Foto: Shutterstock

Nove lažne nagradne igre kruže društvenim mrežama. Prevaranti sada koriste logo i ime dve poznate kompanije “Petrol” i LC Waikiki kako bi namamili građane i izvukli od njih podatke koji su im potrebni, uključujući i broj mobilnog telefona.

Ostavljanjem podataka korisnici, ne znajući, zapravo prihvataju da koriste VAS usluge (value added services – usluge sa dodatom vrednošću) koje drastično uvećavaju račun za mobilni.

Posle toga ih zatrpavaju push notifikacijama povezanim sa servisima VAS. Na taj način, građani koji nikada nisu želeli da dobijaju sadržaj ovih servisa plaćaju i po 180 dinara po SMS poruci. To na mesečnom nivou može da im podigne iznos na računu i do 2.000 dinara. Cilj prevaranata je da dođu do što više korisnika, zato je jedan od zahtava, nakon što se osvoji navodna nagrada, da se link šalje prijateljima putem aplikacija Viber i Whatsapp. “Petrol” i LC Waikiki saopštili su da se radi o prevari u kojoj se logo njihovih kompanija zloupotrebljava, i upozorili građane da ne otvaraju i da ne dele linkove.

U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) ističu da se ovakve i sličine prevare putem VAS usluga dešavaju već 10 godina, i da iza njih stoji firma iz Srbije. Njeno ime ne može da se otkriva zbog sudskog postupka, koji su protiv nje nedavno pokrenuli jedna kompanija i jedan građanin.

– Međutim, situacija nije jednostavna, ta firma jeste glavna, ali sa njom je povezano destak VAS servisa sa nagradnim igrama, igricama, sličnim sadržajim i banerima koji iskaču na određenim sajtovima – objašnjava Marko Dragić, pravni savetnik u NOPS-u.

– Oni to rade čitavu deceniju, a tek je nedavno pokrenut sudski postupak. Dakle, poznato je ko zloupotrebljava ime određenih brendova i brojeve telefona korisnika. Međutim, do sada nijedan mobilni operater sa njima nije raskinuo ugovor.

VAS, odnosno usluge sa dodatom vrednošću, obuhataju veliki broj servisa koji se mogu naručiti putem SMS poruka, a u koje spadaju različiti zabavni i edukativni sadržaji, kao i servisi poput plaćanja parking-usluga. Njihovo korišćenje omogućava mobilni operater na osnovu ugovora koji je sklopio sa pružaocem VAS usluga. Uglavnom VAS servisi funkcionišu tako što, nakon prijave, korisnik dobija sadržaj za koji se prijavio, sve dok se ne odjavi. Servis se tarifira u skladu sa cenovnikom određenog operatera usluga sa dodatom vrednošću. To znači da korisnik inicira zahtev za korišćenje određene usluge i da prihvata uslove tog servisa.

NOPS-u se obratio veliki broj građana žaleći se da im u mesečnim računima stižu obračuni i za VAS usluge, a za koje tvrde da se nisu prijavili, odnosno pretplatili. Ova organizacija je pozvala potrošače koji imaju negativna iskustva sa ovim servisima da im se jave. Do sada su od nadležnih stizali saveti da građani koji su žrtve ovakvih podvala, treba da se ulože reklamaciju samom VAS servisu, svom mobilnom operateru ili RATEL-u, da zatraže da se obustavi korišćenje spornog serivisa i da im se vrati novac. Međutim, kako ukazuje Dragić, potrošači imaju teškoće da se odjave sa tih servisa.

– Građani koji se nisu dobrovoljno prijavili da koriste neke VAS usluge, tek kada primete da su im uvećani računi i pogledaju obračun, shvate da plaćaju servis koji nisu tražili i tek onda ulažu prigovor – navodi Dragić.

– Kod lažnih nagradnih igara, cilj prevarnih servisa je da izvuku podatke koji su im potrebni, a posebno je problem kada korisnik ostavi svoj broj telefona. Neko misli da se tako prijavio da učestvuje u nagradnoj igri, a zapravo je dao saglasnost da se pretplati na korišćenje neke VAS usluge.

On savetuje građanima da ne ostavljaju svoje lične podatke i broj telefona dok ne provere da li je u pitanju prava nagradna igra, a one se uvek objavljuju samo na zvaničnim internet stranama kompanija.

“BOMBARDUJU” LINKOVIMA

Čitalac “Novosti”, Momčilo Marković, jedan je od mnogih građana koji su se našli na meti prevaranata. Link mu je stigao putem “Vajbera”, a kada ga je otvorio dobio je poziv za učešće u nagradnoj igri.

– Navodno “Petrol” poklanja gorivo u vrednosti od 30.000 dinara za 75. godišnjicu, a da bi se osvojila nagrada treba da se popuni neki upitnik – kaže Marković. – Kako “Petrol” može da slavi 75. godišnjicu, odmah mi je bilo jasno da je u pitanju prevara. Video sam kasnije da su i oni koji su mi poslali link, posle izbrisali.

Taman što je izbegao jednu prevaru, stigao mu je link za učešće u drugoj lažnoj nagradnoj igri, koji je, takođe, odmah obrisao. Na tom linku se navodi da LC Waikiki slavi 34. godišnjicu i da tim povodom poklanja novčani bon, a od korisnika se i ovde traži da popuni anketu.

Espreso/Novosti

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments