Претрага
Претрага
Close this search box.

Zavod za javno zdravlje Vojvodine: Raskrinkavanje mitova i razotkrivanje manipulacija u duvanskoj industriji

Duvanska industrija već decenijama namerno i strateški angažuje agresivne i dobro finansijski podržane taktike da privuče mlade duvanskim i nikotinskim proizvodima (DNP), poručuju stručnjaci Instituta za javno zdravlje Vojvodine uoči 31. maja, Svetskog dana bez duvana.

Interna dokumenta duvanske industrije otkrivaju opširna istraživanja i proračunate pristupe, osmišljene tako da privuku nove generacije korisnika duvana, od dizajniranja proizvoda, do marketinških kampanja koje imaju za cilj da milione umrlih usled bolesti povezanih sa pušenjem zamene sa novim potrošačima – mladima.

Kao odgovor na sistematske, agresivne i konstantne taktike duvanske i srodnih industrija u privlačenju novih generacija korisnika duvana, Svetskog dana bez duvana 2020. godine organizuje se kontra-marketinška kampanja i osnažuju se mladi da se uključe u borbu protiv taktika 6 najvećih duvanskih industrija/DI (tzv. “Big tobacco”).

Globalna kampanja Svetskog dana bez duvana 2020. godine služiće da:

  • Raskrinka mitove i razotkrije taktike manipulacije korišćene u duvanskoj i srodnim industrijama, posebno marketinške taktike namenjene mladima, uključujući uvođenje novih i neispitanih proizvoda, ukusa i drugih atraktivnih karakteristika;
  • Snabde mlade ljude znanjem o namerama i taktikama duvanske i srodnih industrija da privuku sadašnje i buduće generacije ka duvanskim i nikotinskim proizvodima;
  • Osnaži uticajne pojedince/“influensere“ (u pop kulturi ili na društvenim medijima, bilo da deluju kod kuće ili u učionici) kako bi zaštitili i odbranili mlade i podsticali promene tako što će ih uključiti u borbu protiv taktika najvećih duvanskih industrija (Big tobacco).

Kako duvanska i srodne industrije manipulišu mladima?

  • Upotreba ukusa koji su privlačni mladima u duvanskim i nikotinskim proizvodima, poput ukusa trešanja, žvakaćih guma i bombona, što podstiče mlade ljude da potcene sa njima povezane zdravstvene rizike i da ih počnu koristiti;
  • Uglađen dizajn i atraktivni proizvodi, koji se mogu lako nositi i zavarati svojim izgledom (npr. proizvodi u obliku USB-a ili slatkiša);
  • Promocija proizvoda na način kao da služi „smanjenju štete“ ili da predstavlja “čistiju“ alternativu konvencionalnim cigaretama, u odsustvu objektivnih naučnih dokaza koji potvrđuju ove tvrdnje DI;
  • Sponzorstva slavnih i uticajnih ličnosti i brendiranih sadržaja koji promovišu duvanske i nikotinske proizvode (npr. „ifluenseri“ na Instagramu)
  • Marketing na mestima prodaje koja često posećuju deca, uključujući pozicioniranje duvanskih i nikotinskih proizvoda (DNP) u blizini slatkiša, grickalica ili gaziranih pića, davanjem premija prodavcima kako bi se osiguralo da se njihovi proizvodi prikazuju u blizini mesta koja posećuju mladi (uključujući pružanje marketinških materijala i izlaganje primeraka DNP)
  • Prodaja cigareta na komad (kao i drugih duvanskih i nikotinskih proizvoda) u blizini škola, što čini da školska deca imaju jeftin i lak pristup duvanskim i nikotinskim proizvodima
  • Indirektni marketing duvanskih proizvoda u filmovima, TV emisijama i „onlajn-striming“ emisijama;
  • Automati za prodaju duvana na mestima koja posećuju mladi, pokriveni atraktivnim reklamama, tako da podrivaju propise o zabrani prodaje maloletnima
  • Sudski sporovi namenjeni slabljenju svih vrsta propisa o merama kontrole duvana, uključujući slikovna upozorenja na pojedinačnim pakovanjima, izlaganje DNP na prodajnim mestima i propise koji ograničavaju pristup deci i njima namenjen marketing (posebno odredbe o zabrani prodaje i reklamiranja duvanskih proizvoda u blizini škola).

Poziv za akciju

“Svet ne može sebi da priušti drugu generaciju prevarenu lažima duvanske industrije, koja se pretvara da promoviše slobodu ličnog izbora, dok ustvari obezbeđuje večiti profit – bez obzira na milione ljudi koji ovo svake godine plaćaju životom”, zaključuju u Institutu za javno zdravlje Vojvodine.

SZO apeluje na uticajne osobe (u pop kulturi, na društvenim medijima, bilo da su vidljivi kod kuće ili u školi) koji dosežu i povezuju se s mladima kako bi razotkrili manipulativne taktike industrija za stvaranje nove generacije korisnika duvana. Moramo osnažiti mlade da se suprotstave najvećim proizvođačima duvana (”Big tobacco”) tako što ćemo odagnati njihove laži i odbijati upotrebu njihovih proizvoda.

Aplikacija “Ostavi sad“ http://izjzv.org.rs/app/ostavisad/

Institut za javno zdravlje Vojvodine osmislio je softversku aplikaciju za mobilne telefone za podršku odvikavanju od pušenja “Ostavi sad“, koju možete preuzeti očitavanjem QR-koda – http://izjzv.org.rs/app/ostavisad/

Izvor: Institut za javno zdravlje Vojvodine

Tagovi:

0 Komentara
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Povezane vesti