Usled izbijanja rata u Ukrajini transport robe ka i iz Rusije je postao problematičan, što zbog promene ruta, rizika, čekanja na granicama, te su kompanije sada spremne da daju i po 10.000 evra za jednu turu do Moskve.
– Transport preko Ukrajine je stao, i naše i strane kompanije koje sarađuju sa tamošnjim su se našle u situaciji da moraju da se snalaze. Otvorile su se dve rute, jedna preko Turske i azijskih zemalja kako bi se Rusiji prišlo sa juga, i druga preko Poljske i Belorusije. Jednu turu plaćaju i po 10.000 evra, ali pored toga što vozača generalno nema, rizik koji prati takve vožnje uglavnom odgovori vozače od takvog poteza. Ali oni koji su spremni na tako nešto ubiraju ozbiljnu zaradu, kaže za Blic jedan vozač upoznat sa prilikama na tržištu u Srbiji.
Razloga za nagli rast cena transporta robe ima nekoliko. Na prvom mestu je pomenuti rizik i komplikacije (dugo čekanje na granicama, kamioni koji se uglavnom vraćaju prazni i sl.), i zbog istog i veliki broj vozača odbija da prihvati turu. Na drugom mestu je globalni faktor, tj. poskupljena svih troškova vezanih za prevoz kao što su gorivo, putarine, usputni trošak vozača itd.
Na trećem mestu je hroničan nedostatak vozača u Srbiji, te se ta anomalija na tržištu rada preliva i u ovom slučaju na veće cene.
Povećani troškovi
Od početka krize, troškovi prevoza su drastično porasli. Troškovi transporta su po samom izbijanju rata skočili 30 odsto, a kako vreme odmiče oni kontinuirano rastu. Tome doprinosi i logistički haos na granicama zemalja koje su i dalje otvorene ka Rusiji.
Za put koji je ranije trajao oko dve nedelje, sada treba i više od duplo vremena.
– Kada na taj duplo duži put uračunamo poskupljenja goriva, hrane i ostalo, trošak svakog vozača je postao ogroman, kaže naš sagovornik i dodaje da je i to jedan od razloga, pored rizika zašto se mali broj njih odvaži na ovaj potez.
Nafta Brent je nastavila da poskupljuje i popela se na nivo od oko 124 dolara po barelu, prema podacima sa portala oilprice.com.
Srbiji nedostaje više od 10.000 vozača
Transportna industrija u Srbiji se suočava sa ozbiljnim deficitom profesionalnih vozača. Stručnjaci procenjuju da ih nedostaje i više od 10.000. Podaci poslodavaca širom Srbije pokazuju da nedostaje oko 8.000 njih u drumskom teretnom transportu, i oko 4.000 njih u sektoru autobuskih kategorija.
Vozač kamiona u Srbiji može da zaradi od u proseku od oko 1.000 evra, a idu i do 2.000. Plate vozača u evropskim zemljama istovremeno iznose oko 2.500 hiljade evra u proseku, i mogu da idu i do 4.000. Pritom je važno znati da vozači koji dođu u zapadnoevropske zemlje porodično, imaju manji porez na platu.
Kurir.rs/Blic
To sto u srbiji nema vozaca nije anomalija vec visegodisnja praksa sikaniranja istih. Neisplacivanja zaradjenog minimalnog novca za ulozen trud. I ponasanja poslodavaca kao da su bogom dani a tretiranja vozaca kao poslednje stoke. Sto neki ruku na srce i jesu. Ali je vecina poslodavaca cak i gora od njih. Pa sve u svemu kad se sabere i oduzme. Trazili ste gledajte.
Nek podignu cenu za CPC na 250 000, pa ce biti vozaca. Sa 7600 na 144000 , pa to nigde nema. Da polozis za CE i sertifikat i ostalo , treba ti 300 000
Ja prvi nikad necu vaditi CPC po ovoj ceni , lakse mi jednom u 6 meseci gurnuti panduru crvenu i vozi