Prvog maja navršava se tačno dve godine od kada su najviši državni zvaničnici svečano otvorili radove na tunelu ispod Iriškog venca na Fruškoj gori i time ozvaničili početak izgradnje Fruškogorskog koridora – brze saobraćajnice koja će povezati Novi Sad i Rumu. Bio je to povod da obiđemo dva najznačajnija objekta na trasi Koridora: dvocevni tunel od 3,5 kilometra, najduži u Srbiji i most preko Dunava između Petrovaradina i Kaća.
U petak se na sva tri gradilišta radilo. Kažemo tri, jer se tunel buši s obe strane Fruške gore i rade se obe cevi istovremeno. I dok sa severne strane tunela na izlasku ka Novom Sadu gradilište ne zauzima veliku površinu, sa iriške strane je to drugačije, radnički kamp i odlagalište s gradilištem zauzimaju i dolinu i obližnje brdo, dok do toga vodi novoizgrađeni put dug nekoliko kilometara.
Kako nismo imali potrebna ovlašćenja za pristup gradilištu i zvaničnim informacijama od „Koridora Srbije” koji su nominalni investitor u ime države, ovog puta ne možemo izneti aktuelne podatke o napretku kroz planinu. Ipak, pre dva meseca, direktor „Koridora” Aleksandar Antić kazao je da je u obe cevi i s obe strane Fruške gore iskopano oko 200 metara tunela.
Radnici CRBC-a, kineske kompanije koja gradi Fruškogorski koridor vredan 606 miliona evra, skoro godinu i po dana borili su se terenom na severnom portalu tunela, učvršćujući okolne padine, da bi pre nešto više od šest meseci počelo bušenje tunela hidrauličkim bušilicama, pošto je upotreba dinamita u nacionalnom parku zabranjena.
Na sva tri gradilišta se radilo. Kažemo tri, jer se tunel buši s obe strane Fruške gore i rade se obe cevi istovremeno
Samo bušenje je u početku išlo izuzetno polako, ali je prilikom jednog svojih obilazaka ovog gradilišta, istakao da je to stvar opreza i činjenice da iznad tunela prolazi put Novi Sad – Irig. Tada je naznačio da bi brzina bušenja trebalo da bude između dva i dva i po metra dnevno. Kako se buši istovremeno na četiri mesta, to je značilo da bi dnevno tunel trebalo da “raste” desetak metara. Tim tempom, biće potrebno do dve i po godine da se probije tunel kroz Frušku goru.
Fruškogorski koridor, planiran kao brza saobraćajnica sa po dve saobraćajne trake po smeru trebalo bi da bude završen do proleća 2025.
I dok iznad gradilišta neprekidni niz šlepera, kamiona i automobila koji prelazi preko Venca svedoči o nepohodnosti budućeg tunela, Neko bi se mogao zabrinuti zbog ogoljenih padina Fruške gore u okolini gradilišta i na trasi budućeg puta. Tu bi trebalo da pomogne izjava predsednika Srbije Aleksandra Vučića koji je na otvaranju radova 1. maja 2021. godine rekao da mu je kineska kompanija obećala da će umesto svakog posečenog stabla zasaditi dva druga.
Sa tunela i Fruške gore odlazimo na gradilište mosta preko Dunava u Petrovaradinu. U međuvremenu, situacija se na budućoj istočnoj obilaznici oko Novog Sada zakomplikovala istovremenim radovima putara koji farbaju linije i onih koji popravljaju slivnike i kanale. Naizmenično propuštanje vozila ne rasterećuje gužu, naprotiv.
Sa svojih 47,7 kilometara trebalo bi da osigura i ubrza saobraćaj između Novog Sada i Rume, oslobodi šume NP “Fruška gora” i ulice Iriga saobaćaja u vidu 900 kamiona i 10.000 drugih vozila po danu, dok bi na teritoriji Novog Sada imao ulogu južne i istočne obilaznice, izmeštajući teški teretni saobraćaj sa Salajke i Podbare
Na, ako smemo tako da je nazovemo, „delti” Rokovog potoka na njegovom ušću u Dunav privremeni čelični mostovi s kojih će se graditi budući most preko Dunava odavno su završeni. Na obali se pobijaju šipovi i betoniraju stubovi prilaznih rampi mostu, a posmatrajući iz daleka , čini se da se radi i na glavnim stubovima mosta u Dunavu.
Krilnim obuhvatom, kroz bogato zelenilo Petrovaradinsko-koviljskog rita prišli smo pod sam most, ali osim činjenice da Dunav i dalje dolazi i puni obližnje limane, tonje i dunavce, nismo mogli da utvrdimo više o samom toku izgradnje mosta.
Prelaz preko velike reke
Jedan od konstruktora novog mosta, Milijan Milić iz CRBC-a, na predstavljanju projekta početkom ove godine, kazao je da je ukupna dužinsa mosta 1.663 metra, a sastoji se od 668 metara duge severne prilazne konstrukcije, koja se protežena kaćkoj strani, glavne mostovske konstrukcije dužine 505 metara i južne prilazne konstrukfije nba petrovaradinskoj strani, koja je dužine oko 488 metara.
– Širina mosta je 28 metara, a prilazne konstrukcije široke su 25 metara. Površina samog mosta sastoji se iz dva kolovoza. Svaki k9olovoz obuhvata dve vozne trake širine 3,.5 metara od po dve ivične trake širine 0,5 meta4a. Most će celom svojom dužinom imati predviđene pešačke i bicikličke staze širine po dva metra – rekao je Milijan Milić.
Kako je naznačio, konstrukcija glavnog mosta projektovana je kao jedinstvena konstrukcija za obe kolovozne trake, dok su prilazne konstrukcije projektovane kao dve odvojene celine. Glavni raspon mostda širok je 200 metara i visok 9,5 metara u odnosu ns visok plovidbeni nivo.
Na bačkoj strani budućeg mosta ima više aktivnosti. U daljini se vidi mobilna betonjerka, podignuto je nekoliko stubova na koji će ležati pristupni putevi mostu, vire iz vode armature koje će uskoro prekriti beton stubova postavljenih u forlandu, odnosno suvom koritu Dunava. Tu su i ljubazni kineski radnici koji nas upozoravaju da nemamo ovlašćenje da snimamo, ali se to brzo rešava na obostrano zadovoljstvo. Mi imamo fotografije, a oni su sačuvali nepovredivost gradilišta.
Most će celom svojom dužinom imati predviđene pešačke i biciklističke staze širine po dva metra.
Sam Fruškogorski koridor, planiran kao brza saobraćajnica sa po dve saobraćajne trake po smeru, trebalo bi da bude završen do proleća 2025. godine. Sa svojih 47,7 kilometara trebalo bi da obavi više stvari: da osigura i ubrza saobraćaj između Novog Sada i Rume, oslobodi šume NP “Fruška gora” i ulice Iriga saobraćaja u vidu 900 kamiona i 10.000 drugih vozila po danu, dok bi na teritoriji Novog Sada imao ulogu južne i istočne obilaznice, izmeštajući teški teretni saobraćaj sa Salajke i Podbare. Kako počinje ukrštanjem sa putem Novi Sad – Zrenjanin kod Kaća, ima i vezu sa auto-putem E-75, a završava se obilaznicom oko Rume i izlazima na auto-puteve Beograd-Zagreb i Ruma-Šabac, trebalo bi i da obezbedi vezu Vojvodine i zapadne Srbije, te da olakša vezu sa Rumunijom i Bosnom i Hercegovinom.
dnevnik