Претрага
Претрага
Close this search box.

NOVI ZAKON U GRČKOJ MUČI SRPSKE TURISTE! Vozači dve vrste vozila moraju biti na oprezu!

Foto: grčka.info.rs

Precizno se informisati gde na putu kojim se krećete postoje punjači za električne automobile, odnosno, benzinske stanice na kojima se može kupiti plin. Dobro izračunati koliko vam vremena treba do sledećeg punjača ili pumpe, i konačno da li ti “izvori” postoje tamo gde vam je krajnja destinacija. Ali sada još jedno – izračunati da li je baterija na 40, odnosno rezervoara za gas na 50 odsto popunjenosti sa koliko smete na trajekt!

To su osnovni saveti za sve buduće turiste iz Srbije koji žele u ovoj sezoni da letuju u Grčkoj, odnosno, na nekom od njenih ostrva, a do kojeg žele da stignu sopstvenim prevozom – ako su to električni automobili, odnosno, oni koji umesto benzina ili dizel goriva koriste gas.

U državi koja je u samom vrhu omiljenih destinacija turista iz Srbije i do koje veliki broj njih stiže svojim automobilom, naime, na snagu je stupio novi zakon tamošnjeg Ministarstva pomorstva koji se odnosi na električna, hibridna i druga vozila na alternativna goriva kao što su tečni ili prirodni gas i koja koriste usluge trajekta ili brodova tokom putovanja.

Zakon, naravno, važi za sva ostrva u Grčkoj do kojih saobraćaju trajekti i brodovi, pa tako i za ona koja najčešće posećuju domaći turisti kao što su Tasos, Krf, Kefalonija…

Ako se na brodu zapali baterija električnog vozila gašenja požara – nema!

Donet je, kako objašnjava stručnjak za električna vozila Velimir Jeremić, zbog bezbednosti, odnosno, zbog smanjivanja rizika od samozapaljenja pre svega baterija koje koriste električni automobili, a opcija gašenja požara u tom slučaju na brodovima ili u avionima – ne postoji!

Jer, baterijska vozila imaju problem sa svojim temperaturnim menadžmentom, s obzirom na to da su baterije izuzetno osetljive na vlagu i naglo zagrevanje ili hlađenje, a do samozapaljenja može doći posebno brzo ukoliko postoji i još neki kvar. U slučaju da se to dogodi u nekom prevoznom sredstvu kao što je brod ili avion, tu jednostavno nema gašenja. A već smo bili svedoci takvih požara, uzrokovanih samozapaljenjem baterije u električnom vozilu, kada su brodovi gotovo sedam dana goreli na otvorenom moru”, objašnjava Jeremić.

Sagovornik podseća da su takvi požari mogući i na “zemlji”, a ne samo u vazduhu ili na vodi, s obzirom na to da se takav slučaj dogodio pre tri meseca u Lutonu u Engleskoj, u aerodromskoj garaži, gde je posle paljenja jednog električnog vozila došlo bukvalno do kolapsa cele metalne konstrukcije, pošto metal ne trpi visoku temperaturu do koje je doveo požar.

Kako bateriju podesiti da ne bude preko 40 odsto pre ulaska na trajekt

Prema novom zakonu u Grčkoj, kada je u pitanju “napunjenost” električnih automobila, oni pre ukrcavanja na brod ili trajekt ne smeju biti napunjeni više od 40 odsto ukupnog kapaciteta. Zbog toga, nameće se ključno pitanje kako da njihovi vozači da nivo baterije optimalno tempiraju?

Velimir Jeremić odgovara da kontrola nivoa baterije u tim vozilima nije problem, pošto svako od njih ima ugrađen softver koji stalno pokazuje stanje i nivo baterije. Problema druge vrste, međutim, i te kako ima.

“Jer, na primer, da bi bio siguran da će da se ukrca na trajekt, vozač električnog automobila će da bateriju isprazni do nivoa od 20 odsto. Ali, šta će se desiti ako dođe na ostrvo na kojem nema punjača? Tako da ovaj zakon, praktično, našim putnicima na neko grčko ostrvo nameće dosta planiranja. Pre svega, da se dobro informišu o celoj ruti puta, gde usput imaju punjače, kao i da li oni postoje na krajnjem odredištu.

Moraju, dakle, napraviti takav itinerer da im nivo baterije bude između 20 i 80 odsto kapaciteta, pošto ne valja da nivo padne ispod 20, ali nije dobro ni da bude viši od 80 odsto jer punjenje do 100 odsto traje dugo. Dakle, da dobro znaju gde postoji punjač, koliko ima kilometara do njega, koliko im treba vremena da stignu da ne padnu ispod 20 odsto i dopune do, na primer, 40 odsto, a da ipak neposredeno pre ukrcavanja budu ispod tog propisanog nivoa baterije”, precizira Jeremić.

Vozačima na plin će za obračun trebati još više matematike

U Srbiji je, u ovom slučaju srećom, manji broj vozača električnih, ali daleko više njih upravlja automobilima koji koriste tečni i prirodni gas. A novi zakon grčkog Ministarstva pomorstva kaže da oni neće moći na trajekt ili brod ako su im rezervoari napunjeni preko 50 odsto ukupnog kapaciteta.

Blic/MONDO

Tagovi:

0 Komentara
Inline Feedbacks
Vidi sve komentare

Povezane vesti