Mnogima od nas je čokolada „slaba tačka“ i teško nam je da je se odreknemo ili makar smanjimo njenu konzumaciju. Ukoliko je često kupujete, onda ste sigurno primetili da je njena cena nešto viša u odnosu na prethodni period. Razlog tome je porast cene kakaa.
Ova ključna sirovina za pripremu čokolade dostigla je svoj istorijski maksimum i neverovatnu cenu od 10.000 dolara po toni, što automatski značajno povećava troškove proizvodnje čokolade. I ova situacija utiče na kompletno tržište, svugde u svetu je slična situacija.
Benefiti konzumacije čokolade
Ljudi vole čokoladu zbog njenog bogatog ukusa i sposobnosti da izazove osećaj sreće. Isto tako, njenom konzumacijom možemo poboljšati raspoloženje, a mnogi od nas posežu za njom kako bi se lakše izborili sa stresom i anksioznošću.
Kako su ukusi svima nama različiti, tako će svako lako moći da nađe omiljeni ukus i ono što odgovara njegovim preferencijama, što samo dodatno doprinosi velikoj popularnosti čokolade.
Poskupljenje kakaa
Trenutno se čokolada i njeni proizvođači suočavaju sa velikim izazovima održivosti zbog pomenutog porasta cena kakaa, koji je osnovna komponenta ovog proizvoda.
Poskupljenje sirovog kakaa je zapravo rezultat složene interakcije globalnih faktora, između ostalog to su i klimatske promene i velike padavine, što je dovelo do slabog roda kakaa, što je kasnije prouzrokovalo poremećaj na tržištima širom sveta. Pretpostavlja se da će ovaj kritičan period koji je nedavno počeo, trajati do avgusta.
Gde je problem?
Ako govorimo o brojkama, između čak 15 i 50 procenata žetve ganskih stabala je izgubljeno zbog širenja infekcije poznatije kao virus oštećenih izdanaka kakaa. On se širi među stablima preko insekata po imenu brašnaste bube. Te brašnaste bube se hrane lišćem, pupoljcima i cvetovima zaraženih stabala koje kasnije prenose virus na zdravo drveće. Posledice tog „prenosa“ mogu dovesti do oticanja izdanaka, promene boje listova ali i izobličenog rasta listova i izdanaka. Nažalost, više od 250 miliona stabala je već umrlo od ove zaraze.
Kakao je ranjiva biljka i ugrožena je kako klimatskim promenama tako i različitim virusima i infekcijama, njen opstanak je neophodan za proizvodnju čokolade.
Posledice i za čokoladu
Proizvođači se suočavaju sa izazovima održavanja visokog standarda kvaliteta proizvoda koje proizvode zbog upravo rastuće cene kakaa. Zbog toga, neki proizvođači mogu odustati od upotrebe kakao butera u recepturama, što bi značilo da će umesto njega upotrebljavati jeftine biljne masti poput rafinisanog palminog ulja i njegovih derivata, koje su pristupačnije.
Međutim, oni proizvođači kojima ovo nije opcija već žele da održe kvalitet koji su stvorili, imaju cilj da očuvaju autentičnost ukusa i kvalitet proizvoda, što im je od suštinskog značaja.
Hoće li se čokolada onda održati?
Glavno pitanje je hoće li uspeti ova neodoljiva poslastica da se održi, dok u svemu tome proizvođači nastoje da prilagode svoje poslovanje kako bi osigurali dugoročno snabdevanje potrošača.
Proizvođači koji održavaju kvalitet čokolade i uprkos povećanju cene kakaa koriste onaj najkvalitetniji osiguravajući autentičan ukus i vrhunski kvalitet čokolade. Proces proizvodnje zadržava bogat i autentičan ukus, što ih razlikuje od konkurencije. Međutim, proizvođači koji koriste zamene uvode „novine“. Oni pribegavaju upotrebi tih jeftinih biljnih ulja ili drugih supstituta za originalne kakao sastojke, a često i smanjuju veličinu proizvoda kako bi mogli da se nose sa porastom cene kakaa.
Šta su prednosti, a šta slabosti?
Prednost je što kada proizvođač odluči da ostane dosledan kvalitetu, on čuva, ujedno i zadržava originalnu recepturu i ne koristi zamene, čime održava autentičan ukus i vrhunski kvalitet proizvoda.
S druge strane, javljaju se viši troškovi proizvodnje zbog održavanja visokog kvaliteta proizvoda jer korišćenje visokokvalitetnog kakaa rezultira većim troškovima proizvodnje, što za sobom vuče i uvećane cene njihovih proizvoda u poređenju sa konkurencijom koja koristi jeftinije varijante.
Neminovno je da se zbog povećane cene kakaa proizvođači čokolade suočavaju sa teškoćama u održavanju visokog kvaliteta i opstanka proizvoda. Sada je fokus kako da proizvođači prilagode poslovanje usled promena koje su ih zadesile. Potrošači bi trebalo da shvate ozbiljnost izazova sa kojima se čokolada i njeni proizvođali susreću. Savet je da i dalje biraju proizvode visokog standarda čak i ako to znači da treba dati koji dinar više za ovo zadovoljstvo.
telegraf.rs