Mnogi koji su svoj odmor planirali u Grčkoj ili Italiji pitaju se koliko je bezbedno ići zbog požara koji besne u tim zemljama. Ipak, ako je aranžman uplaćen, nije lako otkazati ga i dobiti povraćaj novca. Šta kada elementarna nepogoda pokvari planove za letovanje – kakva su prava putnika?
Iako na severu Rodosa nema požara, Tanja Suvajdžić je primetila da su plaže, na kojima je ranije bilo i po nekoliko stotina ljudi, ovih dana znatno praznije.
“Nije strašno, ali situacija uopšte nije da se dolazi zato što vetar jako duva, mnogo su velike vrućine, ne mogu da kontrolišu požare i niko ne može da garantuje da se neće širiti na ovu stranu. Budu i isključenja struje, i u toku dana i uveče, čak i vode noćas. Nije prijatan osećaj, mrak je u gradu”, ističe Suvajdžićeva.
U ovakvim sitacijama agencije ne otkazuju putovanja sve dok država u kojoj dođe do vremenskih neprilika ne proglasi vanredno stanje.
“Ukoliko se proglasi vanredno stanje, onda imamo obavezu da obavestimo putnike koji će putovati na tu destinaciju i da im ponudimo neku alternativu ili da izvšimo povraćaj novca, ali tada nas stavljaju u poziciju da i mi možemo zahtevati povraćaj novca od hotelijera i svih onih davaoca usluga na toj destinaciji”, objašnjava direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije Aleksandar Seničić.
Iz Ministarstva turizma i omladine savetuju da turisti sami ne odustaju od puta.
“Ono što mi savetujemo, nakon komunikacije sa agencijom, je da ukoliko im agencija ne pruži informaciju, odnosno ne kaže im da je nebezbedno, da se pojave na mestu polazišta, jer u suprotnom to će se verifikovati kao da su oni otkazali putovanje, čime se umanjuju njihova prava za naknadu odnosno potraživanje sredstava”, kaže pomoćnica ministra turizma Republike Srbije Dunja Đenić.
“Turizam je najranjivija industrija”
Andrej Todorović iz turističke agencije ističe da je opravdan odustanak od putovanja u slučaju vanrednih situacija, otkazivanja u vazdušnom saobraćaju, pandemije, poplave, prirodna katastrofa ili eventualnog zatvaranja hotela.
“Turizam je, mogu poetično da kažem, najranjivija industrija i sve što se dešava oko neke destinacije ili u samoj destinaciji može da utiče na normalno funkcionisanje turizma i gostiju koji posećuju tu određenu destinaciju”, naglašava Todorović.
Ukoliko, ipak, odlučite da ne pođete na put, iako vas uveravaju da je bezbedno jer nije uvedena vanredna situacija, i o tome agenciju obavestite pet dana pred polazak, treba da znate da vam novac neće biti vraćen.
Deset odsto se vraća ako agenciju obavestite devet do šest dana pre putovanja, a skoro ceo iznos samo ako put otkažete 45 do 90 dana pred polazak.
U slučaju proglašenja vanrednog stanja, agencija je dužna da vrati ukupni iznos umanjen samo za administrativne troškove koji ne smeju da iznose više od pet odsto cene aranžmana.
rts