Pred vama je Betmen (The Batman) – recenzija bez spojlera, odgledah film prvog dana prikazivanja u Francuskoj, prvog marta naveče. Pustite muziku i krenite sa čitanjem recenzije.
“Nakon godina lutanja ulicama Gotama, i sa tek nekoliko pouzdanih saveznika – usamljeni osvetnik postaje jedino otelotvorenje pravde među svojim sugrađanima. Kada Gotamovu elitu napadne sadistički ubica, niz zagonetnih tragova vodi najvećeg istražitelja podzemlja u najmračniju avanturu do sada.”
“Dokle više sa tim super herojskim filmovima!” je komentar koji se često ponavlja nakon svakog izlaska takvih filmova, i to u nekim aspektima mogu da razumem. Što se Betmena tiče, imali smo podosta filmova o njemu i njegove poslednje verzije nisu preterano stare, pa mogu postojati rezerve za još jednim filmom o Mračnom vitezu. Budite uvereni da ovaj film ipak zavređuje vašu pažnju.
Da bi nas uspokojio reditelj Met Rivs nam je obećao film koji će biti fokusiran na Betmenu kao detektivu, na korupciju u Gotamu i na Brusu Vejnu koji još uvek pokušava da shvati svoje noćne porive, jer je Betmen tek dve godine.
Betmen (The Batman) – “Ja sam osveta…”
Ono što je iznenađujuće, u trenutku kada trejleri i najave filmova manipulišu slikama i informacijama, Met Rivs nam je podario upravo onakav film kakav nam je najavio.
Film Betmen je, po meni, odličan film i odličan “Betmen”, s tim da znamo da su sve definicija dobrog “Betmena” različite i zasnivaju se na našim ličnim očekivanjima. Kvalitet filma je na nivou preuzetog rizika, na šta nas podseća i film Džoker Toda Filipsa iz 2019 godine, ali sa neuporedivo većim budžetom.
I naravno, ne postoji savršeni film, ali ovaj film, koji je prvi u nizu neke potencijalne trilogije Meta Rivsa, je visoko podigao lestvicu kvaliteta i po mom skromnom mišljenju može da se meri sa filmom Mračni vitez (Dark Knight). Ali činjenica je da ovaj film ima svoj identitet, i on će otkloniti sve vaše rezerve prema ideji da se ponovo snima film o Betmenu.
Met Rivs je takođe rekao da će se bazirati na comics stripovima i tu možemo pronaći reference na stripove Batman : Year One, Batman Halloween, Batman Zero Year, Batman Ego ili još Selina’s Big Score.
Laži i nepoverenje u institucije, kao i zdrave ili ekstremne reakcije koje one mogu da prouzrokuju su glavna tematika u ovom Gotamu.
Ovaj Betmen nalikuje na noar filmove. Film noar (franc. film noir — crni film) je termin za kriminalističke holivudske crno-bele filmove iz 1940-ih i 1950-ih. Naziv je nastao zbog preteranog korišćenja, odnosno menjanja, filmskog osvetljenja, čime se postizala mračnija, pesimistička atmosfera. Naziv se upotrebljava i za novije filmove koji imaju stil i radnju karakterističnu za film noar.
Film nikuda ne žuri, nema prečica i računa na inteligenciju gledalaca da sami sklope kockice.
Znam da su mnogi od vas, i ja tu spadam, voleli film Spider Man No Way Home tako da znajte da je ovaj Betmen kinematografska antiteza, iako i jedan i drugi tretiraju tematiku super heroja.
Tamo gde kod Marvela postoji multiverzum, Betmen odiše realizmom koji je još izraženiji nego u Nolanovim filmovima, tako da imamo još veći respekt za hrabrost i angažman našeg maskiranog heroja.
Robert Patinson je izvrstan sa svojim izrazima lica, pogledima, pauzama tišine između svojih kratkih fraza, retki su njegovi dugi dijalozi u celom filmu. Čak izvaredno prelazi u pozadinski glas naratora filma kao lika koji je u potrazi za onim šta zaista Betmen treba da predstavlja građanima Gotama.
Spektakularne akcione scene nisu preterano brojne ali kada ih ima razbijaju, kao scene sa Betmobilom. Tuče su korektno odrađene i u njima Betmen računa na svoj neprobojni oklop i strah kod svojih protivnika, što oličava određenu dozu realizma.
Zoi Kravic magnetno privlači pažnju kao Selena Kajl, odlično se uklopila u tu ulogu, bilo svojim facijalnim ekspresijama, kretanjem, baratenjem oružjem i svojom vizijom Gotama je potpuno nezaobilazna. Odabir glumice je po meni vrlo dobar. Odlična demonstracija filmskog prikaza ženstvenosti Žene mačke, bez njene preterane hiper seksualizacije.
Kada pominjem reč demonstracija, kamera Grega Frejzera je fantastična, videli ste delić toga u trejlerima, na filmu je zaista sjajno vizuelno iskustvo. Nakon filmova Dune, Rogue One, Cogan, Zero Dark Thirty potvrđuje da je deo velikana, čak bih možda rekao i da je genije, koji stoje iza filmskih kamera.
Zahvaljujući Rivsu i Frejzeru možemo da vidimo predivne horizonte Gotama, kao i mračni i vlažni kišni pokrov koji se nadvija nad njim kada padne mrak. Korišćenje boja u filmu je izvaredno, naročito crvena, narandžasta i plava, na momente I zelena boja i određene scene u film una momente nalikuju nekom umetničkom platnu ili kaiševima stripa. Pored samih boja odlično je odrađeno korišćenje svetlosnih efekata, to jest povremeno i njihovim odsustvom, i tera gledaoca na upotrebu svih čula dok posmatra scene filma.
Neki će možda smatrati da preterujem ali po meni je ovo najbolje kinematografsko iskustvo super herojskog filma. Tu mogu svrstati i Nolanovu trilogiju o Mračnom vitezu kao i film Logan, ali to je samo moje mišljenje, ukusi su različiti.
Kao što sam i očekivao neprepoznatljivi Kolin Farel je odličan kao Osvald Koblpot / Pingvin, i želja mi je da on dobije značajniju ulogu u nastupajućim nastavcima ili naslućenu spin off tv seriji. Takođe bih voleo da se dublje predstavi poručnik Gordon (da, ovde još nije komesar) kojeg tumači odlični Džefri Rajt.
Teško mi je da se odlučim da li se muzička podloga Majkla Džijakinoa uklopila u film ili obratno, kako god, alhemija je odlična i veoma doprinosi atmosferi noar filma i njegovih epskih scena.
Pomenuh termin noar filma, ali ovaj Betmen je ujedno i triler jer gledaoce drži pod neprestanom tenzijom, može se u nekim momentima pronaći inspiracija iz filma Seven u pogledu niza okrutnih i inovativnih ubistava.
Shvatili ste da sam oduševljen filmom ali imam i poneku primedbu.
Antagonista u filmu Zagonetač/Ridler kojeg tumači Pol Dejno, pod svojom maskom i sa svojim prigušenim glasom deluje impresivno i opako ali njegov pravi izgled u finalu filma može (neprijatno) iznenaditi neke fanove negativca DC univerzuma.
Film na kraju ima scenu koja nagoveštava novog lika koji je po meni mogao biti suptilnije predstavljen kako bi se uklopilo sa ostatkom filma.
Privrženost Brusa Vejna I Alfreda ne dostiže nivo one iz Nolanove trilogije. Majkl Kejn je to bio podigao na zavidni nivo. Nadam da će se u nastavcima ona bolje razvijati. Što se tiča aspekta istrage, odavanje informacija ponekad u filmu daje utisak da se likovi previše lako poveravaju ali ne brinite, nije stalno tako, bićete poput protagonista, ponekad zbunjeni Zagonetačevim spletkama.
Finale filma je možda nešto slabiji po pitanju tvrdokorne akcije ali se ipak uklapa u sve ono što nam je prikazano. Tada će doći da konačnog Betmenovog saznanja šta je u stvari zaista potrebno stanovništu Gotama i rečenice koja se ćesto ponavlja u filmu “Osveta”.
Film Betmen je odavanje počasti pomenutom super heroju ali i samoj kinematografiji, a to mi je prijalo. Sve je rađeno sa inspiracijom i daleko smo od fan servisa. Pogledajte film u bioskopu, na velikom platnu, nećete se pokajati!
Film nema kao u Marvelovim filmovima umetnute scene u završnoj špici, ali vam preporučujem da ostanete do kraja špice.
Za one koji se budu nadali da će film odmah biti dostupan na HBO Max u HD verziji kao ovogodišnji Warner Bros. filmovi (i istovremeno i na piratskim striming sajtovima) ne treba previše da se raduju. Biće dostupan tek 19 aprila 2022 za striming, to jest 45 dana nakon bioskopske premijere.
ZA: super herojski triler i noar film. Zoi Kravitz kao Selina Kajl. Intenzitet pogleda Roberta Patinsona. Vrhunska realizacija i kamera. Autorski pogled na ultra popularnu super herojsku licencu. PROTIV: U retkim trenucima je radnja razvučena. Tuče bi mogle možda biti bolje. Kraj filma koji nas podseća da iza njega stoji veliki filmski studio koji želi nastavke.
APSOLUTNA PREPORUKA