminisanje iz izduvnog sistema. Iako je čišćenje DPF filtera dozvoljeno, efekti nisu dugoročni. Pitanje je vremena, kada će ponovo doći donjegovog zagušenja. U slučaju izbacivanja komponente, pored prljanja ruku nesavesnih mehaničara, potrebno je uneti i softverske izmene, kako bi cela operacija bila neprimetna.
Sa druge strane, postoje vlasnici automobila, koji posegnu za istim rešenjima kada na njihovom vozilu dođe do pomenutog problema. Pored toga što sebe i svoje putnike izlažu riziku, još veći problem je kada se vremenom odluče da prodaju automobil. Da li će potencijalnog kupca upoznati sa izmenama, stvar je izbora pojedinca.
Bez prolaza na tehničkom zbog neispravnog DPF filtera od 2025. godine
U domaćim medijima najavljena je rigorozna kontrola ispravnosti DPF filtera i katalizatora, koja je trebalo da bude uvedena ovog leta. U razgovoru sa ljudima iz agencije za tehnički pregled “VM 021” iz Novog Sada, saznali smo da se novine u tehničkom pregledu ispravnosti vozila ipak odlažu za 2025. godinu, kada će inspekcija ove vrste postati obavezna.
Prema rečima sagovornika, vlasnicima se trenutno skreće pažnja na neispravnost ili nepostojanje DPF filtera ili katalizatora. Međutim, za dve godine ovakva vozila neće moći da prođu pregled, zbog čega neće imati pravo na registraciju, odnosno na njeno produženje, sve dok se nedostatak ne otkloni. Za mnoge vlasnike automobila, ovo je prava noćna mora, jer se na tas stavljaju cena novog filtera i vrednost samog vozila.
Filteri i katalizatori nisu hir, već realna potreba
Iako na prvi pogled deluje da je uvođenje katalizatora, DPF filtera i AdBlu tečnosti, stvar ugađanja zelenoj agendi, njihova primena je itekako medicinski potkrepljenja. Naučno je dokazano da su izduvni gasovi koje oslobađaju četvorotočkaši pogonjeni na dizel, kancerogeni, te da je njihovo učešće u podsticanju problema sa astomom i drugim sličnim oboljenjima, sve sem zanemarljivo.
dnevnik.rs
Pored aktivne i pasivne regeneracije postoji jos jedna a to je prinudna regeneracija koja se pokreće dijagnostičkim alatom gde se regeneracija odvija u mestu tj dok vozilo nije u pokretu.